• ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
  • کد خبر: 17421
  • readingTime: ۵ دقیقه
صنعت صنایع کوچک

استان اصفهان افزون بر ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد که بیشتر آنها در زُمره کارگاه‌های خُرد و صنایع کوچک محسوب می‌شوند و نقش تاثیرگذاری در افزایش تولیدات صنعتی، توسعه و اشتغال دارند.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، با توجه به جایگاه صنایع کوچک، ۲۱ مرداد در تقویم رسمی کشور، روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده که گویای نقش کلیدی آن در اقتصاد و تحقق اهداف بلند مدت کشور است؛ صنایع کوچک به صنایعی گفته می‌شود که تعداد شاغلان آنها بین پنج تا ۵۰ نفر است و صنایع متوسط و بزرگ بیشتر از ۵۰ نفر نیروی کار دارند.

۲۱ مرداد، روز ملی حمایت از صنایع کوچک، روز تجدید پیمان ملت و دولت با جهادگران عرصه صنایع کوچک است و اصفهان با بیش از ۷۰ شهرک و ناحیه صنعتی بعنوان فعالترین استان کشور جایگاه ویژه ای در این حوزه دارد.

استان پهناور اصفهان افزون بر ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی فعال دارد که بیشتر آنها در زُمره کارگاه‌های خُرد و صنایع کوچک محسوب می‌شوند و با توجه به وجود این تعداد از صنایع کوچک در استان می ‌توان به نقش تاثیرگذار آن‌ها در افزایش تولیدات صنعتی پی‌ برد و ادعا کرد که بخش زیادی از اشتغال کشور و استان بر عهده این ‌گونه صنایع قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان در مورد اهمیت صنایع کوچک به ایرنا گفت: صنایع کوچک به‌واسطه ویژگی های ساختاری خود، انعطاف پذیری بیشتری در تطابق با شرایط متغیر اقتصادی دارند.

سیدحسن قاضی عسگر افزود: صنایع کوچک با توانمندی‌های خود می‌ توانند با از میان برداشتن مشکلاتی همچون بیکاری و توزیع ناعادلانه درآمد، نقشی کلیدی و مهمی در توسعه اقتصادی کشور و استان برعهده گیرند.

وی ادامه داد: مهمترین نقش و اهمیت صنایع کوچک را می‌ توان در توسعه صنعتی و اقتصادی، کمک به توزیع عادلانه درآمد، اشتغال‌زایی، تسریع توسعه صنعتی در نقش اقمار صنایع بزرگ و ایجاد ارزش افزوده خلاصه کرد.

قاضی عسگر تاکید کرد: مواردی مانند تشویق فرهنگ سرمایه‌گذاری، ارزش تولید بیشتر با سرمایه‌گذاری کمتر و صرفه‌جویی در استفاده از ارز خارجی را می‌توان از دیگر تاثیرات صنایع کوچک بر اقتصاد کشور و استان برشمرد.

وی تصریح کرد: این صنایع می توانند به عنوان موتورهای مولد اقتصاد، در سامان دهی و جهت دهی نیروی کار فعال جامعه نقش کلیدی بازی کنند و زمینه ساز توسعه صنعتی کشور و استان شوند.

قاضی عسگر افزود: برای توسعه صنعتی کشور دولت به‌جای پرداخت یارانه، باید منابع را به سمت تولید و سرمایه‌گذاری های متناسب با منطقه ها در غالب صنایع کوچک و متوسط هدایت کند.

وی خاطر نشان کرد: استقرار صنایع سبز، کم آب‌بَر و دانش بنیان، اولویت اقتصادی استان اصفهان است که باید با جدیت و با توجه به توازن صنعتی دنبال شود و صنایع کوچک از بیشترین ظرفیت برای فعال شدن در این زمینه‌ها برخوردار هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: طرح هایی مانند شهرک صنعتی طلا و فلزات گرانبها، شیمی پارک، شهرک پوشاک و کیف و کفش می‌توانند در آینده موجب توسعه بیشتر صنایع کوچک استان شوند.

صنایع کوچک و اشتغال

قاضی عسگر افزود: صنایع کوچک می توانند در کمترین زمان ممکن خود را با شرایط بازار و وضعیت اقتصاد کشور تطبیق دهند و نقش موثری در ایجاد اشتغال فعال و مولد داشته باشند.

وی تاکید کرد: هزینه ایجاد شغل در واحدهای صنایع خُرد و کوچک بسیار کمتر از صنایع بزرگ و متوسط و بهره‌وری در این صنایع معمولا بالاتر است به عنوان مثال با تاسیس مجتمع صنفی پوشاک، کیف و کفش استان برای یکصد هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

معاون استانداری اصفهان افزود: تعداد زیاد دانش‌آموختگان دانشگاه ها بویژه در رشته‌های فنی و مهندسی در سال های اخیر به اندازه‌ای زیاد بوده که ظرفیت اشتغال در صنایع بزرگ و متوسط جوابگوی این میزان دانش‌آموخته بیکار نیست و چاره ای جز استفاده از ظرفیت و توان صنایع کوچک وجود ندارد.

وی یاد آور شد: توزیع جمعیت به شکلی است که در بسیاری مناطق کم جمعیت استان که در طول سال‌ها از خشکسالی رنج می برند، فقط صنایع کوچک می‌توانند مانع مهاجرت جمعیت از این مناطق شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: در راستای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال، نگرش مسوولان بومی باید توسعه پایدار و مبتنی بر آینده‌نگری و با اولویت استقرار صنایع کوچک برای تکمیل زنجیره تولید باشد.

وی خطرنشان کرد: تحریم ها نشان داد نباید فقط بر درآمدهای نفتی تکیه کرد بلکه به  اقتصاد بدون نفت نیاز داریم از این رو باید به ظرفیت ها و فرصت های صنایع کوچک در این حوزه بیشتر توجه کرد تا اشتغال از این محل آسیب نبیند.

تامین مالی صنایع کوچک

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان در مورد تامین مالی صنایع کوچک گفت: صنایع بزرگ از طریق بورس و صنایع متوسط به کمک سیستم بانکی، منابع مالی خود را تامین می‌کنند ولی به‌دلیل نبود متولی خاص برای تامین نقدینگی صنایع کوچک، صندوق هایی مانند صندوق کارآفرینی امید به‌عنوان یک نهاد عمومی، به‌دنبال حمایت از این اینگونه فعالیت‌ها هستند.

سید هادی طاهری یاد آور شد: هیات وزیران در اسفند سال ۱۳۹۶ به پیشنهاد نهاد ریاست جمهوری و به استناد بند(و) تبصره(۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور، اساسنامه صندوق کارآفرینی امید را تصویب کرد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان افزود: با توجه به اهمیت و جایگاه صنایع کوچک در اقتصاد مقاومتی، تامین نقدینگی این گروه در شرایط فعلی اقتصاد و رکود ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ مهم است.

وی افزود: با توجه به مُصوبات دولت و مجلس در سال ۹۶ که صندوق کارآفرینی امید را در زمُره نهادهای عمومی  قرار داد، حمایت از کسب و کارهای خُرد و صنایع کوچک در دستور کار این نهاد قرار گرفت.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان با بیان اینکه حمایت از کسب و کارهای خُرد استان و در راس آن صنایع کوچک بی شک در راستای حمایت از اقتصادی مقاومتی است، ادامه داد: صندوق کارآفرینی با استفاده از ظرفیت کارشناسی اداره های دولتی در حوزه‌های مختلف به‌دنبال شناسایی افراد واجد شرایط ایجاد صنایع کوچک است تا بتوانند با تامین نقدینگی، کسب و کار کوچک و اشتغال مولد ایجاد کند. 

طاهری یادآور شد: روستاها به‌عنوان کانون‌های مولد می توانند در مرکز توجه برای ایجاد صنایع کوچک قرار بگیرند و این صندوق با ارائه تسهیلات اشتغال‌زا نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان در ۲ سال گذشته داشته است.

وی تاکید کرد: طرح‌هایی مانند "هر روستا یک محصول"، "روستای بدون بیکار" و "صندوق‌های خُرد محلی"  از جمله طرح‌های اختصاصی این صندوق  برای تحقق اقتصاد مقاومتی در روستاهاست.

وی اعلام کرد: این صندوق برای توسعه صنایع کوچک در روستاها اقدام به پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی با مشارکت صندوق توسعه ملی کرد و یک هزار و ۹۷۴ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان برای این منظور در استان اصفهان پرداخت شد.

طاهری خاطرنشان کرد: صندوق کارآفرینی کمترین معوقات تسهیلات بانکی را در کشور و استان دارد.

اصفهان با بیش از ۷۰ شهرک و ناحیه صنعتی و افزون بر ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی فعال، به‌عنوان فعالترین استان کشور در حوزه صنایع کوچک است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =