• ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
  • کد خبر: 47497
  • readingTime: ۴ دقیقه
فروش فوق العاده پوشاک

رضا باطنی، کارشناس بازار پوشاک می‌گوید: رکود و فروشگاه‌های اینترنتی علت برگزاری حراج پوشاک گرم در نخستین روزهای زمستان است. بااین‌حال تخفیف‌های ۵۰درصدی و یا بالاتر صحت ندارد و فروشگاه‌داری که باید اجناس خود را با سود ۲۰درصدی بفروشد، چگونه در حراج پایان فصل با کسر۵۰ درصد، اجناس خود را عرضه می‌کند!؟

به گزارش خبرنگار ایراسین، تب جشنواره‌های فروش فوق‌العاده یلدایی و حراج پایان فصل در بازار پوشاک اصفهان همچنان داغ است و از چهره بوتیک‌های کوچک گرفته تا فروشگاه‌های بزرگ لباس پرشده از برچسب‌هایی که نشان از تخفیف ۱۰ تا ۷۰ درصدی دارند. مشاهدات میدانی از بازار پوشاک اصفهان نشان می‌دهد پوشاک زمستانی و گرم در نخستین روزهای زمستان با درصدهای تخفیف متنوعی به فروش می‌رسند؛ به‌طوری که امکان خرید یک پالتو زنانه با قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان نیز وجود دارد و یا کاپشن‌های مردانه با قیمت ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حراج گذاشته شده‌اند. رضا باطنی، کارشناس بازار پوشاک درخصوص حراج پوشاک زمستانی در ابتدای فصل به خبرنگار ایراسین می‌گوید: رکود بازار علت اصلی برگزاری حراج پوشاک گرم در نخستین روزهای زمستان است. مردم در گذشته خرید خود را ابتدای هر فصل انجام می‌دادند. این روزها مردم دیگر ابتدای فصل لباس نمی‌خرند و با یک وقفه چند ماهه خرید زمستانی خود را به ماه‌های ۱۰ و ۱۱ سال موکول می‌کنند. خرید در این زمان از سال به نفع خریدار است زیرا اکثر فروشگاه‌داران با اتمام پاییز وارد فروش فوق‌العاده می‌شوند و اجناس خود را با قیمت مناسب‌تری عرضه می‌کنند.

باطنی اضافه می‌کند: پوشاک در گذشته در ردیف دوم سبد خرید مردم پس از اقلام خوراکی جای داشت. ولی رکود و کاهش قدرت خرید مردم سبب تغییر شرایط شده است، پوشاک جایگاه سابق خود را ندارد و یک کالای زینتی و تماشایی به حساب می‌آید. کسبه نیز درتلاش‌ هستند با فروش فوق‌العاده قبل از بازار شب عید اجناس زمستانی خود را به فروش برسانند تا از ابتدای اسفند ماه به استقبال سال جدید بروند.

زور حراج‌ها به فضای مجازی نچربید

براساس گزارش‌های میدانی جشنواره‌های فروش تاثیری چندانی بر وضعیت بازار پوشاک اصفهان نگذاشته و از میان حاضران در بازار تعداد تماشاچیان از خریداران بیشتر است. درمقابل فروشگاه‌های اینترنتی پذیرای مشتریان بیشتری هستند و مدام استوری با مضمون "اتمام موجودی این مدل" را منتشر می‌کنند. چنان که پیداست، زور حراج‌ها در بازار فیزیکی به فروشگاه‌های اینترنتی نچربیده است. به اعتقاد باطنی فروشگاه‌های اینترنتی از دلایل دیگری برگزاری فروش فوق‌العاده پوشاک در این زمان از سال محسوب می‌شود؛ این کارشناس بازار پوشاک توضیح می‌دهد: بعضی از همکاران که از صحنه فضای مجازی بهره‌برداری می‌کنند سبب اخلال در کسب‌وکار پوشاک فروشان در بازار فیزیکی شده‌اند. این قشر مجازی باعث می‌شوند افرادی که در بازار پوشاک کارفرما هستند و یا اجاره مغازه می‌دهند از کسب‌وکار خود عقب افتاده و بازار کاملا رقابتی شده است.

باطنی با اشاره به نبود نظارت بر بازار مجازی بیان می‌دارد: درحال حاضر بر روی فروشگاه‌های اینترنتی کنترل چندانی وجود ندارد؛ به‌عبارتی اینکه کسی برای فروش اینترنتی پروانه کسب بگیرد و از مسیر قانونی اقدام کند، آنچنان که باید و شاید انجام نمی‌شود و فعالان این حوزه طی یک حرکت خودجوش فروشگاه پوشاک دایر می‌کنند. عده‌ای نیز به دنبال خرید راحت از فضای مجازی هستند و بدون مراجعه به بازار و با هزینه کمتر و راحت‌تر می‌توانند پوشاک انتخابی خود را درب منزل تحویل بگیرند. کسبه نیز چاره‌ای ندارند جز اینکه زودتر فروش فوق‌العاده برگزار کنند.

فروش فوق‌العاده ۵۰% پوشاک در اصفهان از نوع مشقی!

تخفیف‌های بازار پوشاک، کیکی یا واقعی؟

این روزها عبارت تمدید جشنواره فروش یلدایی یا پایان فصل بر سردر فروشگاه‌های اصفهان خودنمایی می‌کند و هرکدام از فروشگاه‌داران با ارائه درصدهای تخفیف بیشتر در تلاش برای جذب مشتری هستند؛ تاجایی‌که شاهد تخفیف‌های ۵۰ تا ۷۰ درصدی در بازار پوشاک اصفهان هستیم. ولی این سوال مطرح می‌شود که آیا حراج لباس به قیمت نصف یا بیشتر واقعی است یا پوشالی؟

باطنی پاسخ می‌دهد: تخفیف‌های ۵۰ درصدی و یا بالاتر صحت نداشته و ما به هیچ‌عنوان در فروش فوق‌العاده یا حراج تخفیف ۵۰ درصدی نداریم زیرا سود قانونی پوشاک ۲۰ درصد است. چنین حراجی باید ضرر فروشگاه‌دار را به همراه داشته باشد مگر اینکه تعداد محدودی لباس از سال‌های قبل در انبارها باقی مانده باشد. زمانی‌ که فروشگاه‌دار باید اجناس خود را با سود ۲۰ درصدی بفروشد، چگونه در حراج پایان فصل با کسر۵۰ درصد، اجناس خود را عرضه می‌کند!؟

این کارشناس بازار پوشاک ادامه می‌دهد: هنگامی‌که اتحادیه مجوز حراج می‌دهد یعنی کسبه اجناس خود را نهایت به قیمت فاکتور ارائه کنند نه اینکه با ضرر بفروشند و فروش فوق‌العاده واقعی با تخفیف حداکثر ۱۵ درصدی صورت می‌گیرد تا تنها پنج درصد سود عاید کسبه ‌شود. همچنین تمدید حراج‌ها تا دوم دی ماه قانونی است و پوشاک‌فروشان از این تاریخ به بعد مجوز برگزاری حراج ندارند.

وی ادامه می‌دهد: تعدادی از دوستان بی‌قانون سر از خود شروع به برگزاری حراج ۵۰ درصد می‌کنند تاجایی که در اکثر روزهای سال با مراجعه به بعضی از فروشگاه‌ها در فدک‌مال، سیتی سنتر و خیابان نظر اصفهان شاهد حراج ۵۰ درصد یا بیشتر خواهید بود. این جشنواره‌ها خودسرانه برگزار می‌شوند و سال‌های گذشته بارها اتحادیه با آن‌ها مقابله کرده است ولی این افراد حاضر به حرکت در مسیر قانونی نیستند.

به اعتقاد باطنی شماری از فعالان در بازار اصفهان با همکاری تولیدی‌های پوشاک در تهران اجناس را به صورت امانی و با قیمت کمتری در اصفهان در حراج ۵۰ درصدی عرضه می‌کنند، وی توضیح می‌دهد: این نوع فروش برای تولیدکننده ضرر ندارد و فروشگاه‌دار نیز بر اثر فروش انبوه سود مطلوبی بدست می‌آورد. ولی این جشنواره‌های فروش نه مورد تایید اتحادیه و نه اتاق اصناف و مراجع صنفی نیست و در قانون نظام صنفی نیز چیزی به عنوان حراج ۵۰ درصدی وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =