ورق رنگی

مدیر محصولات نهایی و پوشش‌دار نورد سرد فولاد مبارکه گفت: در سال جاری شاهد ارتقای کیفیت محصولات رنگی فولاد مبارکه بودیم. سال گذشته کیفیت محصول ۹۲.۶۳ و امسال به ۹۵.۶ درصد ارتقا یافته است. در حدود ۱۱ ماه اخیر سال جاری شاهد این بودیم که بیش از ۱۰۰ درصد برنامه‌ها محقق شده و نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

به گزارش ایراسین، از سنگ تا رنگ شعاری است که شرکت فولاد مبارکه به آن جامه عمل پوشانده و هر روز دستاورد جدیدی در این عرصه رونمایی می‌کند. این دستاوردها در سال ۱۴۰۲ رنگ و بوی بیشتری به خود گرفته است؛ در این ارتباط طی گفت‌وگویی با محسن زارع، مدیر محصولات نهایی و پوشش‌دار نورد سرد بخشی از این عملکرد در بخش نورد سرد آورده شده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

مجموع عملکرد واحد نورد سرد در سال ۱۴۰۲ تاکنون چه بوده است؟

در سال جاری شاهد ارتقای کیفیت محصولات رنگی بودیم. سال گذشته کیفیت محصول ۹۲.۶۳ و امسال به ۹۵.۶ درصد ارتقا یافته است. در حدود ۱۱ ماه اخیر سال جاری شاهد این بودیم که بیش از ۱۰۰ درصد برنامه‌ها محقق شده و نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش تولید داشته‌ایم. در خط گالوانیزه از کیفیت ۹۳.۲ به ۹۶.۱۱ درصد رسیده‌ایم و درصد تحقق برنامه نیز با رشد ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰.۹ بوده است. در خط قلع‌اندود نیز با رشد ۸.۷ درصدی، ۹۸.۹ برنامه‌ها محقق شده است. در سال جاری یک‌میلیون و ۴۳۹ تن محصولات نورد سرد به مقصد مشتریان حمل شده است که ۱۰۰.۱ درصد رشد داشته است. به‌طورکلی از ابتدای سال جاری تا کنون در نورد سرد به‌ویژه در حوزه محصولات پوشش‌دار شرایط بسیار مطلوبی داشته‌ایم.

روند تولید فولاد سبز را در فولاد مبارکه تشریح کنید؟

در این زمینه، بحث استفاده از کروم شش‌ظرفیتی برای چسبندگی رنگ روی ورق مطرح است. با توجه به این امر، در فرایند تولید فولاد سبز چندین سال است تلاش می‌کنیم کروم شش‌ظرفیتی را جایگزین کنیم. امسال برای ورق‌های رنگی لوازم‌خانگی کروم آزاد را جایگزین کرده‌ایم و از اوایل سال آینده برای محصولات لوازم ساختمانی هم کروم فری یا آزاد را جایگزین کروم شش‌ظرفیتی می‌کنیم.

در خصوص پروژه مربوط به برش طولی ورق‌های گالوانیزه توضیح دهید.

پروژه اسلیتر واحد محصولات پوشش‌دار تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود و تا اوایل خرداد سال آینده خط برش ما راه‌اندازی می‌شود. این خط یک خط ریکویلینگ جدید است که کنار خط رنگی نصب و راه‌اندازی می‌شود. قبلاً ورق‌ها برای برش به بیرون از فولاد مبارکه فرستاده می‌شد و بعد از برش دوباره نزد ما بازمی‌گشت که با راه‌اندازی این خط این مشکل حل خواهد شد.

عملکرد خط ورق رنگی شماره ۲ را تشریح کنید؟

خط رنگی شماره ۲ با تلاش و کوشش مدیریت و معاونت‌ها جدیداً به پیمانکار ابلاغ شده و شروع به کار کرده است. این خط تا یکی دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و ما خواهیم توانست ورق موردنیاز لوازم‌خانگی کشور را تأمین کنیم. از نظر نیروی انسانی همان نیروهایی که بر اساس قانون استخدام فولاد استخدام می‌شوند به این واحد راه پیدا می‌کنند.

برای حفظ یا بهبود روند کیفی‌سازی محصولات قلع‌اندود چه اقداماتی انجام شده است؟

با همت و تلاش همه عزیزان واحد قلع‌اندود، شرایط کیفی محصولات این خط نیز بسیار خوب است و شاهد رضایت مشتریان هستیم، ولی قطعاً برای بهبود کیفیت متوقف نخواهیم شد و الزاماً باید همیشه در حال بهبود باشیم. در واحد قلع‌اندود چند کار مهم، ازجمله نوسازی خط، در سال گذشته انجام شد. همچنین آماده‌سازی خط ری‌کویلینگ برای بهبود وضعیت کیفی ورق ورودی در دستور کار قرار گرفته است. این فرایند توقفات را کاهش داده و خروجی مناسب‌تری از خط به ما خواهد داد. این پروژه در مرحله عقد قرارداد است و ان‌شاءالله سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

در حال حاضر تولید محصولات پوشش‌دار چقدر با نیاز بازار منطبق است؟

محصولات فولاد مبارکه عمدتاً بر اساس نیاز بازار و مشتری تولید می‌شوند. ولی شرایط بازار به‌گونه‌ای است که هر روز نیاز جدیدی پدید می‌آید. ضخامت ورق قلع‌اندودی که تابه‌حال به مشتری تحویل داده می‌شد ضخامت ۰.۱۸ بود، ولی با تکنولوژی و پیشرفت دستگاه‌های مشتریان، ضخامت ۰.۱۵ نیز نیاز است که به همین منظور اتوماسیون خط تمپرمیل را تغییر داده‌ایم تا بتوانیم ضخامت را کاهش دهیم. همواره تلاش می‌کنیم خودمان را با نیازهای مشتری به‌روز کنیم.

در بخش گالوانیزه ضخامت پوشش روی در حال حاضر ۸۰ گرم بر مترمربع است که آن را به ۶۰ گرم بر مترمربع می‌رسانیم. در زمینه تأمین رنگ باکیفیت با تأمین‌کنندگان زیادی تعامل داریم. نکته قابل‌توجه در این زمینه این است که تا چند سال پیش رنگ موردنیاز فولاد مبارکه از خارج کشور وارد می‌شد، ولی الآن با حمایت‌های فولاد مبارکه از تولیدکنندگان داخلی، از رنگ‌های تولید داخل و بومی‌سازی‌شده استفاده می‌کنیم.

فاز دوم نوسازی خط تاندم پنج‌قفسه‌ای و کاهش توقفات ناخواسته چقدر می‌تواند در افزایش رضایت‌مندی مشتریان تأثیرگذار باشد؟

فاز اول موضوع نوسازی (ری‌ومپ) تاندم پنج‌قفسه‌ای امسال انجام شد که موفقیت‌آمیز بود. فاز دوم ان‌شاءالله در سال آینده انجام می‌شود و ضمانتی است بر تداوم کار و تولید خط تاندم و تأمین نیاز مشتریان، مخصوصاً خودروسازان. با انجام این ری‌ومپ توقفات طولانی ناخواسته خط کم خواهد شد، ضمن اینکه کیفیت خروجی خط تاندم نیز بهتر خواهد شد.

برای بهبود شرایط بسته‌بندی محصول چه اقداماتی انجام شده است؟

در این راستا تجهیز رَپر در واحد بسته‌بندی راه‌اندازی شد. این تجهیز، بسته‌بندی را به‌صورت نوارپیچ کاملاً اتوماتیک انجام می‌دهد. اکنون در این بخش شرایط خوبی داریم و برای مشتریان خودروساز، مثل ایران‌خودرو و سایپا، محصولات را با این تجهیز بسته‌بندی می‌کنیم. با استفاده از این روش عملاً هیچ‌گونه رطوبت به محصول نفوذ نمی‌کند و احتمال زنگ‌زدگی به صفر می‌رسد. گفتنی است قبلاً بسته‌بندی به‌صورت دستی انجام می‌شد و با توجه به نحوه ارسال محصول به مشتری و شرایط حمل‌ونقل و انبارداری احتمال نفوذ رطوبت وجود داشت که خوشبختانه امروز بسته‌بندی کلاف‌ها به‌صورت کاملاً مکانیزه انجام می‌شود و هیچ‌گونه رطوبتی به داخل بسته‌بندی نفوذ نمی‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =