پایگاه خبری تحلیلی ایراسین، اگرچه رشد صادرات در سال ۲۰۲۳ با کاهش هزینههای مصرفکننده در سراسر جهان کاهش یافت؛ اما اکنون بهبود یافته و در سهماه اول بیش از ۱۰ درصد رشد کرده است. رونق صادرات چین پس از همهگیری، این استدلال را که اقتصاد جهان در حال جهانیزدایی است، تضعیف میکند. با وجود تمام ضعفهای اقتصادی چین، این کشور همچنان میتواند کالاهایی را در مقیاسی تولید کند که هیچ کشور دیگری نمیتواند با آن برابری کند. پس از پایان رونق املاک که بیش از یکدهه به طول انجامید، چین با سرمایهگذاری بیشتر در تولید کالاهای تولیدی برای صادرات، به تضعیف تقاضای داخلی پاسخ داد. مسیر را در یک بخش برجسته در نظر بگیرید: خودرو. از لحاظ تاریخی، چین صادرکننده عمده خودرو نبود. اما از آنجا که تقاضای خودروهای داخلی روند نزولی داشت، چین از واردکننده خالص خودرو به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان در ظرف تنها سهسال تبدیل شد. این موج صادرات بهزودی تضعیف نمیشود: چین میتواند حداقل دوبرابر بیشتر از نیاز خود برای پاسخگویی به تقاضای داخلی در حال کاهش، «خودروهای درونسوز» تولید کند و «BYD»، به عنوان تولیدکننده پیشرو خودروهای الکتریکی این کشور، ظرفیت تولید خود را برای افزایش صادرات دوبرابر میکند.
موجی که تضعیف نمیشود
راد ستسر -تحلیلگر فارنافرز

اگرچه نسبت صادرات چین به تولید ناخالص داخلی در سالهای پس از بحران مالی جهانی کاهش یافت، صادرات بار دیگر به محرک اصلی رشد چین تبدیل شد.
ارسال نظر