حسینی کیا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به آشفتگی در بازار سیمان گفت: بررسی‌هایی که هنگام رسیدگی به این بازار داشتیم مشخص کرد که در بخش تولید مشکل نداریم و در صادرات محصولات هم مشکلی نداریم و این بخش توزیع سیمان است که مشکلات و قیمت‌های نجومی را ایجاد کرده است.

سیدجواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: آمارهایی که از سوی وزارت صمت منتشر شده بیانگر این نکته است نه تنها امسال کمبود تولید سیمان نداریم بلکه به نوعی با مازاد قابل توجهی به دلیل شرایط اقتصادی و رکود ایجاد شده مواجه هستیم.

حسینی‌کیا در ادامه افزود: با درنظر گرفتن مواد اولیه مورد نیاز تولید سیمان و همچنین هزینه‌های مربوطه مشخص شد که نزدیک به 75 درصد مربوط به هزینه‌های سربار ؛ 20 درصد هم به مواد اولیه و 5 درصد هم حقوق و دستمزد است، بنابراین با درنظر گرفتن این آنالیز قیمتی اعلام نرخ‌های فعلی در بازار هیچ منطق اقتصادی ندارد و لازم است در این زمینه رسیدگی جدی‌تری انجام شود که کمیسیون دقیقا همانند موضوع فولاد کار را آغاز کرده است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است دقت نظر در آمار تولید، مصرف و حتی صادرات در کنار هزینه‌های تولید سیمان نشان می‌دهد مشکل در بخش دیگری است که نقش دلال‌ها و احتکار در این بخش می‌تواند پررنگ باشد که باعث بروز کمبود در این بخش شده است.

به گفته وی افزایش هزینه‌های حمل و نقل اگرچه در این زمینه اثرگذاری دارد اما نباید فراموش کنیم آنالیزهای ارایه شده حتی با فرض گرانی کرایه حمل ونقل قیمت سیمان در بازار را منطقی نشان نمی‌دهد، چون اثرگذاری کرایه حمل در این بخش اینطور نیست که یکباره شاهد فاصله معنادار قیمتی از درب کارخانه تا محل مصرف باشیم.

حسینی‌کیا در ادامه به خبرنگار ایراسین گفت: اخباری مبنی براینکه کامیون‌دارها از بار زدن سیمان به دلیل ارزش پایین کالا نسبت به وزن خودداری می‌کنند در اختیار داریم که درصورت تایید خبر قطعا موضوع با مسئولان مربوطه مطرح و راهکارهایی برای این منظور اندیشیده می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع همچنین به مشکل عدم توانایی ترخیص کامیون‌های کارکرده برخی تولیدکنندگان سیمان اشاره کرد و گفت: اواسط مهرماه بود که مشکل عدم ترخیص 100 دستگاه کامیون با عمر کمتر سه سال متعلق به این صنعت در مجلس مطرح شد که البته کمیسیون برای تسهیل در ترخیص این موارد رایزنی‌هایی انجام داد.

وی با اشاره به بروز حوادث غیرمترقبه در کشور و همچنین آغاز بازسازی کشورهای همسایه تصریح کرد: این فرصتی است که باید ایران از آن به نفع صنعت سیمان استفاده کند تا با ایجاد ارزش افزوده زمینه توسعه بخش‌های دیگری در کشور مهیا شود.

این عضو کمیسیون صنایع درباره مدیریت مازاد تولید سیمان در کشور افزود: سرمایه‌گذاری‌های مناسبی برای توسعه توان تولیدی کشور در دهه‌های گذشته انجام شده است که درصورت تکمیل می‌تواند توان تولیدی ایران را تا مرز 100 میلیون تن سیمان در سال برساند که همین نکته بیانگر الزام ایجاد بازار برای مازاد تولید است و یکی از راهکارهای منطقی دستیابی به بازارهای صادراتی مطرح می‌شود.

به گفته وی موضوع صادرات سیمان با توجه به اهمیت تولید داخل کشورها نکته‌ای است که می‌تواند در صادرات سیمان ایرانی اثرگذاری داشته باشد اما همچنان کشورهای منطقه مثل عراق، سوریه، افغانستان و برخی کشورهای آسیای میانه می‌تواند مقصد مناسبی برای ارسال سیمان کشورمان شناخته شود، اما به دلیل اینکه این صنعت از دولت یارانه دریافت می‌کند الزاما باید ارز حاصل از صادرات به داخل کشور بازگردد.

حسینی‌کیا در پایان به موضوع استفاده از قراردادهای صادرات خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه‌های عمرانی در کشورهای خارجی می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌ها برای استفاده از سیمان ایرانی در این پروژه و ایجاد بازار برای مازاد تولید کشورمان باشد با درنظر گرفتن اینکه این نوع قراردادها اکنون توسط شرکت‌های ایرانی در کشورهای یاد شده گسترده انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =