چلونگر

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودروهای سبک شهرستان اصفهان گفت: وعده مسئولان در خصوص کاهش قیمت خودرو طبیعی نیست و انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و نمایندگان مجلس باید به مردم پاسخگو باشند.

روح‌الله چلونگر رئیس اتحادیه خدمات فنی خودروهای سبک شهرستان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایراسین در خصوص وعده کاهش قیمت خودرو گفت: اینکه عنوان می‌شود قیمت‌ خودروها مخصوصا خودورهای سبک کاهش پیدا کرده صحت ندارد. ما به چنین حرفی اعتقاد نداریم چراکه به قدری قیمت خودورها به صورت نا معقول و غیر استاندارد افزایش پیدا کرده که اکنون پس از 500 تا 600 درصد افزایش قیمت خودرو، قول کاهش 20 درصدی مسئولان طبیعی نیست.

وی ادامه داد: قیمت خودرو به شدت حبابی است. برای ما فعالان صنعت خودرو جالب است که چرا قیمت خودرو به این شدت رشد کرد و این باید از سوی مسئولین شفاف‌سازی شود یا چرا اجازه ورود خودرو با همین قیمت ارز فعلی را نمی‌دهند؟ چرا که معتقدیم در صورت اجازه واردات خودرو، چندصد درصد ریزش قیمت در خودروهای خارجی را شاهد خواهیم بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف استان اصفهان با انتقاد به عدم ورود مجلس به صنعت خودرو گفت: مجلس باید برنامه‌ای پنج‌ساله برای خودرو تدوین کند. تا چه زمانی مردم ما باید با عنوان و حربه کارآفرینی خودروسازان، خودروهای بی کیفیت سوار شوند.

چلونگر اضافه کرد: سوال این است که اگر کشورهای پیشرفته نیز انحصاری عمل می کردند و مرزهایشان می‌بستند، آیا رشد می‌کردند؟ قطعا خیر چرا که هرجایی که انحصار وجود دارد، فساد، زور و رانت به وجود می آید. باید اجازه داد درهای کشور در یک برنامه پنج‌ساله باز شود. اگر قصد ورود به سازمان تجارت جهانی را داریم، باید تمرین آن را انجام دهیم. مردم حق استفاده از خودروی خوب را دارند اما با حربه اشتغال‌زایی از این ویژگی آن‌ها را محروم کردیم. کافی‌است نگاهی به تصادفات جاده‌ای کشور داشته باشیم که سالیانه چندین هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشته و نقص عضو  می‌شوند و به کشور چه هزینه تحمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: ما توان قوی کردن خودروسازی کشور را داریم به شرط اینکه آن را به سمت رقابتی شدن و صادرات سوق دهیم. اگر به سمت صادرات خودرو برویم، قاعدتا خودروسازان نیز انگیزه برای به روز کردن خود پیدا می‌کنند. وگرنه هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که مردم پول خود را به خودروساز بدهند، قول تحویل یکساله خودرو بگیرند و پس از دوسال بدقولی به آن‌ها خودرو تحویل داده شود.

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودروهای سبک شهرستان اصفهان در خصوص قیمت‌گذاری دستوری خودرو نیز گفت: قیمت‌گذاری دستوری دچار ایراد است. بازار خودرو باید توسط خودش تنظیم شود. اگر اکنون قیمت‌گذاری خودرو دستوری است از لحاظ انحصاری بودن فروش آن خوب است چراکه خودروساز هر قیمتی که روی آن می‌خواهد می‌گذارد و بازهم به مصرف کننده اجحاف می‌شود.

وی در پایان گفت: تعجب من این است که چرا انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به این موضوع ورود پیدا نمی‌کند. این سازمان اکنون باید به مردم پاسخگو باشد که در راستای ایفای حقوق مصرف‌کنندگان در مبحث خودرو چه اقداماتی انجام داده است. چرا با نمایندگان مجلس صحبت نمی‌کنند و چرا نمایندگان مردم به این موضوع ورود پیدا نمی‌کنند. در بخش قطعات خودرو بین 300 تا 700 درصد به طور ناگهانی دچار افزایش قیمت داشته ایم که شوخی بردار نیست. سفره مردم کوچک شده است و مردم دچار مشکل شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =