افشین کلاهی

رئیس کمیسیون کسب‌ و کار دانش ‌بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه در کشور ما شعار توسعه و حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان زیاد داده شده و می شود، ولی به صورت جدی حاکمیت این موضوع را در نظر ندارد و فضای کلی کشور مناسب کار نیست.

افشین کلاهی؛ رئیس کمیسیون کسب‌ و کار دانش ‌بنیان اتاق بازرگانی ایران و رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در مورد طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه گفت: اگرچه اطلاعات کاملی از طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه ندارم اما این کار بزرگی است که در فولاد مبارکه رخ داده و به نظرم تمام حوزه ها باید این موضوع را بررسی و ارزیابی کنند و به صورت جدی آن را مد نظر قرار دهند زیرا نوآوری و فناوری، نیاز به حوزه های مختلف را تحت الشعاع قرار می دهد. بازیگران را عوض می کند و مدل های کسب و کار را تغییر می دهد. اگر به موقع از این فناوری ها استفاده شود و سازمان و شرکت ها به خصوص حوزه های سنتی تر به سمت آن بروند می توانند از آن استفاده کنند و برای آنها ارزش افزوده ایجاد کرده و مشکلاتشان را برطرف کند، ولی اگر دیر این اقدامات صورت بگیرد کار بر عکس می شود و این نوآوری و فناوری ها هستند که کسب و کار آنها را مورد تهدید قرار می دهد. لذا این مسئله ای است که شامل همه حوزه ها می شود؛ به خصوص صنایع سنتی تر باید به این سمت حرکت کنند و این موضوع را در سازمانشان پیاده کنند و در ضمن این کار باید زیر نظر بالاترین فرد آن سازمان اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون کسب ‌وکار دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران در ادامه به تاثیر کرونا بر روی کسب و کارهای دانش بنیان اشاره کرد و افزود: این را در نظر داشته باشید که کرونا یک تهدید است نه یک فرصت و روی همه کسب و کارها تاثیر منفی داشته است ولی در حوزه کسب و کارهای دانش بنیان برای بعضی از شرکت ها فرصت مناسبی ایجاد کرده است، مثل کسب و کارهایی که در پلتفرم های فروش و خدمات آنلاین، آموزش از راه دور، وبینارها و... مشغول هستند. این شرکت ها اوضاعشان بهتر شده است و موقعیت و فروش بیشتری بدست آورده اند و توسعه پیدا کرده اند. این اتفاق مختص ایران هم نیست و در همه دنیا این اتفاق رخ داده است؛ همین طور کسب و کارهای دانش بنیانی که در حیطه پزشکی، سلامت و خدمات غذایی در بخش سلامت فعال هستند. آنها هم امکانات و موقعیت بهتری پیدا کرده اند ولی به صورت کلی باید گفت کرونا بر روی همه کسب و کارها تاثیر مخرب گذاشته است.

کلاهی در خاتمه به شعاری بودن توسعه و حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان و ضرورت تحول دیجیتال در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما شعار توسعه و حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان زیاد داده شده و می شود ولی به صورت جدی حاکمیت این موضوع را در نظر ندارد. علتش این است که درست است که ما حمایت های قانونی در مورد این شرکت ها داریم و یک اکوسیستم مناسبی برای این کسب و کارها ایجاد کرده ایم، ولی در حال حاضر فضای کلی کشور مناسب کار نیست و رتبه شاخص های فضای کسب و کارمان در دنیا، رتبه مناسبی نیست و این روی همه کسب و کارها تاثیر گذاشته است، زیرا وقتی این شرکت ها از فضای گلخانه ای خارج شده و می خواهند وارد بازار شوند و محصول یا خدمتشان را در بازار ارائه کنند؛ دچار چالش های جدی می شوند و من این اراده را در حاکمیت نمی بینم که در فضای اصلی بخواهد برای این شرکت ها رفع مشکل کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از بیشترین آسیبی که به این شرکت ها وارد شده به خاطر تحریم ها و نبود مراودات بین المللی است، زیرا این حوزه بیشترین نیاز را به مراودات بین المللی برای ورود و خروج تکنولوژی دارد و می بینیم که کشور برای بهبود روابطش با دنیا تصمیمی نگرفته است. همچنین ما شاهد مقاومت سازمان های دیگر در برابر این کسب و کارها هستیم. سازمان هایی مثل سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و وزارتخانه های دیگر که در برابر قوانین، مصوبات و حمایت هایی که باید در مورد این شرکت ها صورت بگیرد؛ مقاومت می کنند یا در فضاهای دیگر نمی بینیم که مثلا موضوعاتی مثل تحول دیجیتال به صورت جدی پیگیری شود. شاید وزارت ارتباطات فعالیتی در این زمینه بکند، اما در سایر دستگاه ها در سطوح بالا نمی بینیم که بخواهند به این سمت حرکت کنند و موضوع بیشتر شعارگونه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =