به گزارش ایراسین، رویداد ملی حملونقل دانش بنیان در صنایع فولادی و معدنی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. مهدی طغیانی، نایبرئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار ایراسین به اهمیت توسعه حملونقل دانشبنیان در صنایع فولاد و معدنی اشاره کرد و نظرات خود را در چند محور مهم تشریح کرد.
کاهش هزینهها و آلودگی با حملونقل دانشبنیان
طغیانی گفت: حملونقل دانشبنیان میتواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و هزینههای لجستیکی داشته باشد. در حال حاضر، هزینههای حملونقل در صنعت فولاد کشور نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ درصد از هزینه تمامشده محصولات است و وقتی هزینه حملونقل به هزینه نهایی محصول افزوده شود، این رقم حتی ممکن است از ۲۰ درصد نیز عبور کند. این موضوع نشاندهنده اهمیت بالای ارتقای بهرهوری و دانشبنیان کردن حملونقل برای کاهش هزینهها و افزایش رقابتپذیری محصولات است.
فناوری مقدمه حکمرانی و نوآوری
وی افزود: نقش فناوری و دانشبنیان در حملونقل تنها به صرفهجویی اقتصادی محدود نمیشود، بلکه میتواند مقدمهای برای ایجاد حکمرانی کارآمد در این حوزه باشد. با مشخص شدن گلوگاهها و عرصههای اثرگذار، امکان رقابت و نوآوری در حملونقل فراهم میشود. در بسیاری از کشورهای دنیا، شرکتها و دانشگاهها به دنبال فناوریهای حملونقل هستند تا بهرهوری خود را افزایش دهند و صرفهجویی بیشتری داشته باشند. در کشور ما نیز دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان میتوانند از ظرفیتهای موجود در صنعت فولاد و معدن استفاده کنند و نقش خود را در ارتقای بهرهوری و کاهش هزینهها ایفا کنند.
نایبرئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با بیان چالشهای موجود در نظام حملونقل ایران ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی، حکمرانی ناکافی در حوزه حملونقل است. قیمتهای نسبی سوخت باعث شده که حمل بار جادهای نسبت به حمل ریلی ارجحیت پیدا کند، هرچند بهرهوری مصرف سوخت ریل بسیار بالاست و حدود ۱۵ درصد از بار کشور از طریق ریل حمل میشود در حالی که تنها ۲ درصد سوخت کشور برای آن مصرف میشود. نبود مشوقهای مناسب برای حمل ریلی و ترجیح دادن حمل جادهای سبب کاهش بهرهوری و افزایش هزینهها شده است.
اقدامات قانونی و برنامههای آینده
وی تأکید کرد: توسعه حملونقل دانشبنیان، علاوه بر کاهش هزینهها و آلودگی، زمینهای برای حکمرانی مؤثر در این حوزه ایجاد میکند. وقتی فناوری و دانشبنیان شدن این حوزه صورت گیرد، مشوقها و عرصههای رقابتی نیز مشخص میشوند و فرصتهای نوآوری باز میشود. این موضوع برای اقتصاد کشور و صنایع به ویژه فولاد و معدن، اهمیت استراتژیک دارد.
نایبرئیس کمیسیون اقتصاد مجلس درباره اقدامات قانونی نیز توضیح داد: حملونقل تنها به صنعت فولاد یا مواد معدنی محدود نیست و همه صنایع از آن استفاده میکنند. خوشبختانه زیرساخت قانونی خوبی در کشور وجود دارد. به عنوان مثال، قانون برنامه هفتم توسعه پیشبینی کرده است که سهم حملونقل ریلی از ۱۱ درصد فعلی به ۳۰ درصد افزایش یابد که عدد قابل توجهی است و تحقق آن میتواند تحولی بزرگ در کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری لجستیک کشور ایجاد کند.
طغیانی در پایان خاطرنشان کرد: هرچه بهرهوری در حوزه حملونقل بالاتر رود و فرآیندها دانشبنیانتر و کارآمدتر شوند، به نفع کشور خواهد بود و هزینههای تولید کاهش مییابد. توسعه حملونقل هوشمند و دانشبنیان، کاهش آلودگی، صرفهجویی در منابع و ارتقای رقابتپذیری صنایع را به همراه دارد و میتواند نقش مهمی در آینده اقتصاد کشور ایفا کند.
ارسال نظر