به گزارش ایراسین، با حرکت نخستین محموله تجاری سنگآهن از ذخایر عظیم سیماندو در گینه بهسوی چین، یکی از مهمترین پروژههای معدنی جهان رسماً وارد مرحله عملیاتی شد؛ رویدادی که میتواند موازنه تجارت جهانی سنگآهن را در سالهای آینده دگرگون کند.
براساس گزارش بلومبرگ و دادههای سرویس ردیابی کشتی «کپلر»، کشتی Winning Youth که حامل نخستین محموله سنگآهن استخراجشده از پروژه سیماندو است، در دوم دسامبر گینه را ترک کرده و طبق برآوردها، اواسط ژانویه در چین پهلو خواهد گرفت.
ذخایر کمنظیر سیماندو که از آن بهعنوان یکی از بزرگترین و باکیفیتترین منابع سنگآهن جهان یاد میشود، ظرفیت تغییر مسیر تجارت جهانی این ماده اولیه را دارد؛ بهگونهای که میتواند برای چین جایگزینی قابلاتکا در برابر منابع غالب استرالیا و برزیل ایجاد کند. این پروژه در قالب چهار بلوک توسعه یافته که شرکت ریو تینتو، کنسرسیوم Winning سیماندو و چندین شرکت چینی در آن مشارکت دارند و قرار است طی دو سال و نیم آینده به ظرفیت کامل تولید برسد.
نخستین کشتی سه هفته پس از آغاز بارگیری تشریفاتی بارجها مرحلهای که پیش از انتقال سنگآهن به کشتیهای بزرگ کیپسایز انجام میشود بارگیری شد. مدتزمان طولانی بارگیری این کشتی، از نگاه تحلیلگران نشانهای از چالشهای عملیاتی احتمالی در مسیر صادرات گسترده از این پروژه است.
تأثیر سیماندو پیش از رسیدن نخستین محموله به چین، در بازار حملونقل دریایی آشکار شده است؛ بهگفته کارگزاران، تقاضا برای کشتیهای کیپسایز بهشدت افزایش یافته و نرخ روزانه آنها طبق شاخص میانگین بورس بالتیک به ۳۸ هزار و ۴۳۰ دلار رسیده که بالاترین سطح در دو سال اخیر است.
کشتی Winning Youth از بندر تازه ساخته شده موربایا بندری که بهصورت اختصاصی برای صادرات سنگآهن سیماندو ایجاد شده عازم بندر ماجیشان در استان ژجیانگ چین شده است.
پیش از این نیز بارها درباره اثرگذاری بزرگ این پروژه بر آینده بازار جهانی سنگآهن هشدار داده شده بود. براساس پیشبینیهای داخلی برخی از بزرگترین شرکتهای معدنی جهان، قیمت سنگآهن ممکن است، در سه سال آینده تا حدود ۸۵ دلار در هر تن کاهش یابد؛ کاهشی که آن را بهطور مستقیم به ورود گسترده سنگآهن سیماندو و رسیدن آن به ظرفیت کامل تولید طی ۲.۵ سال آینده نسبت میدهند.
ارسال نظر