تسهیلات بانکی

بررسی آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی از اعطای ۳۶.۶ درصد از تسهیلات بانکی به بخش صنعت و ومعدن در کشور در ۱۱ ماهه نخست سال جاری حکایت دارد.

پایگاه خبری ایراسین - پانیذ رحیمی: بر اساس گزارش بانک مرکزی، از مجموع ۴ هزار و ۷۹۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، ۳ هزار و ۸۸۶ هزار میلیارد تومان (معادل ۸۱ درصد) به بخش‌های اقتصادی و ۱۹ درصد به خانوارها تعلق گرفته است.

در بین بخش‌های اقتصادی، خدمات با ۴۰.۶ درصد سهم در رتبه اول قرار دارد. پس از آن، صنعت و معدن با ۳۶.۶ درصد، بازرگانی با ۱۰.۱ درصد، کشاورزی با ۷.۱ درصد و مسکن و ساختمان با ۵.۶% در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سهم ۳۶.۶ درصدی صنعت و معدن از تسهیلات بانکی در ۱۱ ماهه اخیر، رکوردی در ۱۳ سال گذشته محسوب می‌شود. این سهم در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ حدود ۳۱ تا ۳۲ درصد بود که در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ به ۲۷ درصد کاهش یافت. در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب به ۳۲.۵ و ۳۰.۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۳۴.۷ درصد رسید. این سهم در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ به ۳۵.۷ درصد و در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ به ۳۶.۶ درصد افزایش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش سهم صنعت و معدن، با کاهش سهم بخش بازرگانی (عمدتاً بازرگانی خارجی) و سپس مسکن و ساختمان همراه بوده است. بخش قابل توجهی از تسهیلات بخش مسکن و ساختمان در سال‌های گذشته صرف مال‌سازی و ساخت پروژه‌های لوکس مانند ایران‌مال و مگامال‌ها شده بود که عملاً آورده‌ای برای اقتصاد ایران نداشتند.

کاهش سهم بخش مسکن و ساختمان به نفع صنعت و افزایش قابل توجه اشتغال در این بخش، اتفاقی مثبت است که در دو سال اخیر رخ داده است. آمارها نشان می‌دهد تعداد شاغلان بخش صنعت در تابستان ۱۴۰۲ به ۸.۴ میلیون نفر رسیده که بالاترین تعداد شاغلان در تاریخ ایران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =