سیتی سنتر

فروشگاه‌های سطح شهر از جمعه سیاه تا کنون به بهانه‌های مختلف مانند روز مادر، جشن‌کریسمس، آغاز سال میلادی جدید و دهم دی‌ماه چندین جشنواره‌ فروش برپا کرده‌اند درحالی که مراجعه‌کنندگان مدعی‌اند این حراج‌ها واقعی نیست و قیمت‌ها نسبت به سایر روزهای سال تفاوت خاصی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فروشگاه‌های سطح شهر از جمعه سیاه تا کنون به بهانه‌های مختلف مانند روز مادر، جشن‌کریسمس، آغاز سال میلادی جدید و دهم دی‌ماه چندین جشنواره‌ فروش برپا کرده‌اند. این جشنواره‌ها با تبلیغات زیاد در شبکه‌های اجتماعی همراه می‌شود و مردم نیز از آن‌ها استقبال می‌کنند ولی گزارش‌های میدانی و گفت‌وگو با مراجعه‌کنندگان به خصوص در روزهای حراج نشان می‌دهد آنها تبلیغات و جشنواره‌های فروش را غیر واقعی می‌دانند. در واقع به تعبیر مراجعه‌کنندگان قیمت‌ کالاها و خدمات مختلف در حراج‌ها کاهش پیدا نمی‌کند بلکه تعداد زیادی از فروشگاه‌داران قیمت پایه را بالا می‌برند و سپس تخفیف اعمال می‌کنند.

پدر یک خانواده چهار نفره که کارمند بانک است دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: روز هشتم دی‌ماه با خانواده آمدیم خرید کنیم ولی دیدیم فروشگاه‌داران برای جشنواره فروشی با نام "دهِ‌ده" تبلیغ می‌کنند، با اینکه بعضی از اجناس را پسندیده بودیم ولی خرید نکردیم و ۱۰ دی ماه برگشتیم. این پدر ۴۵ ساله مدعی بود قیمت‌ها در روز ۱۰ دی‌ماه هیچ تفاوتی با قبل نداشت. وی ادامه داد: با زحمت زیاد روز دهم دی ماه به بازار برگشتیم ولی قیمت همان اجناسی که پسندیده‌بودیم نسبت به دو روز قبل فرقی نداشت، فروشنده قیمت کفش ۲ میلیون تومانی را به ۴ میلیون تومان افزایش داده‌بود و با ۵۰ درصد تخفیف به قیمت ۲ میلیون تومان می‌فروخت.

خانم دیگری که همراه با دختر ۱۵ ساله‌اش برای خرید شلوار در روز ۱۰ دی‌ماه به بازار مراجعه کرده‌بود، گفت: به فروشنده می‌گویم این شلوار را هفته قبل ۹۰۰ هزار تومان بدون تخفیف می‌فروختی حالا چطور ممکن است با ۷۰ درصد تخفیف به قیمت ۸۹۹ هزار تومان بفروشی؟ بسیاری از مراجعه‌کنندگان حراج‌ها را غیرواقعی می‌دانند و برخی نسبت به این مسئله ناراحت بودند.جوان ۲۰ ساله‌ای گفت: با هزار زحمت خودمان را به بازار رساندیم ولی قیمت‌ها تفاوتی با گذشته ندارد. در روزهای اخیر ترافیک سنگینی به خصوص در ورودی سیتی سنتر وجود داشت. در ساعات ابتدایی عصر موج شدید مراجعه کنندگان خیلی سریع ظرفیت پارکینگ را تکمیل می‌کرد. البته برخی هم برای خرید نیامده بودند ولی درصد افراد ناراضی از سطح تخفیف‌ها زیاد بود.

یکی از فروشگاه‌داران در پاسخ به اینکه چرا با وجود ارائه تخفیف قیمت‌ها نسبت به روزهای قبل تفاوتی ندارد به خبرنگار ایراسین گفت: مردم انتظار دارند قیمت‌های خیلی پایینی دارند ولی ما نمی‌توانیم قیمت‌ کالاها را از یک سطح مشخص بیشتر کاهش دهیم، مثلا وقتی یک کت را به قیمت ۴۵۰ هزار تومان خریده‌ایم نمی‌توانیم با قیمتی کمتر از این بفروشیم. یک خانم فروشنده نیز در ادامه توضیحات این آقا گفت: اگر یک مانتو را ۳۰۰ هزار تومان خریده‌ایم و ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشیم با توجه به هزینه‌های ثابت فروشگاه نمی‌توانیم بیش از ۱۰ درصد تخفیف بدهیم، ولی چون مردم درصد تخفیف بالا دوست دارند قیمت مانتو را ۸۰۰ هزار تومان اعلام می‌کنیم و سپس با ۶۰ درصد تخفیف می‌فروشیم.

با توجه به اینکه نرخ سود قانونی فروش اجناس به خصوص پوشاک بیشتر بیشتر از ۲۰ درصد نیست ارائه تخفیف‌های بیش از این احتمالا جنبه تبلیغاتی دارد. یک فروشگاه‌دار دیگر که صحبت‌های خانم فروشنده قبلی را می‌شنید با خنده گفت: مشتری از این خرید رضایت دارد، زیرا نمی‌گوید یه مانتو ۴۰۰ هزار تومانی را ۳۷۰ هزار تومان خریدم بلکه با غرور می‌گوید من یک مانتو ۸۰۰ هزار تومانی را به این قیمت خریدم.

ماجرای این حراج‌ها با توجه به اعیاد پیش‌رو ادامه‌دار است و فروشگاه‌داران آماده می‌شوند تا جشنواره‌های فروش دیگری تا پایان سال برپا کنند. در این میان هرچه درصد تخفیف‌ها بالاتر باشد مورد توجه افراد بیشتری قرار می‌گیرد ولی براساس ادعای مراجعه کنندگان قرار نیست قیمت‌ها نسبت به روزهای معمولی سال تفاوت خاصی داشته‌ باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =