• ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
  • کد خبر: 17775
  • readingTime: ۵ دقیقه
خودرو

قیمت خودرو در شرایطی در روزهای اخیر افزایش یافته که بازارها به دلیل تعطیلات کرونایی غیرفعال بوده و عملا امکان کشف قیمت واقعی در بازار امکان پذیر نبوده است. کارشناسان و فعالان بازار افزایش قیمت دلار، عدم عرضه خودرو جدید توسط خودروسازان به بازار و انتظار بازار برای تعیین وزیر جدید صمت را از جمله عوامل اصلی افزایش قیمت خودرو عنوان می کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، خودروهای سواری در دنیای امروز به بخش جدانشدنی از اقتصاد خانوار تبدیل شده‌ است. مزایای وجود اتوموبیل باعث شده تا هر خانوار حداقل به دنبال خرید یک خودروی سواری باشد اما افزایش قیمت خودرو می‌تواند تمایل خانوارها برای خرید اتوموبیل را کاهش داده و یا به علت کاهش شدید قدرت خرید، بسیاری از آن‌ها را از تصمیم خرید خودرو منصرف کند.

از سوی دیگر نوسانات قیمت در بازار خودرو در کنار اختلاف نرخ خودرو تحویلی توسط کارخانجات خودروسازی نظیر ایران خودرو و سایپا با نرخ خودرو مشابه در بازار که در علم اقتصاد به آربیتراژ معروف است، صاحبان سرمایه را به خرید خودرو با نرخ کارخانه و فروش آن در بازار آزاد ترغیب می‌کند. فارغ از این بازار خودرو در ایران به دلیل گستردگی تقاضا به نوعی بازار مالی هم تبدیل شده که سرمایه‌گذاران را برای کسب سود یا جلوگیری از افت ارزش پول به سمت خود جذب می‌کند.

افزایش قیمت خودرو علی رغم تعطیلات ۶ روزه!

بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا همه ادارات و ارگان‌ها به همراه اصناف از ۲۵ مردادماه الی ۳۰ مردادماه تعطیل بود اما بررسی داده های بازار خودرو نشان می دهد قیمت خودرو در بازار آزاد علی رغم این تعطیلات ۶ روزه، با افزایش قیمت مواجه شده است. البته روند افزایشی قیمت خودرو تنها محدود به این بازه ۶ روزه نبوده و مدت زمان بیشتری را شامل می شود اما افزایش قیمت این کالا در روزهایی که عملا به دلیل تعطیلات، امکان انجام معاملات و کشف قیمت امکان پذیر نبوده تعجب بسیاری را برانگیخته است.

آخرین داده‌های بازار خودرو نشان می دهد قیمت پراید ۱۱۱ از حوالی ۱۳۰ میلیون تومان در بازار در آخرین روزهای اردیبهشت ماه به بیش از ۱۵۰ میلیون تومان در آخرین روزهای مردادماه افزایش یافته است. این درحالی است که قیمت پژو ۲۰۶ مدل ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب به ۲۵۰ میلیون و ۲۳۵ میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ نیز به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. علاوه بر موارد فوق، پژو پارس مدل ۱۴۰۰ به بیش از ۳۰۰ میلیون و پارس اتوماتیک به تقریبا ۳۹۰ میلیون تومان افزایش یافته است. این در حالی است که خودروهای وارداتی هم وضعیت مشابهی را تجربه می‌کنند.

اگرچه تجربه نشان داده در بلندمدت قیمت انواع خودرو همواره صعودی بوده اما افزایش اخیر قیمت خودرو در مردادماه سال جاری باعث شده تا نگاه ها بیش از پیش به این بازار دوخته شود.

در همین خصوص مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در گفت‌وگو با تجارت نیوز افزایش قیمت دلار را به عنوان عامل گرانی قیمت خودرو معرفی می‌کند و می‌گوید: قیمت خودروهای ایرانی همچنان در روزهای آینده به دلیل کمبود قطعه، عدم واردات خودرو و توقف در عرضه خودروها روند افزایشی دارد.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز هفته گذشته خبر تقوف تولید پژو ۲۰۶ را تکذیب کرده و گفته بود: وقتی بیش از ۱۰۰ هزار خودرو ناقص کف انبارها دپو شده، روند عرضه خودرو به بازار با اختلال مواجه می‌شود و طبیعی است وقتی یک قلم قطعه نباشد خودروسازان هم نمی‌توانند آن خودرو را به موقع به بازار تحویل دهند.»

بازار خودرو در انتظار تعیین وزیر صمت

به عقیده برخی از فعالان بازار علاوه بر افزایش نرخ دلار، اظهار نظر مسئولان درباره مذاکرات هسته ای طی روزهای گذشته و نامشخص بودن چگونگی لغو تحریم ها نیز بر افزایشی شدن قیمت در بازار خودرو اثرگذار بوده است. با این حال در کنار عوامل یاد شده می‌توان انتظار جامعه برای مشخص شدن نتیجه رای اعتماد وزیر پیشنهادی صمت را نیز به عنوان عاملی برای افزایش قیمت خودرو مطرح کرد. در واقع تا مشخص شدن سکاندار وزارت صمت، بازار خودرو در نااطمینانی، ابهام به سر می‌برد که باعث می شود در سایه آشفتگی این بازار و عدم نظارت‌های لازم شاهد افزایش قیمت در این بازار باشیم.

خودروهای دپو شده و عرضه نشدن خودرو جدید به بازار عامل افزایش قیمت خودرو است

مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، هم با بیان اینکه دلایل زیادی باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود، گفت: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو به جز افزایش قیمت ارز، عدم عرضه خودروهای صفر به داخل بازار از سوی خودروسازان است. برخی از خودروهایی که به تعداد زیاد ناقص هستند در انبار خودروسازان مانده است و طبیعتا اگر ورود پیدا کنند می‌توانند قیمت را تعدیل کند.

در همین زمینه نیز آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور پیشتر اعلام کرده قریب به ۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به دلیل نقصی قطعات و به ویژه بحث بحران است که شاید نصفی از آن به دلیل بحران ریز تراشه‌ها باشد که تجاری نمی‌شود.

در این میان فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است: وجود تورم در کشور مهمترین علت افزایش قیمت خودرو محسوب می‌شود اما به جز این مسئله بر اساس آماری که از خودروسازان در چند وقت اخیر داشتیم، میزان تحویل خودرو به شدت کاهش پیدا کرده است. اگرچه هیچ وقت آمار روزانه اعلام نمی‌شود اما میزان تولید کاهش داشته و تعداد خودروهای پارکینیگی نیز زیاد است. همه عوامل ذکر شده عاملی برای افزایش قیمت خودرو محسوب می‌شود.

اگرچه عوامل یاد شده تاکنون جزو عوامل مهم و تاثیرگذار بر بازار خودرو محسوب می شود اما برخی فعالان بازار خودرو از تاثیر عواملی مانند وجود دلالان و واسطه‌ها در بازار و قیمت‌های ارائه شده توسط سایت های فروش خودرو سخن به میان می آورند که گاه مورد تائید مسئولان هم بوده است. بر همین اساس در برخی بازه‌های زمانی و به منظور کنترل نوسانات بازار خودر انتشار قیمت در سایت های معتبر با مشکل رو به رو شده است.

زاوه در همین خصوص گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین می گوید: سایت‌های فروش خودرو مانند دیوار تاثیری در افزایش قیمت خودرو ندارد. تورم یک پدیده پولی است. در ریاضی چیزی به نام مستقل خطی وجود دارد که بدین معنی است که یک عامل تاثیری بر عامل دیگر ندارد. تاثیر این سایت‌ها بر قیمت خودرو هم به همین نحو است؛ اعلام قیمت باعث تورم نمی‌شود.

وی نقش واسطه‌ها در افزایش قیمت را هم تکذیب کرده و اظهار می‌کند: دلال بازی اصلا معنی ندارد. در واقع دلال بازی بهانه‌ای است که دولت‌ها از آن به عنوان یک دشمن فرضی و عامل افزایش قیمت خودرو استفاده می‌کنند تا توانایی‌هایشان زیر سوال برده نشود؛ یک پروپاگاندای دولتی.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: از نظر علم اقتصاد قبال اثبات است که تعداد واسطه‌ها تاثیری در قیمت کالای نهایی ندارند. در واقع وقتی تعداد واسطه‌ها افزایش یابد تنها سهم هر واسطه کاهش می‌یابد؛ قیمت نهایی نهایتا با فاکتورهای کلان اقتصاد و میزان توزیع تعیین می‌شود و عامل دیگری در آن تاثیر ندارد.

پیش بینی بازار خودرو تا پایان شهریور ۱۴۰۰

زاوه درباره آینده بازار خودرو در کوتاه مدت می‌گوید: اگر صحبت‌های وزیر فعلی صمت مبنی بر وجود نیم میلیون خودرو دپو شده در پارکینگ خودروسازان صحت داشته باشد و این خودروها بازار عرضه شود، به مرجع قیمت امروز یعنی تقریبا ۲۵۰ میلیون تومان برای خودرو ۲۰۶ صفر، حداقل باید کاهش قیمت ۲۰ الی ۲۵ درصدی را شاهد باشیم. البته شاهد رکود وحشتناک در بازار خودرو نیز خواهیم بود. در غیر این صورت روند افزایشی قیمت در بازار خودرو ادامه خواهد داشت. با این حال احتمال کاهش قیمت بیشتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =