• ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
  • کد خبر: 50777
  • readingTime: ۵ دقیقه
معدن

آمار تجارت خارجی در ۱۰ماهه ۱۴۰۲ حاکی از این است که صادرات و واردات بخش معدن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. بررسی‌ها اما نشان می‌دهد واردات بخش معدن نسبت به صادرات در این بازه زمانی افزایش بیشتری را ثبت کرده است.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که صادرات معدن و صنایع معدنی به لحاظ ارزشی رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد، واردات معدنی در این مدت، بیش از ۴۶ درصد رشد داشته است. با این حال صادرات معدنی به لحاظ وزنی تغییرات بیشتری را ثبت کرده و افزایش ۳۵ درصدی داشته است. واردات معدنی نیز از لحاظ وزنی افزایش ۲۴ درصدی را در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ در مقایسه با سال قبل ثبت کرده است.

بررسی سهم ارزشی بخش‌های عمده کالایی از صادرات در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ حاکی از این است که معدن و صنایع معدنی سهم ۲۷ درصدی از صادرات طی این مدت داشته‌اند و بعد از گروه پتروشیمی و پایه نفتی با سهم ۴۹ درصدی قرار داشته‌اند. صادرات غیرنفتی طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ حاکی از این است که صادرات معدن و صنایع معدنی در ۱۰ ماهه امسال ۱۱۰۶۵ میلیون دلار به وزن ۵۲.۳۳۸۴ هزار تن بوده که در مقایسه با صادرات ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ که ۹۸۷۵ میلیون دلار به وزن ۳۸۷۶۳ هزار تن بوده از لحاظ ارزشی ۱۲ درصد و از لحاظ وزنی ۳۵ درصد افزایش داشته است.

بررسی صادرات بخش معدن به تفکیک گروه‌های کالایی صنایع معدنی فلزی، صنایع معدنی غیرفلزی و معدن حاکی از صادرات ۸۰۴۵ میلیون دلاری صنایع معدنی فلزی، ۱۰۵۸ میلیون دلاری صنایع معدنی غیرفلزی و ۱۹۵۵ میلیون دلاری گروه معدن است. براین اساس در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ صنایع معدنی فلزی سهم ارزشی ۱۹.۹ درصدی، صنایع معدنی غیرفلزی سهم ارزشی ۲.۶ درصدی و بخش معدن سهم ارزشی ۴.۸ درصدی از کل صادرات داشته‌اند.

مقایسه صادرات بخش معدن در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از این است که در مجموع، صادرات معدن و صنایع معدنی از لحاظ ارزشی ۱۲ درصد و از نظر وزنی ۳۵ درصد رشد داشته است. مقایسه صادرات بخش معدن به تفکیک گروه‌های کالایی نیز نشان می‌دهد در صنایع معدنی فلزی، صادرات از لحاظ ارزشی یک‌درصد و از لحاظ وزنی ۱۲ درصد افزایش داشته است. صادرات صنایع معدنی غیرفلزی نیز افزایش ۱۶ درصدی ارزشی و رشد ۷ درصدی وزنی را نشان می‌دهد. زیرگروه معدن نیز در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۹۴ درصد و از نظر وزنی ۹۷ درصد افزایش داشته است.

مقاصد صادراتی بخش معدن در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲

بررسی مقاصد صادراتی بخش معدن و صنایع معدنی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد چین با سهم ۳۰ درصدی همچنان نخستین شریک تجاری ایران در این بخش است. عراق با سهم ۱۹ درصدی، ترکیه با سهم ۱۱ درصدی، امارات متحده عربی با سهم ۸ درصدی، عمان با سهم ۶ درصدی، اندونزی با سهم ۵ درصدی، پاکستان با سهم ۲ درصدی و سایر کشورها با سهم ۱۹ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. بررسی صادرات به چین نشان می‌دهد، سنگ و کنسانتره آهن با سهم ۱۲ درصدی و شمش فولادی با سهم ۸ درصدی اصلی‌ترین اقلام معدنی صادرشده به این کشور هستند. در صادرات به عراق نیز صنایع معدنی فلزی سهم ۱۹ درصدی و صنایع معدنی غیرفلزی سهم ۷ درصدی داشته‌اند. در صادرات به امارات نیز صنایع معدنی فلزی سهم ۱۶ درصدی داشته‌اند.

بررسی صادرات به ترکیه به تفکیک گروه‌های کالایی نیز حاکی از این است که شمش آلومینیوم سهم ۱۰ درصدی، سایر صنایع معدنی فلزی سهم ۸ درصدی، شمش روی سهم ۶ درصدی و شمش فولاد سهم ۴ درصدی از صادرات به این کشور دارند. صادرات به هند به تفکیک گروه‌های کالایی نیز حاکی از سهم ۱۱ درصدی صنایع معدنی فلزی از صادرات به این کشور است. صادرات معدنی به پاکستان نیز شامل صنایع معدنی فلزی با سهم ۱۳ درصدی است. بررسی صادرات به افغانستان نیز نشان می‌دهد صنایع معدنی فلزی سهم ۱۱ درصدی و صنایع معدنی غیرفلزی سهم ۵ درصدی از صادرات به این کشور داشته‌اند. صادرات معدنی به عمان نیز شامل شمش فولاد با سهم ۴۲ درصدی، سنگ و کنسانتره آهن با سهم ۶ درصدی و محصولات طویل فولادی با سهم ۳ درصدی است. بررسی صادرات به فدراسیون روسیه نیز حاکی از سهم ۵ درصدی صنایع معدنی غیرفلزی است. عمده‌ترین اقلام صادرات به عمان نیز شامل شمش فولاد با سهم ۹۳ درصدی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ است.

واردات بخش معدن

بررسی آمار واردات بخش معدن طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ حاکی از این است که ایران در این مدت در مجموع ۵۵۸۷ میلیون دلار واردات معدنی به وزن ۴۰۵۶ هزار تن داشته که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به لحاظ ارزشی، ۴۶ درصد و به لحاظ وزنی ۲۴ درصد رشد داشته است. بررسی سهم ارزشی بخش‌های عمده کالایی نیز نشان می‌دهد معدن و صنایع معدنی سهم ۱۰ درصدی از واردات کشور طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ داشته‌اند.

بررسی واردات به تفکیک بخش‌های عمده و گروه‌های کالایی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد واردات صنایع معدنی فلزی در این مدت ۲۹۳۴ میلیون دلار بوده است که سهم ۵.۴ درصدی از کل واردات کشور داشته‌اند. واردات این بخش در مجموع نسبت به ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ از لحاظ ارزشی ۱۱ درصد و از لحاظ وزنی ۳۳ درصد رشد داشته است. ارزش واردات صنایع معدنی غیرفلزی نیز ۳۰۵ میلیون دلار بوده که سهم ۰.۶ درصدی از واردات کل کشور داشته است. واردات صنایع معدنی غیرفلزی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۰ ماهه ۱۴۰۱، به لحاظ ارزشی ۳‌درصد و به لحاظ وزنی ۳۰ درصد رشد داشته است. واردات بخش معدن شامل سایر معدن، سنگ و کنسانتره و مس نیز جمعاً ۷۷۰ میلیون دلار بوده که سهم ۱.۴ درصدی از ارزش واردات در ۱۰ ماهه امسال داشته است. واردات این بخش نیز از لحاظ ارزشی ۱۲ درصد کاهش و از لحاظ وزنی ۱۶ درصد افزایش داشته است. واردات فلزات گرانبها نیز در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲، ۱۵۷۸ میلیون دلار بوده که سهم ۲.۹ درصدی از واردات کل کشور در این مدت داشته است. واردات این بخش نیز از لحاظ ارزشی نزدیک به ۶۰ درصد و به لحاظ وزنی بیش از ۱.۶ درصد رشد داشته است.

مبادی وارداتی بخش معدن

بررسی مبادی وارداتی بخش معدن طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ حاکی از این است که عمده‌ترین مبادی وارداتی کشور شامل چین با سهم ۳۵ درصدی، امارات متحده عربی با سهم ۲۵ درصدی، ترکیه با سهم ۱۶ درصدی، عراق با سهم ۷ درصدی، هنگ‌کنگ با سهم ۴ درصدی، عمان با سهم ۳ درصدی و سایر کشورها با سهم ۱۰ درصدی است. واردات به تفکیک گروه‌های کالایی و شرکای تجاری نشان می‌دهد بخش معدن سهم عمده‌ای از واردات از کشور امارات ندارد. بررسی واردات از چین حاکی از این است که صنایع معدنی فلزی سهم ۹ درصدی از واردات از چین دارد. بررسی واردات از ترکیه شامل سهم ۹ درصدی واردات سنگ‌ها و فلزات گرانبها و نیمه‌گرانبها و سهم ۵ درصدی واردات صنایع معدنی فلزی است. صنایع معدنی فلزی همچنین سهم ۳ درصدی از واردات از هند در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ دارند. واردات از عمان نیز شامل سهم ۱۷ درصدی معدن و سهم ۴ درصدی صنایع معدنی فلزی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =