دیابت

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در شبکه نظام بهداشت و درمان خدمات رایگان ویژه کودکان، مادران و سالمندان تعریف کردیم که در همین راستا سالمندانی که مبتلا به بیماری دیابت هستند می توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی مراقبت های اولیه مثل سنجش قندخون ناشتا، فشارخون، قد و وزن ، تغذیه، تحرک بدنی و مشکلات خواب را دریافت کنند.

رضا اسحاقی در گفت و گو با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: بالغ بر نیم میلیون سالمند در استان اصفهان داریم که بیش از نیمی از اینها در لحظه دچار بیماریهای مختلفی می شوند.

وی با بیان اینکه روی سلامتی سالمندان در اصفهان خیلی نمی توانیم مانور بیایبم و این در حالی که در شرایط کرونا مراقبت های اولیه هم ضعیف تر شده است، ادامه داد: درصد رشد سالمندی در استان اصفهان از رشد جمعیت در کشور بیشتر است؛ مثلا حدود یک در صد در سال به جمعیت عمومی کشور اضافه می شود و رشد سالمندی بین ۳ تا ۵ درصد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سن سالمندی در ایران را روی ۶۰ سال می داند و این درصورتی که در جهان ۶۵ سال را عنوان کرده اند، تصریح کرد: متاسفانه در درمان برای سالمندان شاهد تبعیض سنی هستیم. درمان برای میانسالان و جوان ها همواره بیش از سالمندان در اولویت هست و به تبع آن اعتبارات دولتی برای انجام تحقیقات در حوزه طب سالمندی بسیار کم هست و ما هنوز نتوانستیم آمار دقیقی از میزان سلامتی سالمندان در استان و اینکه با چه دست از بیماریها بیشتر مواجهند، دربیاوریم.

اسحاقی با وجودی که بیش از ۲۰ سال است در حوزه طب سالمندی فعالیت می کند، تصریح کرد: در حوزه طب سالمندی اقدام خاص و قابل توجهی انجام نشده است و موفق نشدیم متخصص و فوق تخصص سالمندی تربیت کنیم اما در عرصه پرستاری سالمندی گام های خوبی برداشته شده است.

وی به تعریف جدید سازمان بهداشت جهانی از سالمند سالم پرداخت و گفت: دیگر به سالمندی که قرص مصرف نکند سالم تلقی نمی شود بلکه سالمندی  سالم است که اگر روزی دو تا قرص هم می خورد  از نظر اجتماعی مولد باشد و از نظر اقتصادی بتواند درآمدزا باشد.سالمندی سالم است که اگر بیماری شناخته شده ای هم نداشته باشد کارایی مثبت اجتماعی و اقتصادی داشته باشد و سربار جامعه نباشد.از نظر سازمان بهداشت جهانی تمام افرادی که از صحت و سلامتی جسمی برخوردارند اما سربار جامعه هستند و مولد نیستند، بیمار تلقی می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت برای سالمندان عقب تر هستیم، ادامه داد: یک نوع رویکرد سالمند هراسی را در سطح جامعه شاهدیم که جهان شمول هم هست از سالمندی می گریزیم و هراس داریم و یک نوع عناد و ستیزه در رفتارهای یومیه دیده می شود ترجیح می دهیم پدربزرگ و مادربزرگ ها در یکسری از مهمانی ها و مراسمات نباشند یا خودشان نمی آیند.

وی با اشاره به اینکه در اصفهان که یک شهر دوستدار کودک هست نیز خدمات متناسب با قشر سالمندان طراحی نشده از پیاده روسازی تا سرویس های بهداشتی و پارک ها و غیره ، ادامه داد: مسئولان باید بدانند سرعت پیر شدن آنقدر زیاد است و قطعا آنها هم از مرز سالمندی می گذرند پس منتی بر سر سالمندان نیست.

اسحاقی گفت: سهم بیماریهای مختلف از جمله دیابت، فشارخون و سرطان، بیماریهای قلبی و عروقی و افسردگی در سالمندان متفاوت هست اما متاسفانه ترکیبی از این بیماری ها درصد مرگ و میرها را در سالمندان را تا ۷۰ درصد افزایش داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =