• ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 16123
  • readingTime: ۳ دقیقه
شهرک صنعتی

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: ۶۰ درصد شهرک‌های صنعتی کشور بالای ۱۵ سال عمر دارند و برای جلوگیری از فرسودگی نیازمند بازسازی هستند.

به گزارش ایراسین، فتحعلی محمدزاده روز دوشنبه در نشست هم اندیشی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صنعتگران شهرک صنعتی شمس آباد، اظهار داشت: هم اکنون ۸۳۰ شهرک صنعتی در حال واگذاری به صنعتگران است که از این میان ۶۰ درصد آنها بالای ۱۵ سال عمر دارند.

وی با بیان اینکه کشور دارای یکهزار و ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی است، عنوان کرد: از این تعداد ۸۳۰ شهرک در حال واگذاری به صنعتگران است که تاکنون ۹۳ هزار قرارداد در این شهرک منعقد شده و ۴۸ هزار و ۴۰۰ واحد در حال بهره برداری هستند.

محمدزاده اضافه کرد: هم اکنون ۹۵۰ هزار نفر در شهرک های صنعتی کشور مشغول به کار هستند که باید برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان صنایع و کارکنان آنها اعتباراتی اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک های صنعتی براساس قانون حق هزینه کرد در شهرک های صنعتی را ندارد، ابراز کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جهت رفع برخی مشکلات شهرک های صنعتی باید حداقل یک درصد از مالیات ارزش افزوده ای که صاحبان صنایع پرداخت می کنند را در اختیار شرکت شهرک های صنعتی قرار بدهد.

محمدزاده ادامه داد: هم اکنون به دلیل اینکه شهرداری ها مسئولیتی در قبال شهرک های صنعتی ندارند هیچگونه خدماتی به این مناطق ارائه نمی کنند و حتی در برخی استان های آتشنشانی هم در صورت بروز آتش سوزی در شهرک های صنعتی با اکراه به صحنه حادثه می آیند.

وی با تاکید براینکه شرکت شهرک های صنعتی برای نگهداری خوب و موثر مناطق صنعتی کشور به عنوان قلب اقتصاد کشور نیازمند اختیارات بیشتر است، افزود: اگر یک درصد از ارزش افزوده ای که صاحبان صنایع به دولت پرداخت می کنند به شهرک های صنعتی برسد بسیاری از مسائل حل می شود.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه فازهای اول و دوم شهرک صنعتی شمس آباد هم اکنون فرسوده شده و نیازمند بازسازی است، بیان داشت: همه دستگاه ها باید برای بازسازی بخش های فرسوده شهرک های صنعتی به میدان بیاییند.

محمدزاده با بیان اینکه براساس قانون وزارتخانه های نفت، نیرو، ارتباطات و راه و شهرسازی باید امکانات لازم ماننده آب، برق، گاز و راه را تا درب واحدهای صنعتی برسانند، گفت: شرکت شهرک های صنعتی به دلیل مشکلات مالی دولت ۳۰ درصد این هزینه ها را خودش پرداخت می کند ولی صنعتگران انتظار دارند از محل ارزش افزوده برای نگهداری شهرک های صنعتی هزینه ای به شرکت شهرک ها پرداخت شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود به اقدامات شرکت شهرک های صنعتی کشور در استان تهران اشاره کرد و افزود: هم اکنون شهرک صنعتی ملارد با ۷۰۰ هکتار در مرحله تملک زمین و طرحی فاز اول و دوم است، شهرک صنعتی شهریار با ۴۰۸ هکتار، شهرک صنعتی صفادشت با ۹۰۰ هکتار، شهرک صنعتی صالحیه ۱۰۰ هکتار و فیروزکوه با ۴۰۰ هکتار در حال توسعه هستند.

محمدزاده با بیان اینکه شرک شهرک های صنعتی کشور امسال به دنبال ایجاد یکهزار واحد کارگاهی در سطح کشور است، افزود: این شرکت با احداث واحدهای کارگاهی به دنبال جذب صنعتگران و بخصوص شرکت های دانش بنیان است که فقط باید دستگاه های خودشان را به محل شهرک صنعتی بیاورند بدون هیچگونه ساخت و سازی این کار انجام می شود.

وی یادآور شد: امسال در تهران ۱۵۰ هزار کارگاه باید به متقاضیان واگذار شود که نحوه واگذاری نیز به صورت تملک، اجاره و یا اجاره به شرط تملیک است.

جلسه بررسی مشکلات شهرک صنعتی شمس آباد در راستای تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» و حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران امروز(دوشنبه) با حضور حسین توکلی کِجانی فرماندار ویژه شهرستان ری، سید علی یزدی خواه و روح اله ایزدخواه نمایندگان مردم تهران- ری- شمیرانات- اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین استانی و شهرستانی در محل سالن اجتماعات شهرک صنعتی شمس آباد برگزار شد.

گفتنی است روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسون صنایع مجلس از پیگیری بحث یک درصد ارزش افزوده در این کمیسیون خبرداد و خواستار ارتباط هرچه بیشتر صنعتگران با کمیسون صنایع شد.

همچنین سید علی یزدی خواه نماینده دیگر مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه تولید کنندگان دراین شرایط با تولید خود کار جهادی انجام می دهند و بزرگترین راه مبارزه با تحریم ها تولید است خواستار حل مشکلات جاری صنعتگران شد.

در این نشست که مشکل تخصیص آب، برق و راه دسترسی دوم شهرک شمس آباد بررسی شد، مدیر برق منطقه ای تهران قول تخصیص ۸۰مگا آمپر برق تا پایان سال جاری را به صنعتگران داد.

شهرک صنعتی شمس آباد به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه در ۳۵ کیلومتری جاده قدیم قم - تهران قرار گرفته است، این شهرک هم اکنون با استقرار یکهزار و ۹۲۷ واحد صنعتی بزرگ و کوچک در خود زمینه اشتغال ۳۷ هزار و ۵۸۰ نفر را فراهم کرده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =