برق

سرمایه گذاری بالای هشت هزار میلیارد ریالی دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت‌های شبکه برق کهگیلویه و بویراحمد و پیشگیری از فعالیت‌های غیرمجاز مانند سودجویانی که با رمز ارزها کسب درآمد می‌کنند کاهش میزان خاموشی‌های این حامل انرژی مهم را به دنبال داشته است.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایرنا، تلاش برای توسعه تبدیل شبکه سیمی به کابل خود نگهدار، اصلاح و توسعه شبکه فشار متوسط و ضعیف، احداث پست‌های توزیع عمومی و کشف میزان قابل توجهی رمز ارز از جمله اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت‌های شبکه برق در کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

از آنجا که حامل انرژی برق یکی از شاخص‌های رفاهی به ویژه برای تأمین آسایش مردم کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری محسوب می‌شود تلاش دولت برای پایداری شبکه برق گامی اثربخش برای رفاه مردم محسوب می‌شود.

شهروندان ساکن کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که پیشگیری از آسیب به لوازم برقی شهروندان، بهبود وضعیت خدمات رسانی در بیمارستان‌ها، چرخش منظم چرخ کشاورزی و صنعت از دیگر پیامدهای کاهش خاموشی‌های برق استان است.

کاهش میزان خاموشی‌های برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اس تان کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان خاموشی‌های برق استان در یک سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ۳۷۵ دقیقه کاهش یافته است.

محمد مرادی افزود: سرانه خاموشی‌های برق کهگیلویه و بویراحمد پیش از دولت سیزدهم یک هزار و ۲۰۵ دقیقه در سال برای هر مشترک بوده به ۸۳۰ دقیقه در سال برای هر خانوار کاهش یافته است.

سرمایه گذاری حدود هشت هزار میلیارد ریالی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از هفت هزار و ۸۴۳ میلیارد ریال برای اصلاح و توسعه شبکه برق استان هزینه شده است.

مرادی افزود: اصلاح و توسعه شبکه توزیع برق کهگیلویه و بویراحمد در قالب طرح‌های تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار، اصلاح و توسعه شبکه فشار متوسط و ضعیف، احداث پست‌های توزیع عمومی و برق رسانی به روستاهای بدون شبکه برق در دولت سیزدهم انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های افزایش پایداری شبکه در سطح استان، عنوان کرد: از جمله مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی تبدیل بیش از ۴۹۶ کیلومتر شبکه سیمی برق کهگیلویه و بویراحمد به کابل خود نگهدار بوده که با اعتباری بیش از یکهزار و ۳۱۶ میلیارد ریال در دولت سیزدهم انجام شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در زمینه اصلاح و توسعه شبکه‌های فشار متوسط و ضعیف شبکه توزیع برق استان نیز بیش از ۸۰۱ کیلومتر شبکه شامل ۴۷۲ کیلومتر در بخش شبکه فشار ضعیف و ۳۲۹ کیلومتر در حوزه شبکه فشار متوسط با اعتباری افزون بر چهارهزار و ۲۸۳ میلیارد ریال احداث و به بهره برداری رسیده است.

مرادی عنوان کرد: با همکاری دستگاه‌های متولی و مجوزهای صادر شده از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۲ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد با اعتباری افزون بر هفتصد میلیارد ریال از نعمت برق پایدار بهره مند شده و عملیات اجرایی برق رسانی به ۹ روستای استان نیز در دست اقدام است.

وی افزود: در این مدت همچنین ۳۷۹ دستگاه پست توزیع عمومی با اعتباری بیش از یکهزار و ۵۳۴ میلیارد ریال در سطح استان احداث و در مدار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۵۰ کیلومتر شبکه سیم مسی در استان با اعتباری افزون بر یکهزار و۹۵۰ میلیارد ریال در قالب طرح‌های اصلاح و بهینه سازی به کابل خود نگهدار تبدیل شد.

مرادی اظهار کرد: از ۳ هزار و ۷۴۹ کیلومتر شبکه فشار ضعیف هوایی موجود در استان، تاکنون ۳ هزار و ۴۴۹ کیلومتر آن معادل ۹۲ درصد به کابل خود نگهدار تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۹۲۱ دستگاه ماینر از ۷۳ مرکز غیر مجاز استخراج رمز ارز در این استان کشف و ضبط شده است.

مرادی اظهار داشت: از این تعداد ۸۳۰ دستگاه از ۶۶ مرکز غیر مجاز استخراج رمز ارز در سال گذشته و ۹۱ دستگاه نیز از ابتدای سال جاری تاکنون از هفت مرکز غیر مجاز ماینر در سطح استان کشف و ضبط شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از این تعداد، ۴۹۷ دستگاه ماینر غیرمجاز در تعرفه خانگی، ۱۸۷ دستگاه تعرفه صنعتی، ۱۵۰ دستگاه تعرفه کشاورزی و ۸۷ دستگاه در تعرفه‌های عمومی و سایر مصارف کشف و ضبط شده است.

وی با بیان اینکه میزان انرژی مصرفی این تعداد دستگاه بالغ بر ۲ میلیون و یکصد هزار کیلووات ساعت است، ادامه داد: جریمه در نظر گرفته شده برای مالکان اشتراک این مراکز بالغ بر ۴۴ میلیارد ریال است که بخش قابل توجهی از آن پرداخت و میزان باقیمانده در حال وصول است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دستگاه‌های ماینر افزون بر مصرف زیاد برق، باعث فشار بیشتر به شبکه توزیع، ایجاد نوسان و در نهایت، خسارت به لوازم برقی مشترکان می‌شود.

مرادی با بیان اینکه همراهی و ارائه گزارش‌های مردمی نقش مهمی در شناسایی و کشف مراکز غیرمجاز رمز ارز دارد گفت: شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی می‌توانند اطلاعات خود درباره استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز را در سامانه "سمات" شرکت توانیر ثبت یا از طریق تماس تلفنی با دفتر حراست شرکت توزیع برق استان به شماره ۳۱۱۸۸۱۱۰ و یا سامانه هوشمند مرکز اتفاقات برق «۱۲۱» گزارش کنند.

وپ از ارائه پاداش به معرفی کنندگان مراکز غیرمجاز رمز ارز خبر داد و بیان کرد: عاملان کشف و معرفی این مراکز طبق دستورالعمل شرکت توانیر تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال پاداش دریافت خواهند کرد.

دستگاه ماینر نوعی وسیله سخت‌افزاری است که به‌شکل ویژه برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌است. این دستگاه‌ها باتوجه به توان پردازش بالایی که دارند می‌توانند با سرعت بیشتری مسائل را حل کنند.

کارکرد اصلی این دستگاه‌ها حل مسائل بسیار پیچیده و معماگونه ریاضی و تأیید تراکنش‌های ارز دیجیتال بر روی شبکه بلاک‌چین است. با این کار بلوک جدیدی به زنجیره بلاک‌چین اضافه می‌شود. وجود دستگاه‌های ماینر برای اینکه بلاک‌چین بتواند درست کار کند ضروری است. کارکرد این دستگاه‌ها دقت و امنیت سیستم بلاک‌چین را تأمین می‌کند.

چشم انداز آینده

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: خط ٣٣ کیلوولت ٢ مداره کوه پات شهرستان دهدشت با هدف ارتقای پایداری شبکه و بهبود ولتاژ شهر دیشموک پیش بینی شده است.

مرادی اظهار داشت: احداث این خط دو مداره به طول سه کیلومتر در منطقه کوهستانی و سخت گذر با ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا با اعتباری بیش از ١٦٠ میلیارد ریال در مراحل پایانی قرار دارد.

سرمایه گذاری هشت هزار میلیارد ریالی برای کاهش خاموشی‌های برق درکهگیلویه و بویراحمد

وی با اشاره به تکمیل مرحله نخست طرح خط ٣٣ کیلوولت دهدشت به دیشموک به طول ٢٥ کیلومتر افزود: برای احداث فاز کوهستانی این طرح در مجموع ٧٤ دکل فلزی ١٥ و ١٢ متری پیش بینی شده بود که تاکنون بیش از ٥٠ مورد آن نصب و مرحله حفر چاله و انتقال یراق تجهیزات با وجود سخت گذر بودن منطقه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق کهگیلویه و بویراحمد منحصر به فرد بودن از نظر نوع تجهیزات و ارتفاع نصب در حوزه شبکه توزیع برق از جمله احداث دکل‌های فلزی و کار در ارتفاع بیش از ۲ هزار متری از سطح دریا را از ویژگی‌های این طرح برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سهم حدود ٧٤ درصدی مناطق گرمسیری استان در پیک بار تابستان، بهبود ولتاژ؛ افزایش پایداری شبکه و قابلیت مانور شبکه در مواقع بروز حوادث و بحران‌های طبیعی در شهر دیشموک از مزایای ویژه این طرح است.

مرادی طول شبکه اجرایی در بالا دست تونل کوه پات را ۳.۵ کیلومتر دانست و گفت: یکی از اولویت‌های اصلی سرعت بخشیدن به روند اجرای آن است.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات افت ولتاژ برق در قلعه رئیسی و دیشموک اجرای این طرح نقش مهمی در تأمین برق پایدار این بخش‌ها خواهد داشت.

مزایای اجرایی طرح برق دو مداره سرپری، دهدشت به دیشموک

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: پایداری شبکه برق ۱۲ هزار خانوار متشکل از ۴۸ هزار نفر مناطق کهگیلویه، چاروسا و دیشموک از مزایای مهم طرح دومداره برق رسانی به ایستگاه سرپری، دهدشت به دیشموک است.

مرادی اظهار داشت: تأمین برق سد آبریز و کارخانه پتروشیمی دهدشت از دیگر برکات بهره برداری از این طرح است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: احداث شبکه فشار متوسط به طول ۷۹ کیلومتر، نصب یکهزار و ۱۰۰ اصل پایه فشار متوسط، ۱۲ دستگاه دکل فلزی یا تاور از بخش‌های مهم این طرح است.

تعداد مشترکان برق در دیشموک و قلعه رئیسی بیش از هشت هزار و ۶۲۰ مشترک شهری و روستایی است، ۲ بخش چاروسا و دیشموک جمعیتی بالغ بر ۴۸ هزار نفر و دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار خوبی می‌باشند.

وی از تداوم اجرای طرح بزرگ تبدیل شبکه سیم مسی به کابل خود نگهدار طی ۲ ماهه پایانی سال خبر داد و افزود: چشم انداز اتمام طرح تبدیل شبکه سیم مسی به کابل خودنگهدار در شرکت توزیع برق کهگیلویه و بویراحمد با هدفگذاری ۳۰۰ کیلومتر باقی‌مانده با برآورد اعتباری حدود ۲۱۰ میلیارد تومان؛ پایان سال ۱۴۰۳ تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از این میزان در بویراحمد ۲۵۰ کیلومتر؛ گچساران ۶۰ کیلومتر؛ کهگیلویه ۵۵ کیلومتر؛ دنا ۴۵ کیلومتر؛ باشت ۱۴ کیلومتر، بهمئی؛ چرام و لنده ۲۶ کیلومتر اصلاح و تبدیل شبکه سیمی به کابل خود نگهدار اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: از مهمترین مزیت‌های اجرای این طرح در شبکه توزیع برق استان می‌توان به افزایش پایداری شبکه، خدمت‌رسانی مطلوب به مشترکان، افزایش ضریب ایمنی، کاهش سرقت شبکه، کمک به بهبود فضای مناسب شهری، جمع آوری برق‌های غیرمجاز و جلوگیری از سرقت انرژی، بهبود ولتاژ مشترکان، توجه به مسائل زیست محیطی با حذف شاخه زنی درختان در تماس با شبکه و کاهش تلفات اشاره کرد.

ضرورت تداوم

با وجود اقدام‌های انجام گرفته اما خاموشی‌های برق به ویژه در هنگام مدیریت بحران و بارندگی‌ها باعث ناپایداری شبکه در برخی نقاط کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهر یاسوج شده که امید می‌رود مسؤولان برای آن چاره اندیشی کنند.

هفت شهرستان در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند می‌توان گفت که کاهش خاموشی‌های این حامل انرژی اثرات ارزشمندی بر آسایش شهروندان ساکن این مناطق که دو سوم جمعیت استان را به خود اختصاص داده‌اند داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =