وحید یعقوبی انجمن تولیدکنندگان

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: نگاه فولاد مبارکه در بومی‌سازی صرفا ساخت قطعات و تجهیزات داخلی نیست، بلکه به آینده و استفاده از فناوری و نوآوری‌های جدید فکر می‌کند و اقدامات ارزشمندی در این زمینه داشته است.

وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در آستانه برگزاری پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: صنعت فولاد بعد انقلاب شکل گرفت و رشد کرد و سپس بخش خصوصی وارد این صنعت شده و به طور ذاتی به سمت استفاده از توانمندی داخلی حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه بومی‌سازی در صنعت فولاد هزینه‌های کمتری داشته و امکان تامین به موقع قطعات و تجهیزات را فراهم کرده است، افزود: از سال ۹۷ که تحریم‌ها تشدید و خلاءها شناسایی شد، برخی از شرکت‌ها در حال تامین قطعات و تجهیزات از داخل و خارج هستند، نهضت بومی‌سازی در صنعت فولاد به عنوان یک رویکرد جدید با قوت بیشتری نسبت به قبل شکل گرفت و سبب شد ارزبری هر تن فولاد از ۱۷۰ دلار در سال ۹۷ به ۶۵ دلار در سال جاری برسد و از مس هم کمتر شده است.

یعقوبی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری در این زیست‌بوم نوآوری و فناوری در صنعت فولاد، صندوق‌های حمایت‌کننده و شتاب‌دهنده‌ها شکل گرفتند و در کل فرهنگ جدیدی در این چند حوزه بومی‌سازی و ارتقاء ساخت داخل در کشور شکل گرفت.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: فولاد مبارکه نقش پررنگی در بومی‌سازی داشته و از ابتدای شکل‌گیری نهضت، فولاد مبارکه نقش پیشران داشته است. در واقع در این مسیر فولاد مبارکه از دانش بنیان‌های بسیاری حمایت کرده و هم بومی‌سازی را در اولویت خود قرار داده است که برای نمونه فولاد مبارکه مرکز فناوری و نوآوری را تاسیس کرد.

وی بیان کرد: نگاه فولاد مبارکه در بومی‌سازی صرفا ساخت قطعات و تجهیزات داخلی نیست، بلکه به آینده و استفاده از فناوری و نوآوری‌های جدید فکر می‌کند و اقدامات ارزشمندی در این زمینه داشته است. آنها با استفاده از دانش فنی شرکت‌های دانش بنیان توانستند تولید را در فولاد مبارکه ارتقاء دهند که بخشی از این دستاوردها را در پنجمین دوره از جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد شاهد خواهیم بود.

یعقوبی پیرامون جشنواره ملی فولاد توضیح داد: پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد از سه شنبه ۱۹ دی ماه تا روز پنجشنبه، ۲۱ دی ماه در محل برج میلاد برگزار می‌شود. رویکرد این جشنواره ملی بومی سازی، توسعه تکنولوژی و برندسازی و انتقال دانش فنی براساس نیاز زنجیره آهن و فولاد است. همچنین در حاشیه این رویداد یک تقدیر از سازندگان و شرکت‌های دانش بنیان برتر در حوزه صنعت فولاد را خواهیم داشت.

وی افزود: از طرفی هم چهره‌های توسعه گرا در نمایشگاه حضور خواهند داشت و تفاهمنامه و قراردادهایی بین شرکت‌های فولادی و سازندگان داخلی منعقد خواهد شد؛ در چهار دوره قبلی بیش از ۴۰۰ تفاهم‌نامه و قرارداد امضا شد که به لحاظ ارزشی ۱.۷ میلیارد دلار صرفه‌ جویی شده است.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان اظهار داشت: امسال هم این برنامه ادامه خواهد داشت و با قراردادها و تفاهمنامه‌های جدید به ویژه با رویکرد فناورانه در کنار این جشنواره نمایشگاهی به وسعت ۵ هزار و ۸۰۰ متر مربع برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه شرکت‌های فولادی و معدنی و شرکت‌های دانش بنیان توانمندی‌های خود را به نمایش خواهند گذاشت. رسالت اصلی نمایشگاه به همرسانی این دو بخش و نیازهای زنجیره فولاد و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =