• ۷ ساعت قبل
  • کد خبر: 75892
  • زمان مطالعه: ۶ دقیقه
چین

شیائومی، پس از موفقیت چشمگیر در بازار موبایل و لوازم الکترونیکی، حالا صنعت خودروسازی چین و جهان را به چالش کشیده است. این شرکت با عرضه مدل‌های پرطرفدار خودروهای برقی و گسترش فروشگاه‌های خود، قصد دارد جایگاه خود را در صدر بازار جهانی تثبیت کند. لی جون، مدیرعامل شیائومی، با رویکردی نوآورانه موفق شده شرکتش را در مسیر رشد بی‌سابقه‌ای قرار دهد و توجه بازارهای داخلی و خارجی را به خود جلب کند. آیا این غول فناوری می‌تواند از رقابت فشرده عبور کند و به هدف جهانی شدن دست یابد؟

به گزارش ایراسین، از زمانی که لی جون، مدیرعامل شیائومی، این شرکت فناوری را در سال ۲۰۱۰ پایه‌گذاری کرد، موفقیت‌های پیاپی را تجربه نموده است. او با ثبت رکورد فروش آنلاین ۲.۱ میلیون گوشی هوشمند در یک روز، نام شیائومی را وارد کتاب رکوردهای گینس کرد. اما امروز هدف او تنها به فروش گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه محدود نیست؛ با عرضه موفق شاسی‌بلند برقی YU7 و فروش بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه در کمتر از سه دقیقه، شیائومی حالا در عرصه خودروهای برقی نیز در حال درخشش است.

تنها اپل و سامسونگ گوشی‌های هوشمند بیشتری در جهان می‌فروشند. شرکت همچنین طیف وسیعی از لوازم قابل اتصال به تلفن‌هایش از کولرهای گازی و جاروبرقی‌های روباتیک گرفته تا اسکوتر و تلویزیون را ارائه می‌دهد. شیائومی پس از افتی در سال ۲۰۲۲ که آن را به علت رقابتی شدید در بازار لوازم الکترونیکی مصرفی در چین می‌دانست؛ دوباره به قدرت بازگشت. درآمدش در سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافت. از ابتدای سال ۲۰۲۴ ارزش بازار آن ۴ برابر شده است؛ به ۱.۵ بیلیون دلار هنگ‌کنگ و حدود ۱۹۰ میلیارد دلار آمریکا رسید.
با عرضه موفق YU7، دومین خودرو برقی خود بعد از خودرو صندوقدار SU7 در مارس سال گذشته، شیائومی به موفقیتی دست یافت که اپل هرگز موفق به آن نشده بود. غول امریکایی اپل دست از پروژه خودروهای برقی خود کشید، پروژه‌ای که در طول یک دهه میلیاردها دلار به آن اختصاص داده بود.
شیائومی که سیاست‌های خودروسازی خود را در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود، در طول ۱۵ ماه گذشته بیش از ۳۰۰ هزار خودرو به مشتریان خود در چین تحویل داده است. این شرکت اکنون با انبوهی از سفارش‌های معوقی روبه‌رو است که برای تأمین آنها به بیش از یک‌سال زمان نیاز دارد.
اگرچه بخش خودروهای برقی شیائومی تاکنون ضرر کرده است؛ اما لی جون اعلام کرد که شرکت احتمالاً تا پایان سال سودآور خواهد شد که این رویداد در بازار فوق رقابتی خودرو در چین موفقیتی شگفت‌آور است. شیائومی اکنون در پی سلطه بر بازار جهانی است.
در چند سال آینده شرکت قصد دارد، بیش از ۱۰ هزار فروشگاه را در کشورهای دیگر افتتاح کند. در حالی که این رقم در سال گذشته تنها چند صد فروشگاه بوده است. این فروشگاه‌ها فرصت نمایش و عرضه خودروهای جدید و گران‌قیمت‌تر شرکت را در کنار سایر محصولات الکترونیکی آن ایجاد می‌کند. اما آیا چیزی می‌تواند جلوی این صعود خیره‌کننده را بگیرد؟
موفقیت شیائومی در بازار خودروهای برقی تا حدی به دلیل انتخاب مکان درست و زمانبندی مناسب است. امروز چین سرشار از متخصصان حوزه خودرو است و آقای لی جون توانسته استعدادهای برتر در دیگر شرکت‌ها را استخدام کند. به دلیل عرضه بیش از حد، قیمت قطعات و ماشین‌آلات به شدت کاهش یافته است. همچنین ساخت یک کارخانه و اخذ مجوزهای لازم در چین بسیار سریع‌تر از کشورهای دیگر است.
نقش لی جون در این موفقیت‌ها انکارناپذیر است. برخلاف تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، او شخصاً مسؤولیت پروژه خودرو شرکت را بر عهده گرفت. این موفقیت نیاز به تغییراتی بنیادین در عملکرد شیائومی داشت. شیائومی قبل از ورود به حوزه خودروهای برقی هیچ کارخانه‌ای در اختیار نداشت و مانند اپل تولید تلفن‌ها و دیگر دستگاه‎‌هایش را برون‌سپاری می‌کرد، اما شیائومی تصمیم گرفت برای کنترل دقیق محصولاتش کارخانه خودروسازی خود را در پکن بسازد، این کارخانه همچنان در حال گسترش است. از آن پس شرکت تصمیم گرفت تا این رویکرد را در دیگر بخش‌های خود هم به کار گیرد، اینچنین بود که شرکت در سال گذشته شروع به تولید گوشی‌های هوشمند خود در کارخانه‌ای دیگر در پکن کرد. شیائومی همچنین در حال ساخت تاسیساتی در ووهان برای تولید دیگر دستگاه‌های هوشمند متصل است که اولین محصول آن دستگاه‌های تهویه مطبوع خواهد بود.
استراتژی بازاریابی شیائومی که تا حد زیادی بر محبوبیت شخص لی جون میان طرفدارانش تکیه دارد، ورود شرکت به بازار خودروهای برقی را آسان کرد، درست مانند محبوبیت استیو جابز که به فروش اولین آیفون‌های اپل کمک کرد.
گفته می‌شود دانشگاه ووهان به لطف حضور آقای لی جون در حدود ۳۰ سال پیش دوباره مورد توجه قرار گرفته است. مشتریان وفادار شیائومی که به می‌فن‌ها، «Mi Fans» معروف هستند؛ محصولات این برند را جمع‌آوری و برای به دست آوردن جدیدترین محصولات شرکت با هم رقابت می‌کنند.
شیائومی حتی با وجود حادثه تلخ رانندگی که منجر به جان باختن سه دانشجو در ماه مارس در یک خودرو شاسی‌بلند با سیستم اتوپایلوت شد، توانست اشتیاق به خرید خودروهای برقی خود را حفظ کند. گرچه این اتفاق منجر به طرح انتقاداتی درباره امنیت شیائومی و کاهش کوتاه‌مدت ارزش سهام آن شد. اما تقاضا برای خودروی YU7 که سه ماه بعد به بازار عرضه شد، متوقف نشد.

این مساله که شرکت پایگاه مشتریان بسیار قوی‌ای نیز دارد، به شیائومی در ارائه محصولات جدید کمک می‌کند. در پایان سال ۲۰۲۳ شرکت ادعا کرد که ماهانه ۷۰۰ میلیون کاربر در جهان دارد؛ یعنی افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته. افراد بسیاری با بازی‌های عرضه شده روی اپ استور شیائومی بازی می‌کنند و بنابراین تبلیغات شیائومی را نیز مشاهده می‌کنند، تبلیغاتی که بر اساس اعلام مؤسسه برنستین، نیمی از سود شرکت را تأمین می‌کند. همچنین تعداد زیادی از مشتریان محصولات مورد نیاز خود را مستقیماً از روی این اپلیکیشن خریداری می‌کنند.

شیائومی قبلاً ثابت کرده است که توانایی ترغیب کردن مشتریان خود را برای خریدن گوشی‌های گران‌قیمت‌تر دارد، فقط کافی است که درصد کوچکی از این افراد خودرویی بخرند تا شرکت به موفقیت بزرگ‌تری دست پیدا کند. بسیاری از مشتریان چینی شیائومی کمی بیش از یک دهه پیش وقتی اولین گوشی هوشمند خود را خریدند در دهه ۲۰ زندگی خود بودند، امروز این جمعیت هدف برای خودروهای برقی شرکت، سی و چند ساله هستند.
نگاه لی جون فراتر از مرزهای چین است. نزدیک نیمی از درآمد حاصل از فروش گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های هوشمند متصل از بازارهای خارجی حاصل می‌شود به خصوص کشورهای در حال توسعه‌ای مانند هند و اندونزی. مدیرعامل شرکت امیدوار است که تا سال ۲۰۲۷ عرضه خودروهای خود را به بازارهای خارجی آغاز کند.

این خودروها احتمالاً با همان استقبال پرشور در چین مواجه نخواهند شد، زیرا برند شیائومی در سطح بین‌المللی کمتر شناخته شده است و تعداد کمی از مشتریان خارجی نام لی جون را شنیده‌اند. این مساله، چرایی سرمایه‌گذاری شیائومی در افتتاح فروشگاه‌های حضوری در خارج از چین را که به افزایش اعتبار آن منجر می‌شود، توضیح می‌دهد.
شیائومی همچنین علاقه‌مند به تنوع‌بخشی محصولات خود است، توسعه سایبروان، روبات انسان‌نما و تولید تراشه‌ای سه نانومتری نمونه‌هایی از این تنوع‌بخشی در محصولات است. حدود نیمی از کارکنان این شرکت در بخش تحقیق و توسعه مشغول به کار هستند، هزینه‌های این بخش در سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافت و به ۳.۴ میلیارد دلار رسید؛ یعنی بیشتر از سود خالص شرکت. منطق شرکت مبتنی بر توسعه فناوری‌های خود است که به او اجازه می‌دهد، افزایش بهره‌وری را مشخص و موانعی را برای رقبا ایجاد کند.

شاید بزرگ‌ترین خطر پیش روی شیائومی حضور همزمان در حوزه‌های گوناگون است. جنگ قیمت‌ها بین تولیدکنندگان خودرو برقی در چین شدت گرفته و شیائومی به‌رغم رشد خود بازیگری کوچک در این حوزه باقی مانده است. این شرکت ماهانه حدود ۲۰ هزار خودرو می‌فروشد که کمتر از یک دهم فروش بی ‌وای دی، برند پیشتاز بازار است. رقابت در زمینه گوشی‌های هوشمند نیز تشدید شده است، به خصوص با بازگشت هواوی، غول فناوری چین که کسب‌وکار گوشی‌های آن به شدت تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۹ قرار گرفت. با این وجود نباید نبوغ تجاری لی جون را دست‌کم گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =