به گزارش خبرنگار ایراسین، لیلا نیلفروشان، مدیر گروه مطالعات اقتصادی شرکت فولاد تکنیک در نشست تخصصی همافزایی محصولات فولادی با ارزش افزوده و فناوریهای نوین، اظهار کرد: بررسی پایلوتهای بزرگ دنیا نشان میدهد ۱۰ شرکت برتر حوزه تولید فولاد که عمدتاً در بخشهای مرتبط با انرژی، نرمافزار و تجارت الکترونیک هم حضور دارند مجموعاً در سال ۲۰۲۴ درآمدی معادل ۵۴۷ میلیارد دلار کسب کردهاند این رقم حدود یکسوم از ارزش ۱.۵ تریلیون دلاری بازار جهانی فولاد در سال گذشته را شامل میشود.
وی افزود: پیشبینیها نشان میدهد چین که هماکنون بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان است تا سالهای آینده تولید خود را به حدود ۸۰۰ میلیون تن در سال کاهش میدهد درحالیکه سایر کشورها سهم بیشتری از بازار جهانی به دست خواهند آورد در ایران نیز مصرف فولاد تحت تأثیر دو عامل اصلی صنعت و ساختمان و تغییر ساختار اقتصادی قرار دارد که با رشد یا کاهش درآمد جامعه تغییر میکند.
مدیر گروه مطالعات اقتصادی شرکت فولاد تکنیک در با اشاره به قوانین اقتصادی مؤثر بر مصرف فولاد گفت: قانون انگل بیان میکند که با افزایش درآمد سهم هزینه مواد غذایی کاهش یافته و تقاضا به سمت کالاهای پیچیدهتر سوق داده میشود در صنعت فولاد این به معنای رشد سرمایهگذاری در محصولات سرمایهمحور و ساختاری است اما مدلهای کلان جهانی نشان میدهد که این روند تا یک سطح درآمد ادامه دارد و سپس تقاضا به سمت خدمات تغییر میکند بنابراین رابطه میان درآمد و تقاضای فولاد خطی و بیپایان نیست.
وی درباره سهم مصرف جهانی فولاد اظهار کرد: بیشترین مصرف به بخش ساختوساز با حدود ۵۲ درصد اختصاص دارد پس از آن ماشینآلات مکانیکی با ۱۶ درصد و صنعت خودروسازی با ۱۲ درصد قرار دارند که خودروسازی یکی از بازارهای راهبردی فولاد در آینده محسوب میشود روند جهانی حاکی از آن است که رشد سریع تقاضای فولاد رخ نخواهد داد اما تغییر در ترکیب مواد و فناوری تولید اجتنابناپذیر است.
به گفته نیلفروشان بازیافت مواد بهویژه استفاده از قراضه آهن، کاهش مصرف مواد اولیه در فرآیند تولید و بهرهگیری از فناوریهای کاراتر بهعنوان راهبرد اصلی مطرح میشوند، اکنون ۷۰ درصد فولاد جهان با روش کوره بلند تولید میشود و ۲۹ درصد با روشهای مبتنی بر کاهش مستقیم که تنها ۷ درصد آن از DRI و ۲۱ درصد از اسکرپ (قراضه) استفاده میکنند؛ پیشبینی میشود تا سال ۲۰۴۰ سهم تولید با اسکرپ به ۶۸ درصد برسد فولاد سبز با استفاده از هیدروژن ۲۱ درصد، فولاد بدون کربنگیری ۷ درصد و فولاد با کربنگیری ۴ درصد سهم خواهند داشت.
وی با اشاره به مطالعه «سیرکولاریتی ۲۰۴۰» گفت: جهان به سمت همگرایی در قوانین مصرف فولاد پیش میرود و این با تغییرات شهری و صنعتی پیوند خورده است شهرهای آینده با خودروهای برقی، کنترل هوشمند ترافیک، کاهش تصادفات و پیشرفت چشمگیر در فناوری باتری همراه خواهند بود عمر باتریهای برقی به جای ۲۰۰ کیلومتر فعلی به حدود ۸۰۰ کیلومتر برای خودروهای سنگین افزایش خواهد یافت و هزینه تولید انرژیهای تجدیدپذیر به شدت کاهش مییابد.
مدیر گروه مطالعات اقتصادی شرکت فولاد تکنیک تأکید کرد: در آمریکا خودروسازان تمایل ندارند از فولادی که در خارج تولید شده استفاده کنند و از فولادهای با ارزش افزوده داخلی شامل استنلس استیل، HSS، AHSS و UHSS بهره میبرند سهم این فولادها در خودروهای این کشور رو به افزایش است.
به گفته وی در آینده اجتماعی استفاده از خودروی فسیلی معادل کشیدن سیگار تلقی خواهد شد و بسیاری از کشورها از جمله انگلستان و فرانسه از سال ۲۰۳۰ استفاده از خودروهای فسیلی را ممنوع خواهند کرد.
نیلفروشان خاطرنشان کرد: این تغییرات ما را ناگزیر میکند به سمت تولید فولادهای سبکتر با کیفیت بالا و فناوریهای نوین حرکت کنیم تا علاوه بر پاسخگویی به بازار جهانی از مزیتهای زیستمحیطی و اقتصادی نیز بهرهمند شویم.
ارسال نظر