سیمان

دبیر انجمن کارفرمایان سیمان کشور با اشاره به نوسان‌های ارزی طی شش ماه گذشته اعلام کرد: هزینه تمام شده سیمان برای کارخانه حدود 40 درصد افزایش یافته است.

عبدالرضا شیخان در این زمینه در گفت و گو با ایراسین اظهار کرد: نوسان‌های نرخ ارز از ابتدای فروردین ماه تا امروز باعث شده تا هزینه‌های تولید در بخش‌های مختلف سیمان افزایش یافته باشد به همین دلیل ادامه فعالیت و فروش سیمان با نرخ‌های فعلی می‌تواند عاملی در زیان اقتصادی برای تولیدکنندگان شناخته شود.

وی در ادامه افزود: اگرچه ارزبری مستقیم تولید سیمان با توجه به توانمندی‌های داخلی آنچنان نیست اما براساس چسبندگی نرخ ارز به برخی پارامترهای تولید مثل مواد بسته بندی، هزینه‌های تامین قطعات و مواردی از این دست بدون تردید تولید سیمان نیز گران‌تر از گذشته خواهد شد که برآورد ما حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته است.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به نرخ فروش هر تن سیمان در شرایط فعلی اظهار کرد: هم اکنون هر تن سیمان حدود 150 تا 160 هزار تومان فروخته می‌شود که براساس کیسه‌های استاندارد 50 کیلویی معادل 20 کیسه خواهد شد به این ترتیب هر کیسه سیمان 8 هزار تومان عرضه و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد که این رقم هم اکنو با درنظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید مقرون به صرفه برای تولیدکنندگان نیست.

وی به خبرنگار ما گفت: تولید کنندگان به هیچ عنوان به دنبال افزایش قیمت خارج از توان و کشش بازار نیستند ولی با توجه به هزینه‌های تولید برای جلوگیری از زیان و تعطیل شدن خطوط تولید به دنبال دریافت مجوز برای افزایش قیمت 20 درصدی در نرخ‌های فعلی بوده و درحال رایزنی و ارایه اسناد و مدارک به مقام‌های مسئول در این زمینه هستند.

شیخان تاکید کرد: متخصصان و کارشناسان هم اکنون درحال بررسی آثار افزایش قیمت در بازار و همچنین تشخیص آستانه قیمتی مناسب برای حفظ منافع طرفین معادله یعنی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند تا با ارایه این اسناد قابل دفاع به مسئولان مربوطه نسبت به دریافت مجوز افزایش قیمت در محدود 20 تا 25 درصد اقدام و پس از دریافت مجوز نرخ‌های جدید را منظور کنند.

وی به خبرنگار ما گفت: با در نظر گرفتن میزان افزایش قیمت پیشنهادی انجمن برای سیمان در صورت دریافت مجوز افزایش قیمت‌ از سوی مقام‌های مسئول، قیمت هر کیسه 50 کیلوگرمی سیمان در محدوده قیمتی کمی بالاتر از 10 هزار تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود، اما هنوز نمی‌توان رقم دقیق و مشخصی برای سیمان درنظر گرفت و لازم است منتظر دستور مسئولان باشیم.

شیخان درباره میزان تولید سیمان در کشور نیز تصریح کرد: براساس برآوردهای انجام شده طی شش ماه گذشته تغییر محسوسی در حجم تولید سیمان کشورمان صورت نگرفته و برآوردها حکایت از کاهش دو درصدی مصرف داخی و رشد سیمان صادراتی کشورمان دارند. به صورتی که تولید شش ماهه نخست امسال حدود ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن و صادرات سیمان و کلینکر نیز حدود ۶ میلیون و ۸۲۴ هزار تن بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =