گردشگری آنلاین

امروزه جشنواره‌ها و رویدادهای ویژه، یکی از روبه رشدترین بخش های تجارت گردشگری هستند. از آنجایی که رویدادها الزاما نیازمند تحولات زیرساختی نیستند و از منظر توسعه پایدار می‌توانند نقش برجسته ای در ترویج برنامه‌های فرهنگی و طبیعت گردی داشته باشند و بدین ترتیب در حفاظت از جنبه های فرهنگی و زیست محیطی مقاصد گردشگری می‌توانند نقش قابل توجهی ایفا کنند.

به گزارش ایراسین، مزایای جشنواره‌ها و رویدادهای ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک از اهمیت بیشتری برخوردار است و برای شهرهای بزرگ یک نعمت محسوب می‌شود.

نقش این رویدادها به ویژه، از بعد بهبود کیفیت زندگی به واسطه تقویت اقتصاد محلی، اشتغال‌زایی، توسعه مقاصد روستایی، ارتقای فرهنگ و تاریخ بومی و فراهم آوردن فرصت‌های تفریحی، فرهنگی و آموزشی برای ساکنین، پروراندن حس غرور ملی، کمک به حفاظت از محیط های طبیعی و اجتماعی و فرهنگی حساس، سهیم بودن در توسعه پایدار منطقه و ایفای نقش به عنوان مقصدی برای بازدیدکنندگان واجد اهمیت است.

هدف اساسی جشنواره‌ها تنها به بازآفرینی روح جشن های قدیمی و اجراهای سنتی محدود نمی شود، بلکه پیام آموزشی برای نسل های جدید به همراه دارد تا بیشتر درباره آداب و رسوم و فرهنگ خود بیاموزند و آن را حفاظت کرده و تداوم بخشند. به این ترتیب توسعه رویدادهای محلی در این مناطق، نقش به سزایی در توسعه گردشگری و کمک به پایداری جامعه محلی از جنبه های اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و زیست محیطی خواهد داشت.

فعالیت‌های فرهنگی مثل برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شهری مانند اصفهان، تأثیر روزافزونی بر جنبه های گوناگون زندگی انسان، از جمله جنبه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارند؛ به طوری که فرهنگ حتی تا عمق نهادهای گوناگون اعم از خانواده، مدرسه، مؤسسات و بخش های دولتی و خصوصی رسوخ کرده است و با نفوذ در قلب رسانه های بزرگ و همگانی، یکی از بزرگترین پدیده های اجتماعی قرن حاضر شده است. زمانی که این فعالیت‌ها به صورت سازمان یافته و منظم و در قالب جشنواره و رویدادهای عرصه محور برگزار می شوند. رویدادهای فرهنگی و تفریحی مثل جشنواره فیلم کودک و نوجوان موقعیت های کاملا اختصاصی، با برنامه، از پیش آماده شده و از نظر زمانی محدود هستند که شرکت کنندگان برای دستیابی به اهداف مشخص در آن شرکت می کنند یا در برگزاری آن مشارکت می کنند و همچنین، برای تماشای آن انتظار می رود تعداد زیادی تماشاگر چه به لحاظ فیزیکی و یا باتوجه به شرایط موجود به شکل آنلاین وجود داشته باشند.

شهر، یعنی اندیشه، عشق، زندگی، حرکت. شهر؛ یعنی، تاریخ، تمدن، فرهنگ شهر، مناظرهای بی پایان بین آسمان و زمین است. شهر، به عنوان یک موجود زنده و فعال، پیوسته در حال تکامل و توسعه است. نقطه تلاقی پدیده فرهنگ و پدیده گردشگری، شهرها و نواحی پیرامون آنها هستند.

در دنیای امروز، توسعه فرهنگ چه به لحاظ کیفی و چه از نظر کمی، آن را به مقوله نو و پیچیده ای تبدیل کرده است که می توان از آن با عنوان فرهنگ مدرن تفریحی نام برد. اساسا، امروزه یکی از مهم ترین کاربری شهرها، ارائه خدمات گردشگری نوین است؛ زیرا، شکل گیری عصر پسامدرنیت‌ها با گزاره اصلی آن یعنی جهانی شدن، موجب شکل گیری فناوری اطلاعات و گردشگری شده است و دوره جدیدی را در تعاملات اجتماعی و فرهنگی انسانها به خصوص در قالب ساخت های شهری رقم زده است. با این اوصاف، به علت تجمع نهادهای مدنی و زیرساخت های اجتماعی در مراکز شهری، این مراکز می توانند محل مناسبی برای جذب و جلب گردشگران داخلی و خارجی به ویژه در دوران پساکرونا محسوب شوند. اهمیت این نوع از صنعت گردشگری زمانی که با تاریخ تمدن و شرایط ویژه طبیعی آن ناحیه همراه شود، دوچندان می شود و با برنامه ریزی های مناسب و به جا، به آسانی توانایی تبدیل شدن به قطب های بزرگ گردشگری را خواهد داشت. به این ترتیب است که شهرهایی مانند ونیز، رم، میلان، پاریس، لندن، نیویورک، شانگهای، توکیو، بمبئی و نمونه خاورمیانهای آن؛ یعنی دیی، قادر به جذب سالانه چندین میلیون گردشگر در سال هستند.

همچنین همه این موضوع به رویدادهای فرهنگی هم برنمی گردد، برگزاری رویدادهای ورزشی و مسابقات ورزشی در شهرهای میزبان، تغییرات بسیاری را از نظر فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و فضایی به همراه دارند. سود حاصل از گردشگری ورزشی در پشت صحنه ورزش و مسابقات ورزشی موجب می شود که بسیاری از شهرها و کشورها این فرصت را بسیار مغتنم بشمارند و به جذب گردشگران بپردازند. ورزش و برگزاری مسابقات ورزشی سبب می شود بودجه فراوانی در امر ساخت، تعمیر و تنظیم زیرساخت ها و ساختارهای زیر بنایی و اقتصادی شهرها و نواحی پیرامون آن اختصاص یابد و شهرهای ضعیف بیش از پیش در مسیر توسعه شهری از نظر فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تلاش کنند. در سال های اخیر، رویدادهای ورزشی بزرگ مانند بازی های المپیک، مسابقات جام جهانی فوتبال و غیره، ارزش و اهمیت بسیاری پیدا کرده اند. این ارزش و اهمیت در رقابت شدید بین شهرها یا کشورهای متقاضی میزبانی و همچنین، برنامه ریزی های وسیع برای برگزاری موفق رویداد مشاهده می‌شوند.

امروزه، رویدادها در اشکال مختلف وجود دارند و از لحاظ بزرگی، ارزش، تأثیرات بر جامعه میزبان و دلایل میزبانی متفاوت هستند، اما همواره یک وجه ثابت در مورد رویدادها وجود دارد و آن هم محدود بودن زمان آنها است. علاوه بر این، می توان گفت که هر چقدر دامنه یک رویداد وسیع تر باشد یا به عبارت دیگر، رویداد بزرگتر باشد و تعداد افراد بیشتری را چه به صورت شرکت کننده یا تماشاگر حضوری و یا آنلاین پوشش دهد، میزان تأثیرات آن بر جامعه و شهر میزبان بیشتر خواهد بود. رویدادهای ورزشی در مقیاس بزرگ طیف گسترده ای از شرکت کنندگان ملی و بین المللی را به خود جلب می کنند. در همین رابطه، این رویدادها (به عنوان مثال، سوپر جام، جام جهانی راگبی و مسابقات المپیک به عنوان فرصتی برای ایجاد اهرمی با هدف رشد اقتصادی و توسعه (مجدد) شهری (برای نمونه، افزایش درآمد و فرصت های شغلی و به حداقل رساندن تورم و بهبود وضعیت شهرها یا کشور میزبان) به شمار می آیند. 

متخصصین سازمان جهانی جهانگردی معتقدند، ایجاد رویدادهای ویژه و جاذبه ها به طور فزاینده نقش مهمی در جذب گردشگران به یک جامعه محلی را ایفا می نمایند. 

البته این توسعه گردشگری در شرایط کرونایی با چالش‌های اساسی رو به رو است و همچنان که ویروس منحوس کووید۱۹ را در جهان و به ویژه در کشورمان همراه داریم این فرایند عملا به تعویق و یا در بهترین حالت با گردشگری آنلاین ادامه پیدا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =