انجمن قطعه سازان

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: دست‌یابی به منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار سال ۱۴۰۰، با رفع مشکلات نقدینگی و تامین مواد اولیه مورد نیاز امکان‌پذیر است.

به گزارش ایراسین «مازیار بیگلو» امروز (پنجشنبه) افزود: هرچند سال گذشته در مقایسه با سال ۹۸ جهشی در روند تولید خودرو و قطعه در کشور شاهد بودیم، اما می‌توانستیم با رفع برخی مسائل و مشکلات، همچنین تامین امکانات و زیرساخت‌ها تولید بیشتری را در کشور رقم بزنیم.

وی گفت: مطابق آمارها سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شد که حدود ۵۰۱ هزار دستگاه در ایران‌خودرو، ۴۲۰ هزار دستگاه در سایپا و بقیه در سایر خودروسازان کوچک کشور اتفاق افتاد.

بیگلو ادامه‌داد: این در حالی است که در صورت رفع مشکلات نقدینگی و اصلاح قیمت‌گذاری‌ها، به‌طور بالقوه توان تولید قطعه برای سه میلیون دستگاه خودرو در کشور در سال وجود دارد.

وی یادآور شد: مشکلات ارزی ابتدای پارسال حدود ۶ ماه وقت از قطعه‌سازان را گرفت، علاوه بر آن نخستین سالی بود که با ابهام در اهداف آغاز شد و استراتژی خودروسازان در موضوع تعدیل قیمت‌ها مشخص نبود.

این مقام صنفی گفت: در نهایت در ۶ ماه نخست پارسال تصمیم‌گیری درخصوص تغییر قیمت‌ها انجام و در نیمه دوم سال اعمال شد.

مطالبات ۳۱ هزار میلیارد تومانی 

وی، مشکل دوم اساسی موجود بر سر راه تولید قطعات خودرو در کشور را کمبود نقدینگی برشمرد که مدام در حال بحرانی‌تر شدن است و یادآور شد: هرچند مبلغ پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی وعده داده شده به قطعه‌سازان تا پایان پارسال پرداخت شد، اما هنوز ۳۱ هزار میلیارد تومان از مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان باقی است، به‌طوری که در مجموع سال گذشته آنچه مورد توقع بود انجام نشد و بسیاری از قطعه‌سازان ناراضی به تعطیلات نوروز رفتند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور، مشکلات نقدینگی را ناشی از قیمت‌گذاری دستوری خودرو برشمرد که تاکنون تصمیمی برای آن گرفته نشده و مکانیسم قرعه‌کشی خودروهای تولیدی نیز همچنان ادامه دارد.

لزوم بازگشت به سیستم مچینگ برای تامین فولاد

این مقام صنفی، به نابسامانی موجود در بازار مواد اولیه داخلی به‌ویژه فولاد اشاره کرد و گفت: بهترین حالت برای تامین فولاد همچون سال‌های ۹۷ و ۹۸، استفاده از سیستم مچینگ است، اما با دستورالعمل فعلی ورق فولادی در اختیار بسیاری از واحدها قرار نمی‌گیرد.

مچینگ، معاملاتی است که تولیدکننده، کالاهای خود را براساس کشف نرخ بورس به خریداران در کارخانه تحویل می‌دهد.

وی بیان‌داشت: درخواست صریح قطعه‌سازان کشور از فولادسازان و سایر عرضه‌کنندگان مواد اولیه، همچنین از دولت و مجلس این است که اجازه بدهند با احیای مکانیسم مچینگ، مایحتاج خود را به‌طور مستقیم از تولید کننده اولیه بخرند که در این صورت، دست دلالان و واسطه‌گران نیز کوتاه می‌شود.

بیگلو ادامه‌داد: به این ترتیب قطعه‌سازان به‌جای اینکه مایحتاج خود را از بازار آزاد از دلال و واسطه و با قیمت‌های بالا خریداری کنند، به‌طور مستقیم از فولادسازان و سایر عرضه‌کنندگان مواد اولیه تهیه کرده و در این فرآیند، کیفیت محصولات باید بین مشتری صنعتی و فولادسازان، همچنین نیازهای جدید قابل مذاکره بوده و تحقیق و توسعه مشترک انجام شود.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سال ۹۹ است، آماری که در هم‌سنجی با سال ۹۸ رشد ۴.۳۳ درصدی نشان می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب، امسال را به سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند.


منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =