دیابت

پیشگیری از بیماریها که شامل آموزش و افزایش دانش تندرستی در بین لایه های مختلف جامعه است و رسیدن به نقطه کاهش بیماریها همواره حلقه مفقوده ای ذر جامعه پزشکی محسوب می شود.

به گزارش ایراسین، عمده فعالیت های دولت مصروف بخش درمان و بهداشت است اما هنوز در عرصه آموزش و اطلاع رسانی که اساس پیشگیری است اقدام موثری در سطح جامعه انجام نشده است و حتی ظرفیت رسانه ها نتوانسته در این مسیر یاری رساند. از یک مقطعی خیریه ها به منظور پیشگیری از بیماریها شکل گرفتند و به علت افزایش بار و هزینه بخش درمان در این مراکز هم آموزش و پیشگیری از بیماری ها به حاشیه رفته است. انجام غربالگری بیماریها و  مطالعات و تحقیقات علمی در حوزه بیماریها دو اصل در انجام پیشگیری از بیماریها است که قطعا با تکیه بر این دو روش به خوبی می توان در حوزه پیشگیری گام برداشت.

در همین ارتباط، جمال ملک نائینی، عضو هیئت امنای خیریه دیابت اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد:دولت در حوزه پیشگیری از بیماریها به خواب رفته است و خیریه های در حد توان خود در امر پیشگیری از بیماریهای قدم برداشته است و این در حالی که دولت نقش اول  و اصلی را در این حوزه دارد.

وی بیان داشت: دولت به جهت جایگاهی که دارد به راحتی میتواند از توان صدا و سیما به عنوان مهمترین ابزار اطلاع رسانی استفاده کند اما در این عرصه کوتاهی کرده است در حالی که صدا و سیما پذیرای خیریه ها به جهت وجه خصوصی آنها نیستند و همین مسئله مهمترین ابزار اطلاع رسانی را در زمینه پیشگیری از بیماریها گرفته است.   

دولت با ابزارهای اطلاع رسانی در حوزه پیشگیری از دیابت قدم بردارد

ملک نائینی گفت: استفاده از توان رسانه ها برای تقویت امر پیشگیری از بیماریها بسیار مهم است؛ در صورتی که بخشی از رسانه های قدرتمند دیداری، تصویری، شنیداری و غیره صرفاً در اختیار ارگان های دولتی است.

عضو هیئت امنای موسسه خیریه دیابت اصفهان با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری خطرناکی است که در صورت عدم اطلاع رسانی درست، به جهت تغذیه نامناسبی که در خانواده ها رواج پیدا کرده است، در مرز هشدار قرار گرفته است، ادامه داد: تمام سلول های بدن با قند تغذیه می شوند و با توجه به اینکه تمام اندام های بدن از سلول تشکیل شده است بنابراین با افزایش قند خون تمام سلول های بدن درگیر می شود و روی کلیه اثر می گذارد و زمانی که ۹۰ درصد کلیه را درگیر کرد علائم بیماری ظاهر می شود.

وی با بیان اینکه لازم است که دولت از ابزارهای اطلاع رسانی که در اختیار دارد در حوزه پیشگیری از دیابت گام بردارد، ادامه داد: صدا و سیما باید بیش از پیش در عرصه پیشگیری از بیماریها گام بردارد.

بیماری دیابت ۴ سال یکبار دو برابر افزایش می یابد

وی با اعلام اینکه هر ۴ سال یکبار بیماری دیابتی دو برابر افزایش می یابد، افزود:  خیریه حضرت ابوالفضل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد فعالیتش را در امر پیشگیری از دیابت قرار داده است زیرا که ۸۰ درصد بیماران دیالیزی که به این خیریه مراجعه می کنند بر اثر پیشروی دیابت بوده است.

ملک نائینی با اشاره به اینکه تمام تمرکز خیریه های در امر پیشگیری از بیماری ها و به ویژه دیابت قرار دارد، ادامه داد: اگر دولت یک دهم هزینه ای که برای امر درمان بیماریهای اختصاص دارد را صرف پیشگیری از بیماریها می کرد قطعا نتایج آن را در جامعه مشاهده می کردیم.

وی با اظهار اینکه دانشگاه در حوزه اطلاع رسانی و کارهای تبلیغاتی در امر پیشگیری از بیماری دیابت نقش کلیدی می تواند ایفا کند، گفت: لازم است که برای امر پیشگیری از بیماریها از ظرفیت های تمام دستگاه های مردمی و دولتی مثل شهرداری و ظرفیت های شهر استفاده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =