رویداد ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان

محمدکاظم صباغی‌هرندی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه، با تأکید بر اهمیت سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل گفت: به‌کارگیری فناوری‌های نوین در حمل‌ونقل می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده و بهره‌وری زنجیره تأمین فولاد را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. توسعه حمل‌ونقل ریلی و هوشمند، به‌عنوان یکی از شریان‌های حیاتی اقتصاد کشور، نقش کلیدی در تقویت صنعت فولاد و رشد پایدار اقتصادی دارد.

به گزارش ایراسین، رویداد ملی حمل‌ونقل دانش بنیان در صنایع فولادی و معدنی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. محمدکاظم صباغی‌هرندی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با تأکید بر اهمیت به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل در کشور، گفت: استفاده از این سامانه‌ها نقش مستقیم و مؤثری در کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، به‌عنوان یکی از شریان‌های حیاتی اقتصاد ملی، دارد.

وی بیان کرد: هر اندازه این شریان کم‌هزینه‌تر و کارآمدتر عمل کند، اقتصاد کشور پویاتر شده و رشد اقتصادی نیز پایدارتر خواهد بود.

صباغی‌هرندی صنعت حمل‌ونقل و اقتصاد حمل‌ونقل را یکی از پایه‌های اساسی توسعه صنعتی در ایران دانست و افزود: با توجه به گستردگی صنعت فولاد از شمال و شرق تا جنوب کشور، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و افزایش بهره‌وری در این حوزه تأثیر زیادی در کاهش هزینه تولید، افزایش راندمان و در نهایت رشد اقتصادی کشور دارد.

اهمیت حمل‌ونقل در زنجیره ارزش فولاد مبارکه

وی در تشریح جایگاه این بخش در فولاد مبارکه اظهار کرد: در گروه فولاد مبارکه، حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین بخش‌های زنجیره ارزش فولاد است. سالیانه بیش از ۲۰ میلیون تن مواد اولیه از معادن تا فولاد مبارکه حمل می‌شود که بیش از ۶۰ درصد این حمل به‌صورت ریلی انجام می‌شود.

صباغی‌هرندی با اشاره به مزایای حمل‌ونقل ریلی نسبت به حمل جاده‌ای از جمله هزینه کمتر و آلودگی کمتر افزود: یکی از اهداف فولاد مبارکه افزایش سهم حمل ریلی به ۷۰ درصد است.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه بیان کرد: در حال حاضر سهم هزینه حمل‌ونقل در هزینه‌های شرکت بیش از ۱۰ درصد است. این عدد نشان می‌دهد که فولاد مبارکه باید به فناوری‌های جدید، روش‌های نوین و تکنولوژی‌های پیشرفته در حوزه حمل‌ونقل ورود کند تا هم هزینه‌ها کاهش یابد و هم آثار مخرب حمل‌ونقل بر محیط زیست کاهش پیدا کند.

وی همچنین به موضوع افزایش مراودات ریلی با چین اشاره کرد و ادامه داد: هم‌اکنون در انتظار روشن شدن آثار و نتایج توسعه حمل‌ونقل ریلی میان چین و ایران هستیم. با توجه به حمل تجهیزات، قطعات و محصولاتی که فولاد مبارکه به آن منطقه دارد، در صورت فراهم شدن شرایط، قطعاً حمل محصول یا حمل قطعات و تجهیزات از طریق این مسیر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

چالش حمل‌ونقل؛ مسئله‌ای بزرگ‌تر از بحران انرژی

صباغی‌هرندی در بخش دیگری از سخنان خود به یک چالش مهم در سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چالش حمل‌ونقل پشت چالش انرژی پنهان شده است. اما با کاهش محدودیت‌های انرژی، صنعت کشور به‌ویژه صنعت فولاد با چالش حمل‌ونقل روبه‌رو خواهد شد. اگر از امروز برنامه‌ریزی و اقدام جدی صورت نگیرد، چالش حمل‌ونقل به مراتب سنگین‌تر از چالش انرژی خواهد بود

وی وضعیت کنونی صنعت فولاد را نیز دارای محدودیت‌هایی دانست و تصریح کرد: به دلیل شرایط اقتصادی فعلی، امکان سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در حوزه حمل‌ونقل برای صنعت فولاد فراهم نیست. چالش‌های صنعت فولاد به اندازه‌ای است که بسیاری از واحدها فعلاً برای بقا تلاش می‌کنند.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه در پایان ابراز امیدواری کرد: با کاهش چالش‌ها و رفع ناترازی‌ها در حوزه‌های مرتبط با صنعت فولاد، شرایط مطلوب گذشته دوباره تکرار شود و فولاد مبارکه بتواند در آینده در حوزه حمل‌ونقل و سایر بخش‌هایی که کشور با چالش روبه‌رو خواهد شد، سرمایه‌گذاری و اقدام مؤثر انجام دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =