• ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
  • کد خبر: 51595
  • readingTime: ۱ دقیقه
سنگ عقیق صورتی

عقیق صورتی نوعی سنگ نیمه قیمتی است که به خاطر رنگ‌های صورتی ظریف و جذابش شناخته می‌شود.

به گزارش ایراسین، عقیق صورتی متعلق به دسته عقیق‌های معمولی است، به این معنی که "بازی رنگ" عجیب و غریبی که در عقیق‌های گرانبها مانند عقیق آتشین یا عقیق سیاه دیده می‌شود را نشان نمی‌دهد. رنگ عقیق صورتی می‌تواند از صورتی ملایم تا صورتی مایل به سفید باشد. البته برخی سنگ‌ها ممکن است رگه‌هایی از نارنجی یا قرمز کمرنگ داشته باشند.

تشکیل عقیق صورتی:
عقیق صورتی در سنگ‌ها یا حفره‌های آتشفشانی از طریق رسوب سیالات هیدروترمال غنی از سیلیس در بازه‌های زمانی بسیار طولانی تشکیل می‌شود. این مایعات حاوی ناخالصی‌های کمیاب، به ویژه یون‌های آهن (Fe۳+) هستند که نقش مهمی در تعیین رنگ سنگ دارند. سایه خاص صورتی تحت تأثیر غلظت و توزیع این یون‌های آهن در ماتریس سیلیس آمورف اوپال است.
ترکیب تشکیل دهنده: SiO2 (دی اکسید سیلیکون آمورف) با ناخالصی‌های کمی از آهن (Fe۳+) و سایر فلزات واسطه. به دلیل ساختار غیر کریستالی آن به کلاس کانیروئیدها تعلق دارد.
رنگ: عقیق صورتی طیفی از سایه‌های پاستلی، تا صورتی کمرنگ را به نمایش می‌گذارد، که اغلب با تغییرات ظریف در سنگ‌ها دیده می‌شود. این طیف رنگی از خواص پراکندگی نور یون‌های آهن در ساختار عقیق ناشی می‌شود.
شفافیت: عقیق صورتی بسته به چگالی و توزیع اجزای داخلی آن می‌تواند شفاف تا مات باشد. سنگ‌های با کیفیت نگین معمولاً نیمه شفاف هستند و به نور اجازه عبور می‌دهند. این مساله جلوه‌ی رنگ سنگ را افزایش می‌دهند.

موارد استفاده عقیق صورتی
عقیق صورتی با زیبایی ظریف و خواص همه‌کاره‌اش، فراتر از زینت صرف، در عرصه‌های مختلف کاربرد پیدا می‌کند. در اینجا خلاصه‌ای از کاربردهای متنوع آن آورده شده است:
جواهرات سنگ‌های قیمتی محبوب:
عقیق صورتی انتخابی جذاب برای حلقه‌ها، گردنبندها، گوشواره‌ها و آویزها است که اغلب در نقره یا طلا برای اضافه کردن مقداری ظرافت و زنانگی قرار می‌گیرد. رنگ‌های پاستیلی آن مکمل سبک‌های مختلف است و جذابیت منحصر به فردی را به هر لباس و پوششی اضافه می‌کند.
کنده کاری: صنعتگران ماهر کنده کاری‌ها و حکاکی‌های خیره کننده‌ای از عقیق صورتی می‌سازند که زیبایی طبیعی و تنوع رنگ آن را برجسته می‌کند. این اثرهای هنری را می‌توان در آویزها، دستبندها یا حتی قطعاتی مانند سنجاق سینه گنجانید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =