• ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۴
  • کد خبر: 52277
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگ آهن

در شرایطی که با کاهش تقاضا از طرف چین قیمت سنگ‌آهن در کانال افزایشی قرارگرفته بود، اما با آغاز ملایم ساخت‌وسازها در چین میزان تقاضا برای سنگ‌آهن روبه افزایش است و از این‌رو این محصول ابتدایی زنجیره فولاد با یک عقبگرد در روز ۱۲ آوریل در کانال ۱۰۴دلار به ازای هر ‌تن رسید.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت‌های آتی سنگ‌آهن در روز پنج‌شنبه افزایشی شد، چراکه آخرین داده‌ها و اطلاعات از مصرف‌کننده اصلی سنگ‌آهن یعنی چین نشان می‌دهد که امیدهای تازه‌ای برای محرک‌های بیشتر در سه‌ماهه دوم سال‌برای تقویت اقتصاد این کشور به‌وجود آمده‌است.

پرمعامله‌ترین قرارداد سنگ‌آهن در سپتامبر در بورس‌کالای دالیان چین با ۱.۲۹ درصد افزایش به ۸۲۶ یوآن معادل ۱۱۴.۱۴ دلار به ازای هر تن رسید. همچنین سنگ‌آهن معیار در بورس سنگاپور با ۱.۱۲ درصد افزایش به ۱۰۷.۹ دلار به ازای هر تن رسید. داده‌های اداره ملی آمار نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) چین در ماه مارس نسبت به مدت مشابه در سال‌قبل چیزی حدود ۰.۱ درصد رشد داشته‌است، اما این شاخص به‌طور ماهانه ۱.۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. از طرفی شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) چین در ماه مارس نسبت به مدت مشابه در سال‌قبل ۲.۸ درصد کاهش یافت که نسبت به ماه قبل از آن ۲.۷ درصد نیز کاهش داشته‌است. باتوجه به ضعیف‌بودن میزان تقاضا از طرف چین برای سنگ‌آهن فشارها به سیاستگذاران برای راه‌اندازی محرک‌های بیشتر اقتصاد این کشور ادامه‌داشت.

علاوه بر این، نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که اقتصاد چین احتمالاً در سه‌ماهه اول نسبت به سال‌قبل ۴.۶ درصد رشد کرده است که این میزان افزایش، کندترین رشد در یک سال‌گذشته به‌رغم نشانه‌های آزمایشی ثابت به‌حساب می‌آید. تحلیلگران در Hongyuan Futures طی یادداشتی اظهار کردند که حمایت از قیمت‌های عنصر کلیدی فولادسازی، انتظارات پایدار برای بهبود مصرف در بحبوحه افزایش تولید شمش فولاد و تداوم رقابت هزینه در برابر ضایعات فولادی است. به گفته تحلیلگران سیتیک‌فیوچرز، برخی از فولادسازان در بحبوحه بهبود تقاضای صنایع پایین‌دستی و حاشیه‌های فولادی، سرعت افزایش تولید خود را تسریع کرده‌اند. قیمت سایر مواد تشکیل‌دهنده فولاد در DCE به ترتیب زغال‌سنگ کک و کک با ۲.۹۲ درصد و ۳‌درصد افزایش قیمت همراه بودند.

همچنین میلگرد ۰.۷۵ درصد، مفتول ۰.۸۸ درصد، فولاد ضدزنگ ۰.۳۳ درصد افزایش قیمت را به‌ثبت رساندند و کلاف نوردگرم نیز ۰.۲۹ درصد افزایش قیمت را گزارش می‌کند. چنگ‌پنگ، تحلیلگر مستقر در پکن در Sinosteel Futures، گفت: «افزایش قیمت اخیر در بازار بیشتر به عوامل اقتصاد کلان مربوط می‌شود و بیشتر تحت‌تأثیر هیجانات بازار اتفاق‌افتاده است و در آینده نزدیک بازگشت قیمت اتفاق خواهد افتاد. با این وجود قیمت محموله‌های سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد در روز ۱۲ آوریل دیری نپایید که روند نزولی را در پیش گرفت، به‌طوری که پس از رسیدن به کانال ۱۰۵ دلاری در روز ۹ آوریل در روز ۱۲ آوریل به سطح ۱۰۴ دلار به ازای هرتن رسید، چراکه بازارها شرط خود را برای افزایش تقاضا از سوی تولیدکنندگان فولاد چین افزایش دادند. گروه‌های صنعتی نیز خاطرنشان کردند که حجم زیادی از محرک‌های پکن باعث افزایش حاشیه برای کوره‌های بلند و کارخانه‌ها شد و این موضوع چشم‌انداز تولید فولاد را بهبود بخشیده است و از این‌رو انتظارات خرید سنگ‌آهن را افزایش داده‌است.

با این وجود، نگرانی‌ها در مورد پایداری کشش تقاضا باعث شد قیمت‌ها ۲۴ درصد کمتر از سال‌گذشته باشد. شروع آهسته فصل ساخت‌وساز چین باعث شد کوره‌های بلند و کارخانه‌های ذوب خرید سنگ‌آهن را در پایان سه‌ماهه سوم کاهش دهند، چراکه تولید سنگ‌آهن خام در این کشور تاکنون نزدیک به ۷‌درصد در سال‌جاری کاهش یافته‌است. این با عرضه قوی در بحبوحه افزایش تازه صادرات سنگ‌آهن به خارج از استرالیا تشدید شد و از این دیدگاه حمایت کرد که مجموعه‌ای از برنامه‌های تعمیر و نگهداری معادن پس از پایان سه‌ماهه اول به نتیجه رسیده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =