مصرف آب

معاون طرح و توسعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: یکی از اهداف سرمایه گذاری فولاد مبارکه در طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان این است که میزان برداشت آب از زاینده رود را به صفر برساند تا آب رودخانه صرف شرب، کشاورزی و جریان دائمی زاینده رود شود.

به گزارش ایراسین، احمد سعیدبخش، در خصوص سرمایه گذاری فولاد مبارکه در طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر سهامداران بزرگ این طرح، فولاد مبارکه، ذوب آهن، پالایشگاه و اتاق بازرگانی اصفهان هستند، البته صنایع دیگر نیز می توانند در این طرح مشارکت کنند، همچنین فولاد مبارکه سهامدار ۲۹ درصد طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان است.

وی با بیان اینکه مجموع سرمایه گذاری طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان به طول ۹۱۰ کیلومتر، ۳۶ هزار میلیارد تومان است، گفت: این طرح طی پنج سال آینده با انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال از خلیج فارس به اصفهان به بهره برداری خواهد رسید، همچنین این طرح انتقال آب بیشتر برای مصرف صنعت اصفهان است.

معاون طرح و توسعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: فولاد مبارکه با سرمایه گذاری در طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان و یا خرید پساب فاضلاب شهرهای اطراف به دنبال توسعه نیست.

وی با اعتقاد بر اینکه خرید پساب فاضلاب شهرهای اطراف توسط فولاد مبارکه اتفاقی بُرد- بُرد بود، اظهار کرد: فولاد مبارکه در این طرح، سرمایه گذاری بالایی برای شبکه های لوله کشی فاضلاب شهرهای اطراف کرده است، چراکه پیشتر این پساب از طریق چاه های جذبی به آب های زیرزمینی نفوذ پیدا می کرد و سبب آلوده شدن این سفره ها می شد.

سعیدبخش افزود: با سرمایه گذاری فولاد مبارکه این شهرها دارای شبکه فاضلاب شده اند، از سوی دیگر فولاد مبارکه میزان برداشت خود از رودخانه زاینده رود را کاهش داده است.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف سرمایه گذاری فولاد مبارکه در طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان این است که میزان برداشت آب از زاینده رود را به صفر برساند تا آب رودخانه صرف شرب، کشاورزی و جریان دائمی زاینده رود شود.

معاون طرح و توسعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: فولاد مبارکه همچنین نزدیک ۵۰۰ میلیارد تومان برای تونل سوم کوهرنگ به امید جریان جاری و ساری آب در زاینده رود سرمایه گذاری کرده است تا این رودخانه دیگر روی خشکی را به خود نبیند.

وی در خصوص برخی نگرانی ها مبنی بر اینکه فولاد مبارکه با این طرح به دنبال توسعه است، توضیح داد: فولاد مبارکه در اصفهان دیگر طرح توسعه ندارد و طرح نورد گرم دو، باقیمانده طرح شهید خرازی است و طرح توسعه فولاد مبارکه نیست.

سعیدبخش با تاکید بر اینکه طرح نورد گرم دو فولاد مبارکه، تکمیل کننده و مصرف کننده محصول تولیدی ماشین ۵ ریخته گری است، توضیح داد: نورد گرم ۲ محصول تولیدی ماشین ۵ ریخته گری را تبدیل به ورق قابل استفاده برای صنایع نفت و گاز می کند و اگر نورد گرم ۲ اجرا نشود، فولاد مبارکه به نوعی مجبور به خام فروشی تختال تولیدی ماشین ۵ ریخته گری خواهد شد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =