بومی

مدیرعامل شرکت فنی مهندسی صنعت الکترونیک بزرگمهر گفت: فولادمبارکه به عنوان حامی بومی‌سازی بستر مناسبی را فراهم کرده تا شرکت‌های بومی‌سازی محصولات خود را هم به صورت کوتاه مدت و هم به صورت بلند مدت در معرض تست و آزمایش قرار دهند.

سعید ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به فعالیت‌های این شرکت در راستای بومی‌سازی به ویژه صنعت فولاد اظهار کرد: این شرکت مجری پروژهای الکترونیک، اتوماسیون صنعتی و ابزاردقیق است که در زمینه بومی سازی، آموزش و مشاوره فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه مشتریان اصلی این شرکت فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و شرکت نفت است، ادامه داد: فولاد مبارکه به عنوان حامی بومی‌سازی بستر مناسبی را فراهم کرده تا شرکت‌های بومی‌سازی محصولات خود را هم به صورت کوتاه مدت و هم به صورت بلند مدت در معرض تست و آزمایش قرار دهند.

مدیرعامل شرکت فنی مهندسی صنعت الکترونیک بزرگمهر با اشاره به برخی از فعالیت‌های بومی‌سازی این شرکت در فولاد مبارکه اظهار کرد: بومی‌سازی سیستم کنترل تجهیز رول چکر یکی از این اقدامات است، رول چکر تجهیزی است که با عبور دادن آن از قالب و ماشین‌های ریختگری پارامترهای اصلی رول‌های ریختگری از جمله فاصله رول‌ها، شکستگی رول‌ها، چرخش و زاویه بین رول‌ها را اندازه گیری کرده و اطلاعات را به صورت نمودار در اختیار تعمیرکار قرار می‌دهد.

وی گفت: این اطلاعات به تعمیرکار کمک می‌کند مشکل ایجاد شده در خط را بیابد و با رفع آن محصول با کیفیت بالا در خروجی قالب داشته باشیم. به علت خرابی سیستم کنترل آن، سال‌ها امکان استفاده از آن وجود نداشت و ما امروز با بومی‌سازی کردن آن، برای استفاده در واحد ریخته گری فولاد مبارکه آماده شده است.

توسعه تجهیزات بومی‌سازی در سایر شرکت‌های فولادی

ترابی در خصوص برنامه‌های آینده در این راستا بیان کرد: در تلاش هستیم این تجهیز را برای قالب‌های دیگر ریختگری فولاد مبارکه بومی‌سازی کنیم همچنین برای صنایع فولاد دیگر از جمله فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان این تجهیز را ارائه دهیم.

وی با اشاره به ایزولاتورهای دیجیتال و آنالوگ به عنوان دیگر تجهیزات بیان کرد: این تجهیز در ورودی و خروجی‌های PLC قرار می‌گیرد و با ایزوله کردن جریان و ولتاژ PLC از سمت سایت باعث حفاظت و نویزگیری می‌شود. این شرکت با بومی‌سازی کردن این تجهیز، انحصار ساخت آن توسط کشورهای دیگر را شکسته‌ و با قیمت مناسب‌تر از نمونه‌های خارجی در اختیار مصرف کنندگان قرار داده شده است که باعث کاهش خروج ارز از کشور می شود.

گام به گام بومی‌سازی تجهیزات فولادمبارکه به همت شرکت الکترونیک بزرگمهر

مدیرعامل شرکت فنی مهندسی صنعت الکترونیک بزرگمهر ادامه داد: کارایی و کیفیت محصولات بومی‌سازی شده از نمونه‌های خارجی بالاتر است این تجهیز هم اکنون به تعداد قابل توجهی در فولاد مبارکه و فولاد خوزستان استفاده شده است.

وی افزود: این شرکت در آینده با توجه به نیازهای مشتریان سعی در بهینه کردن آن را دارد.

قدم به قدم فولاد مبارکه به سمت بومی‌سازی

ترابی با اشاره به ساخت ریموت I/O برای PLC زیمنس تحت شبکه پروفی باس برای فولاد مبارکه تصریح کرد: شبکه پروفی باس تا به امروز تحت انحصار شرکت زیمنس آلمان بوده است که برای ارتباط با این شبکه باید از تجهیزات انحصاری شرکت زیمنس استفاده می‌شد.

وی افزود: ما با دستیابی به این شبکه، ریموت I/O تحت شبکه پروفی باس را به عنوان اولین شرکت ایرانی بومی‌سازی کرده‌ایم. هم اکنون تجهیزات متعددی در فولاد مبارکه با استفاده از شبکه پروفی باس ساخت این شرکت در حال استفاده هستند.

مدیرعامل شرکت صنعت الکترونیک بزرگمهر گفت: با توجه به نیاز کشورهای دیگر به دسترسی به این شبکه، تصمیم داریم به صادرات این تجهیزات اقدام کنیم و همچنین در نظر داریم ساخت تجهیزات و ریموت I/O با شبکه پروفی نت را نیز بومی‌سازی کنیم.

وی در خصوص نمایشگرهای آنالوگ بیان داشت: این تجهیز با استفاده از سیگنال‌های آنالوگ که از مدارات فرمان ارسال می‌شود، پارامترهای مورد نیاز را به اپراتور نمایش می‌دهد. این محصول بسیار کاربردی در صنایع مختلف است و هم اکنون در سراسر فولاد مبارکه از این محصول بومی‌سازی شده استفاده می‌شود.

ترابی گفت: بخش R&D شرکت در تلاش است با بالا بردن کارایی این محصولات مشتریان بیشتری را در سراسر ایران جذب کند.

گام به گام بومی‌سازی تجهیزات فولادمبارکه به همت شرکت الکترونیک بزرگمهر

پروژه‌های بومی‌سازی اتوماسیون صنعتی

وی با اشاره به باتری شارژر صنعتی گفت: این تجهیز شارژ باتری‌ها در جاهایی که نیاز به باتری خانه است ساخته شده و باتری را بصورت اتوماتیک به روش‌های Boost و Float شارژ می‌کند که مانع از کاهش طول عمر باتری می‌شود و مجهز به HMI رنگی است که از طریق آن اپراتور می‌تواند پارامترهای مختلف شارژ را مشاهده و SETPOINT های مرود نظر را وارد نماید و اولین بار جهت واحد تاندوم دوقفسه‌ای مجتمع فولاد مبارکه طراحی و ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت صنعت الکترونیک بزرگمهر گفت: این تجهیز از هر نظر آماده بوده و به علت استفاده آسان از آن برای کاربر جذابیت دارد. این شرکت تصمیم دارد با بازاریابی فروش بیشتری از این محصول را در دستور کار قرار دهد.

وی با اشاره به برخی از پروژهای اتوماسیون صنعتی تشریح کرد: جایگزین مدارهای الکترونیکی سیستم رفرنس سرعت خط برش سنگین با PLC S۷ یکی از آنهاست که در ناحیه نورد گرم- واحد تکمیل نورد گرم- خط HEAVY GAUGE اجرایی شده است.

ترابی هدف پروزه را جایگزین کردن رک و کارت‌های الکترونیکی سیستم رفرنس با PLC زیمنس و ایجاد سیستم مانیتورینگ عنوان کرد و گفت: سیستم رفرنس با ایجاد ولتاژ مرجع برای درایوهای موتورهای DC (TPS)، سرعت بخش‌های خط هویگیج را کنترل کرده و باعث هماهنگی بین غلطک‌ها می‌شود. همچنین با ایجاد رمپ‌های ولتاژی مناسب مانع آسیب زدن به موتورها و سیستم مکانیکی هنگام سرعت گرفتن و توقف غلطک‌ها می‌شود.

وی از مدار خارج کردن رک‌های الکترونیک قدیمی، ایجاد سیستم مانیتورینگ، دسترسی به تنظیمات به صورت کاملا گویا و دسته بندی شده، دقت بالا در سنکرون شدن سرعت نقاط مختلف خط مانند سرعت کانوایرها و پینچ رول‌ها، کم شدن ضایعات خط را از نتایج پروژه برشمرد.

به روز رسانی سیستم PLC خط برش سنگین فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت صنعت الکترونیک بزرگمهر به روز رسانی سیستم PLC خط برش سنگین فولاد مبارکه اشاره داشت و گفت: هدف پروژه تعویض PLCهای قدیمی Westinghouse با PLCهای سری S۷-۳۰۰ Siemens است که در نایه نورد گرم-واحد تکمیل نورد گرم-خط HEAVY GAUGE اجرایی می‌شود.

وی افزود: خط برش سنگین واحد تکمیل نورد گرم شرکت فولاد مبارکه یکی از ۳ خط برش موجود در این واحد است که با ظرفیت سالیانه ۲۲۰ هزارتن قادر به تولید محصولات ورق برش داده شده در محدوده ضخامت ۶ تا ۱۶ میلی متر و عرض ۶۰۰ تا ۱۸۵۰ میلی متر و طول از ۱ تا ۱۲ متر در گروه های مختلف فولادی است.

گام به گام بومی‌سازی تجهیزات فولادمبارکه به همت شرکت الکترونیک بزرگمهر

ترابی از نتایج این پروژه گفت: در این پروژه ایزولاتوردیجیتال بومی‌سازی شده شرکت صنعت الکترونیک بزرگمهر استفاده شد که از نظر قابلیت و طول عمر و کاهش تاثیر ولتاژ القایی نسبت به ایزولاتورهای موجود در بازار عملکرد بهتر و قابل قبول داد.

وی استفاده از PLCهای زیمنس به جای PLCهای قدیمی، اضافه کردن تجهیزات ابزار دقیق شامل فلومترها، فشارسنج‌ها، سطح سنج‌ها و دما سنج‌های سیستم هیدرولیک که باعث افزایش قابلیت کنترل و اشراف بیشتر اپراتور به خط تولید را از نتایج برشمرد و گفت: افزایش بهره وری سیستم و کاهش عیوب، ارتقاء برنامه و رفع نواقص کنترلی موجود در آن، ایجاد سیستم مانیتورینگ بر پایه WinCC برای پیگیری هرچه سریع تر اینترلاک‌ها و رفع عیب سریع خط، ارتقاء سیستم HMI و اضافه کردن فرامین سیستم‌های هیدرولیکی به آن، جهت کاربری آسان تر و کاهش وایرینگ، ادغام CPU اصلی و CPU لولر و ایجاد شبکه اترنت با CPU قیچی برای دسترسی و عیب یابی سریع بخش‌های مذکور از دیگر مزیت‌هاست.

مدیرعامل شرکت صنعت الکترونیک بزرگمهر با اشاره به هدف به روز رسانی سیستم plc خط SKINPASS فولاد مبارکه، تعویض تمامی سخت افزار PLC و تجهیزات جانبی آن، سازگار کردن منابع تغذیه و سیگنال‌های قدیمی با سیستم جدید، بازنویسی برنامه‌های قدیمی و جایگزینی دستورالعمل‌های آن با دستورالعمل‌های موجود نرم افزار TIA PORTAL است و در ناحیه نوردگرم-واحد تکمیل نوردگرم-خط SKINPASS اجرایی شده است.

وی نتایج پروژه را اینگونه شرح داد: در این پروژه ایزولاتور دیجیتال بومی‌سازی شده شرکت صنعت الکترونیک بزرگمهر استفاده شد که از نظر قابلیت و طول عمر و کاهش تاثیر ولتاژ القایی نسبت به ایزولاتورهای موجود در بازار عملکرد بهتر و قابل قبول تری دارد. استفاده از PLCهای زیمنس به جای PLCهای قدیمی، ایجاد قابلیت استفاده از ابزار دقیق آنالوگ، افزایش بهره وری سیستم و کاهش عیوب از دیگر نتایج است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =