• ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
  • کد خبر: 50576
  • readingTime: ۲ دقیقه
معدنکاری کانادا

طبق تحقیقات اختصاصی انجام شده توسط دانشگاه آلبرتا، یک سال پس از تشدید قوانین سرمایه گذاری خارجی توسط کانادا برای حوزه مواد معدنی حیاتی (بحرانی)، پول چین به معدنکاران لیست شده در فهرست تورنتو سرازیر شده است.

به گزارش ایراسین به نقل از ماینینگ، طبق تحقیقات اختصاصی انجام شده توسط دانشگاه آلبرتا، یک سال پس از تشدید قوانین سرمایه گذاری خارجی توسط کانادا برای حوزه مواد معدنی حیاتی (بحرانی)، پول چین به معدنکاران لیست شده در فهرست تورنتو سرازیر شده است. جریان ورودی این امید را در میان برخی معدنکاران جوان ایجاد می‌کند که یافتن بودجه چینی آسان‌تر خواهد بود.

کانادا سه سرمایه گذار چینی را مجبور به فروش سهام خود در شرکت‌های معدنی مهم کانادا در سال ۲۰۲۰ کرده بود. برخی از این شرکت‌ها در کانادا معدن نداشتند. در اکتبر ۲۰۲۲، دولت یک لایه نظارتی اضافی برای معاملات ورودی بر روی مواد معدنی حیاتی اضافه کرد. این تغییرات مشخص نکرده اند که سرمایه گذاری‌های کدام کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد اما دولت می‌گوید که می‌خواهد بخش مهم مواد معدنی حیاتی را که برای امنیت ملی کانادا استراتژیک است، حفظ کند.

با این وجود، داده‌های جمع آوری شده توسط مؤسسه چین دانشگاه آلبرتا نشان می‌دهد معدنکاران مواد معدنی حیاتی کانادا حداقل ده‌ها سرمایه گذاری به ارزش ۲/۲ میلیارد دلار کانادا (۶/۱ میلیارد دلار آمریکا) را در سال ۲۰۲۳ از سرمایه گذاران جدید و موجود در چین و هنگ کنگ دریافت کرده اند که افزایش عظیم بیش از ۶۲ میلیون دلار کانادا است. دین مک فرسون، رئیس بخش معدن شرکت TMX Group گفت: «آنچه می‌بینید واقعیت است. این که هیچ محاصره‌ای برای سرمایه گذاری‌های چینی در کانادا وجود ندارد. این مساله باید درک شود». وی افزود: «سرمایه گذاران چینی از ریسک کردن خجالت نمی کشند. آنها مایلند ریسک کنند و از کانادا خارج شوند».

دانیل لینکلن، محقق مؤسسه چین، به رویترز گفت که ممکن است به رغم مفاد قانون سرمایه گذاری کانادا، نظارت بر کلیه خریدهای معدنکاری چینی دشوار باشد، به ویژه زمانی که خریدار و فروشنده هر دو مشتاق این معامله هستند.

در آخرین آزمایش قوانین جدید کانادا، گروه معدنی دولتی زیجن چین ماه گذشته پیشنهاد خرید ۱۵ درصد از سهام سولاریس ریسورسز را به مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار کانادا داد. دو منبع آگاه به رویترز گفتند در حالی که کانادا مس را به عنوان یک ماده معدنی حیاتی فهرست می‌کند، این قرارداد احتمالاً تصویب می‌شود زیرا این بودجه برای توسعه پروژه مس- طلا سولاریس در اکوادور استفاده می‌شود. سولاریس و زیجن به ایمیل رویترز پاسخ ندادند.

سخنگوی وزارت نوآوری، علم و صنعت از اظهارنظر درباره قرارداد زیجن خودداری کرد اما گفت که دولت باید هر سرمایه گذاری را بر اساس شایستگی آن بررسی کند تا مطمئن شود که کانادا پذیرای سرمایه گذاری مستقیم خارجی ضروری باقی می‌ماند.

براساس داده‌های مؤسسه چین، سرمایه گذاران چینی از فعالیترین سرمایه گذاران در صنعت معدنکاری کانادا بوده اند و بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۳، مبلغ ۲۱ میلیارد دلار کانادا سرمایه گذاری کرده اند. سال گذشته، شرکت‌های مس بیشترین هدف سرمایه گذاران چینی بوده اند. برخی از شرکت‌های اکتشافی و معدنی کوچک‌تر با اشاره به مشکل در افزایش سرمایه، با دولت کانادا برای اجازه سرمایه گذاری بیشتر چینی‌ها لابی می‌کنند.

میشل دی سیکو، مدیر عملیات لیتیوم شیلی، یکی از سه شرکتی که کانادا به آنها دستور داد تا از شرّ سرمایه گذار چینی خلاص شوند، به رویترز گفت که در موضع اتاوا هیچگونه نرمشی وجود ندارد زیرا شرکت‌ها در حال یافتن راه‌های جایگزین برای تأمین منابع مالی چین هستند. وی با اشاره به شبکه اشتراک گذاری اطلاعات متشکل از پنج کشور ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند اشاره کرد که متأسفانه بسیاری از شرکت‌های چینی به دور از چشم این پنج کشور از کانادا خارج خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =