• ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
  • کد خبر: 50916
  • readingTime: ۲ دقیقه
فلز مس

چین واردات فلز مس در طول دوماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ را حدود ۲.۶ درصد افزایش داد، با این حال قیمت مس روز جمعه برای چندمین بار در طول ۱ سال گذشته برای عبور از سطح کلیدی ۸۶۰۰ دلار به ازای هر تن ناتوان بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت فلز مس در طول ۳۲۰ روز گذشته حدود ۸ مرتبه به سطح کلیدی ۸۶۰۰ دلار به ازای هر تن رسید ولی هربار برای عبور از این مقاومت قیمتی ناتوان بود و ریزشی شد. آخرین بار هفته گذشته مس به این محدوده برخورد کرد و دوباره فشار فروش سنگینی مواجه شد.

مس درگیر سطح کلیدی/ آیا قیمت مس صعودی می‌شود؟

یک سال قبل وقتی داده‌های اقتصادی چین از کاهش تقاضا در بخش‌های مختلف خبر می‌داد و چینی‌ها مس کمتری وارد کردند قیمت هر تن مس از بالای ۹ هزار و ۴۰۰ دلار تا ۷ هزار و ۹۰۰ دلار کاهشی شد و تا کنون موفق به خروج از محدوده ۷۹۰۰ تا ۸۶۰۰ دلار نشده است. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته قیمت مس دوباره به سطح ۸۶۰۰ دلار رسید ولی با فشار فروش سنگینی مواجه شد و با قیمت ۸۵۷۹ دلار به معاملات هفتگی خود پایان داد. با این وجود آخرین آمار منتشر شده نشان می‌دهد واردات مس چین در دو ماه اول سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۲.۶ درصد افزایش یافته است.

چینی‌ها در بخش کنسانتره مس نیز طی این دو ماه ۰.۶ درصد واردات بیشتری انجام دادند. نشریات چینی پیش‌بینی می‌کنند مصرف مس از اواسط ماه مارس افزایش پیدا کند. با وجود چشم‌انداز نه چندان روشن از بازار مسکن چین ولی یک نشریه چینی نوشت تولیدکنندگان مس در این کشور آماده پوشش افزایش تقاضا در بخش خودروهای برقی و انرژی‌های سبز در ماه‌های پیش‌رو خواهند شد. در مقابل کارخانه‌های ذوب مس هفته آینده برای بررسی کاهش هزینه‌های فرآوری سنگ‌معدن جلسه تشکیل می‌دهند و یکی از راه‌حل‌های احتمالی آنها کاهش تولید عنوان می‌شود.

قیمت مس در روز معاملاتی پایانی هفته گذشته در واکنش به این داده‌های ضد و نقیض کاهشی شد تا فعالان بازار بار دیگر به شکست سقف ۸۶۰۰ دلار ناامید شوند با این حال احتمال کاهش نرخ بهره به عنوان اصلی‌ترین محرک افزایش قیمت مس در آینده نزدیک عنوان می‌شود. تحلیل‌گران انتظار دارند فدرال رزرو در ماه‌های آینده نرخ بهره را کاهش دهد و همین مسئله زمینه‌ساز افزایش قیمت مس باشد. آژانس جهانی انرژی در آخرین گزارش خود از شکاف میان عرضه و تقاضا در بازار مس تاکید کرد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تقاضا برای مس فاصله زیادی با عرضه داشته باشد و همین مسئله منجر به رشد قیمت مس خواهد شد. تحلیل‌گران مختلف قیمت احتمالی هر تن مس تا سال ۲۰۳۰ را بین ۱۱ هزار تا ۱۵ هزار دلار پیش‌بینی می‌کنند. رویترز در یک نظرسنجی از تحلیل‌گران خواست در مورد قیمت مس طی سال جاری نظر بدهند و نتایج منتشر شده نشان می‌دهد بیشتر کارشناسان معتقدند قیمت مس در سال ۲۰۲۴ نیز افزایش می‌یابد ولی فعلاً برای عبور از سطح ۸۶۰۰ دلار ناتوان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =