هرمز

«هرمز» جزیره هزار رنگ و زیباترین نقاشی هستی این روزها درگیر نامهربانی‌هایی است که ادامه حیات حیوانات و حتی ساکنان را در این جزیره به خطر انداخته و باید هر چه زودتر مرهمی تأثیرگذار برای آن در نظر گر فته شود.

پایگاه خبری ایراسین، هرمز زیباترین تابلوی نقاشی زمین است، جزیره‌ای پیر که به اعتقاد زمین‌شناسان حدود ۵۰۰ میلیون سال سن دارد در گوشه‌ای از بندرعباس در مرکز استان هرمزگان جای گرفته، خشکی برآمده از توده بزرگ نمک که خاک سرخ و کوه‌های رنگارنگ زیبایی آن را صدچندان کرده‌اند.

با گذشت میلیون‌ها سال و چندین دوره زمین شناسی، اما امروز حال هرمز خوب نیست و با فاجعه‌ای زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند، تاخت و تاز عوامل انسانی جزیره پیر و زیبای ایران را پریشان کرده و حال رو به وخیمی دارد. تا پیش از این غارت خاک هرمز برای استفاده‌های مختلف تولید صنایع دستی، لوازم آرایشی و … و صادرات آن به کشورهای همسایه و حتی اروپایی دغدغه دوستداران محیط زیست بود و با تکرار این دغدغه حساسیت‌ها و مسئولیت اجتماعی اهالی در قبال خاک این جزیره برانگیخته شد و تا حدودی این چالش التیام یافت.

اما این روزها به فراخور افزایش حضور گردشگران در هرمز، گوشه گوشه سواحل این جزیره را به محلی برای دپوی زباله‌ها و ضایعات پلاستیکی برگشت ناپذیر تبدیل کرده است، این زباله‌ها شامل شامل شیشه، بطری پلاستیکی، کیسه پلاستیکی، ظروف فلزی حامل روغن موتور، طناب پلاستیکی، تورهای مستعمل صیادی، ضایعات صید و …، همچنین تخلیه آب موتور خانه لنج‌ها، تخلیه روغن موتور مستعمل، رها سازی کالاهای قاچاق از جمله کارتن، پلاستیک‌های حامل آنها، لاشه حیوانات قاچاق و… است.

روند پیش رو و وضعیت نامناسب و تجمع غیراصولی پسماندها در محلی که قبلاً زیستگاه حیواناتی مانند آهوها بوده، سلامت محیط زیست و مناظر زیبای آن را به شدت به خطر انداخته؛ همچنین دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها در آن محل نیز باعث آلودگی هوا می‌شود و این شرایط این روزها به دغدغه جدی دوستداران محیط زیست تبدیل شده است.

از سویی نیز باید توجه داشت که سرریز شدن سطل‌های زباله در سطح جزیره، تجمع پسماندها در اطراف سطل‌ها و فعالیت غیربهداشتی و غیراصولی زباله گردها در محل تجمع زباله‌ها ممکن است موجب انتقال بیماری شود.

با توجه به موقعیت مکانی جزیره هرمز به عنوان نگین سرخ خلیج فارس که بی‌توجهی به مسئله محیط زیست آن عواقب جبران ناپذیری برای آب، خاک و هوای آن دارد؛ بهبود آن می‌تواند در قالب مسئولیت اجتماعی زیست محیطی شرکت‌ها و صنایع بزرگ کشور قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =