• ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 17863
  • readingTime: ۱ دقیقه
معدن مس

آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشان می‌دهد که طی چهار ماهه نخست سال جاری گرچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بالغ بر ۳۸ درصد صرف عملیات اکتشاف شده است، اما از میزان اشتغال افراد به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری هشت درصد کاسته شده است؛ این در حالیست که آمار همه مجوزهای معدنی صادر شده طی این مدت نیز کاهشی بوده است.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایسنا، از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، در مجموع میزان صدور همه مجوزهای معدنی و میزان اشتغال در معادن به واسطه پروانه بهره‌برداری نسبت به چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹ کاهشی بوده و تنها هزینه صرف شده به جهت عملیات اکتشاف افزایشی بوده است.

این در حالیست که طبق آمار سه ماهه، تنها از صدور پروانه بهره‌برداری معادن کاسته شده و از میزان اشتغال هم زیر زیر پنج درصد ( ۳.۸ درصدی) کم شده بود.

در مجموع چهارماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۲۸۶ فقره پروانه اکتشاف صادر شده که نسبت به ۲۹۷ فقره صدور پروانه اکتشاف صادر شده در مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳.۷ درصدی داشته است.

همچنین طی مدت مذکور سال جاری ۱۴۳ فقره گواهی کشف معادن صادر شده که برابر  تعداد مجوزهای صادر شده در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ برای همین مجوز است.

طبق آمار وزارت صمت، در صدور پروانه بهره‌برداری در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین افت صدور مجوز مربوط به پروانه بهره‌برداری است که با کاهش ۲۲.۵ درصدی از ۲۰۴ فقره به ۱۵۸ فقره رسیده است.  

۱۳۵ نفر از تعداد شاغلان معدنی کم شد

آخرین آمار کاهشی این گزارش هم مربوط به میزان اشتغال به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت هشت درصدی داشته است. در حالی که طی چهار  ماه نخست سال گذشته ۱۶۸۸ نفر مشغول شدند، این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۱۵۵۳ نفر رسیده است.

در مقابل اما سرمایه صرف شده برای عملیات اکتشاف طی چهار ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸.۴ درصد افزایش یافته است. سرمایه مجوزهای صادره برای گواهی کشف معادن که معادل هزینه صرف شده برای عملیات اکتشاف بوده است، در مدت مذکور سال جاری ۴۵۸ میلیارد ریال است و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۳۳۱ میلیارد ریال صرف شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =