صنعت پتروشیمی

عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مجموع ارزش صادرات کل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمیایی ۲.۷ میلیارد دلار بوده که سه‌هزار دلار در هر تن ایجاد ارزش افزوده کرده است، به این ترتیب در مقابلِ حداکثر یک‌هزار دلار در هر تن فروش محصولات نیمه‌خام، سه برابر ارزش افزوده ایجاد شده است.

به گزارش ایراسین، عبدالحسین بیات در دومین روز همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری با بیان اینکه رمز موفقیت کشور روشن و شفاف‌سازی جهت‌گیری اقتصاد است، افزود: تلاش ما بر این است که اقتصاد به سمتی هدایت شود که اقتصاد به‌جای اینکه «متکی بر نفت» باشد، مبتنی بر نفت شود و فعالیت صنایع تکمیلی از مصادیق همین اصل است.

وی گفت: قرار نیست نفت را به عنوان طلای سیاه استخراج کنیم و به دیگران بدهیم تا آن را به طلای سفید تبدیل کنند، ارزش افزوده طلای سفید بسیار بیشتر از طلای سیاه است، بنابراین باید نفت توسط فعالان صنایع تکمیلی به طلای سفید تبدیل شود تا همه بشریت از آن منتفع شوند.

بیات سه حلقه اصلی را در زنجیره پتروشیمی تعریف کرد که شامل حلقه پایه مثل مواد پایه برای تولید گریدهای مختلف، حلقه میانی (پتروشیمی‌ها) و حلقه تکمیلی یا نهایی (همان تولیدکنندگان محصولات پلیمری) می‌شود.

وی ادامه‌داد: در کنار این مقوله، مزایایی مثل اشتغال‌زایی ۷۵۰ هزار نفری، تاب آوری اقتصادی و غیره را نیز باید در نظر گرفت که به هیچ وجه با آنچه در حوزه میان‌دست صادر می شود، قابل مقایسه نیست.

عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه‌کرد: البته شاید برخی صاحبان صنایع در مقابل جلوگیری از صادرات مواد خام مقاومت کنند، زیرا سود برخی از پتروشیمی‌ها از صادرات به‌خاطر عواملی مثل بی‌ثباتی نرخ تسعیر ارز است و سود عملیاتی نیست که این چنین سودآوری‌ها ارزش چندانی ندارد.

به گفته وی، یکی از مشکلات اصلی صنایع تکمیلی نبود فرماندهی واحد است و ما باید نهضت توسعه صنایع تکمیلی را در کشور شکل دهیم که شاید نتایج آن در بخش اشتغال قابل محاسبه نباشد، همچنین باید سیاست‌های حمایتی جدی، پویا و به‌روزی ایجاد کنیم.

بیات افزود: انتظار می‌رود فعالان این صنایع در شرایط سخت کشور مانند امروز، با صادرات صنایع تکمیلی به‌جای صادرات مواد خام و تبدیل یک دلار به سه دلار و بازگشت آن به کشور، نیازهای ارزی کشور را تامین کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: هر کس به‌دنبال آبادانی ایران است باید تلاش کند زنجیره تکمیلی یا زنجیره نهایی را توسعه دهد و از مسوولان فعلی و آینده میخواهم در تقویت و حمایت همه‌جانبه از توسعه صنایع تکمیلی ذره‌ای غفلت نکنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =