حسین حقگو

حسین حقگو کارشناس اقتصادی گفت: فولاد مبارکه به درستی به سمت استفاده از تکنولوژی نسل چهارم رفته است، اما هم باید پرچم دار تحول و پیشرفت تکنولوژیک باشد و هم باید در زمینه مدیریتی چالش خودش را با پایین دست حل کند تا به توازن در زنجیره دست پیدا کنیم.

حسین حقگو کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به سند چشم انداز ایران در افق 1404 در زمینه تولید فولاد گفت: چیزی که در سند آینده فولاد ایران و چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ آمده است؛ تولید 55 میلیون تن فولاد و دستیابی به مقام هفتم جهانی در زمینه تولید است. لذا باید ارزش افزوده تولید فولاد به حدود 20 درصد و سهم اشتغال در این صنعت به حدود 8 درصد برسد و این نشان می دهد یک هدفگذاری های کمی برای صنعت فولاد ترسیم شده است که باید در این صنعت اتفاق بیفتد. لازمه رسیدن به این اهداف این است که شما یک توازنی در زنجیره برقرار کنید.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه به حرکت جهان به سمت تولید فولادهای آلیاژهای پرداخت و افزود: کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در صنعت فولاد به سمت فولاد آلیاژی با کیفیت رفته اند و در این زمینه تغییر جهت داده و از کشورهایی که انرژی ارزان تر در آنها وجود دارد؛ استفاده می کند. لذا حرکت جهان به سمت فولادهای آلیاژی با کیفیت است. ما هم باید تکلیفمان را روشن کنیم. اگر قرار است به اهدافی که در چشم انداز آمده است دست پیدا کنیم طبعاً باید مسئله خودمان را بالا دست و معادن مان حل کنیم و این دعوای سنگ آهن و فولاد باید به یک سرانجامی برسد و نمی توانیم بگوییم سنگ آهن را با قیمت داخلی می خریم اما فولادمان را با قیمت جهانی می فروشیم. از آن طرف باید مشکلات پایین دست برطرف شود و آنها هم گله دارند که سهمیه ها را دریافت نمی کنند. همچنین در حوزه تکنولوژی هم ما باید این توازن را برقرار کنیم و برای آن 20 میلیون تنی که قرار است در 1404 به سمت صادرات برود؛ برنامه ای در حوزه تکنولوژی داشته باشیم که بتوانیم فولادهای آلیاژی با کیفیت بالا تولید کنیم و باید یک شیوه متوازنی بین تامین نیاز داخل و از آن طرف صادرات که عمدتا باید صادرات کیفی باشد ایجاد کرد.

وی به حرکت قابل تقدیر فولاد مبارکه و رفتن به سمت تحول دیجیتال و استفاده از نسل چهارم تکنولوژی اشاره کرد و افزود: شرکت فولاد مبارکه به درستی به سمت استفاده از تکنولوژی نسل چهارم رفته و این شرکت به دلیل اهمیت و بزرگی آنقدر تاثیرگذار است که ما وقتی اسم فولاد را می آوریم ناخودآگاه منظورمان فولاد مبارکه است. لذا حرف من این است که فولاد مبارکه هم باید پرچم دار تحول و پیشرفت تکنولوژیک باشد و هم باید در زمینه مدیریتی چالش خودش را با پایین دست حل کند. مسئله ای که سابقه طولانی دارد و وقتی نگاه می کنیم می بینیم نزدیک 15 سال است هنوز حل نشده است. باید همانطور که در حوزه تکنولوژی پرچم دار هستیم در حوزه داخلی هم به توازن در زنجیره دست پیدا کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =