• ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
  • کد خبر: 16997
  • readingTime: ۴ دقیقه
بورس تهران

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: پیش بینی بازار سرمایه در این بازه زمانی منوط به در نظر گرفتن عوامل اساسی و بنیادی موثر بر بازار است. یکی از عوامل موثر در این حوزه که پس از مراسم تحلیف و تغییر رئیس جمهور مشخص می شود، کابینه جدید دولت آینده است.

شاهین احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره چشم انداز بازار سرمایه در سه ماه آینده اظهار کرد: پیش بینی بازار سرمایه در این بازه زمانی منوط به در نظر گرفتن عوامل اساسی و بنیادی موثر بر بازار است.

وی افزود: در شرایط فعلی و با توجه به رخدادهای جهانی می‌توان گفت تا واضح تر شدن متغیرهای بنیادی بازار در روند فعلی خود حرکت خواهد کرد. اکنون قیمت جهانی کامودیتی ها که تاثیر قابل توجهی بر بازار سرمایه ایران دارد به ثبات رسیده و چندان روند نزولی یا صعودی برای آن‌ها قابل پیش بینی نیست.

ثبات قیمت جهانی کامودیتی‌ها؛ عامل مثبت برای بورس ایران

این کارشناس بورس و بازار سرمایه اظهار کرد: چرخه های عرضه و تقاضا به دلیل پاندمی کرونا در سراسر جهان دچار تغییر شده و شرایط کار در بسیاری از معادن دنیا با مشکلات رو به رو است. هر از گاهی هم شاهد خارج شدن برخی معادن از چرخه تولید به دلایل مختلفی از جمله اعتصابات کارگری هستیم. بنابراین دور نمای صعودی و نزولی خاصی نمی توان برای کامودیتی ها در نظر گرفت و این  مسئله یک اتفاق مثبت برای بازار سرمایه ایران محسوب می شود.

احمدی افزود: برای مثال قیمت مس در مقایسه با میانگین تاریخی خود و سقف دو سال گذشته که تقریبا ۶ هزار دلار بود، افزایش یافته و اکنون با قیمت‌هایی بیش از ۹ هزار دلار و حوالی ۹.۲ و ۹.۳ هزار دلار در نوسان است.

تاثیر تغییر رئیس جمهور بر بازار سرمایه

وی درباره تاثیر تغییر رئیس جمهور بر وضعیت بازار سرمایه نیز اظهار کرد: تاثیر این مسئله بر بازار سرمایه بیشتر بر قیمت دلار و سیاست آزادسازی قیمت‌ها هویدا و از این طریق بر بازار سرمایه تاثیرگذار است. اگر رئیس جمهور جدید بتواند بر توافق هسته‌ای کار کرده و در راستای احیای آن عمل کند، به نظر می رسد قیمت دلار صعود نکرده و حوالی ۲۱ الی ۲۵ هزار تومان در نوسان باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما اگر اتفاق خاصی در این حوزه رخ ندهد، با افزایش قیمت دلار حاشیه سود شرکت های صادراتی نیز افزایش می یابد. بنابراین به نظر می رسد مهمترین تاثیری که تغییر رئیس جمهور بر بازار سرمایه دارد از طریق توافق هسته‌ای و نرخ تسعیر ارز در دلار و یورو باشد.

احمدی تصریح کرد: البته کابینه جدید دولت نیز بر آینده بازار بی تاثیر نیست. باید دید تیم اقتصادی رئیس جمهور منتخب نظیر وزیر صمت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر کار و رفاه اجتماعی و وزیر اقتصاد چه کسانی خواهند بود و آیا این افراد واقعا به دنبال حمایت از بازار سرمایه هستند یا خیر؟ البته منظور از حمایت، نه تزریق پول بلکه احترام به رویه‌های بازار آزاد است نه اینکه مانند دولت یازدهم و دوازدهم که وزیر صنعتش انواع و اقسام دخالت ها را در بازار انجام داد، عمل کنند.

مجلس تمایلی به قیمت‌گذاری آزاد ندارد

وی گفت: از سوی دیگر مجلس هم در این مسئله موثر است. البته مجلس کنونی بیشتر به دنبال کارهای شعاری است یعنی معتقدند سیمان و فولاد و... باید ارزان شود. در نتیجه به نظر می‌رسد چندان موافق قیمت‌گذاری آزاد نبوده و تمایل خاصی به بازار آزاد ندارند. این مسئله در بحث زنجیره فولاد و قیمت گذاری آن مشخص بود.

تهدید جدی پیش روی بازار سرمایه نیست

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بر اساس برآیند این موارد در سه ماه آینده تهدید جدی پیش روی بازار نخواهد بود. اما رشد کردن یا نکردن بازار به عملکرد دولت جدید بستگی دارد.

احمدی با بیان اینکه بازار سرمایه و بورس ایران دیگر همانند گذشته هیجانی نیست، گفت: با این وجود برخی شرکت‌های بزرگ در صنعت سیمان در یک ماه گذشته بازدهی ۱۰۰ درصدی هم داشته‌اند. بنابراین اگرچه پیش بینی برآیند متغیرهای موثر بر بازار سرمایه دشوار است اما بعید به نظر می‌رسد قیمت‌ها طی سه ماه تغییر خاصی را تجربه کند. مگر اینکه بانک مرکزی آمریکا به ناگهان سیاست‌های خود را تغییر و نرخ بهره را دستکاری کند که این مسئله نیز از قدرت پیش بینی خارج است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بورس طی سه ماه آینده در محدوده فعلی حرکت کند تا عوامل بنیادی موثر بر بازار نیز شفاف‌تر شود.

به گزارش ایراسین، سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد. نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیز شنبه ۲۹ خرداد توسط وزارت کشور اعلام شد و بر این اساس سید ابراهیم رئیسی با هفده میلیون و نهصد و بیست و شش هزار و سیصد و چهل و پنج رای از مجموع بیست و هشت میلیون و نهصد و سی و سه هزار و چهار رای به پیروزی رسید. حال از آنجا که از بر اساس قانون اساسی ۴۵ روز پس از اعلام نتایج انتخاباتف مراسم تحلیف ریاست جمهوری انجام می شود، مراسم تحلیف ریاست جمهوری رئیسی ۱۲ مرداد ماه سال جاری خواهد بود. وی در این تاریخ پس از دریافت حکم تنفیذ از مقام معظم رهبری، با حضور در مجلس شورای اسلامی در راستای انجام وظایف خود سوگند یاد خواهد کرد. پس از آن وی رسما وظایف ریاست جمهوری را به دست خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =