آلودگی هوا

کارشناس محیط زیست گفت: اینکه مازوت متهم اول آلودگی هوای اصفهان است باید بیشتر بررسی شود و آنچه باید مورد توجه باشد تامین انرژی پاک برای خودروها و صنایع است که نباید از آن غافل شویم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هر ساله با شروع فصول سرد هوای آلوده مهمان شهرهای بزرگ می‌شود تاجایی‌که هوای کلان‌شهر اصفهان از روز پنجشنبه نهم تا امروز ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم مردم و گروه‌های حساس قرار گرفته است. اگرچه عوامل مختلفی برای بروز آلودگی هوا عنوان می‌شود ولی منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در نخستین همایش ملی پایداری درمحیط انسان ساخت، منابع متحرک مانند خودروها را عامل اصلی آلودگی هوا دانست و طبق توضیحات این مقام مسئول ۷۶ درصد آلودگی در کلان‌شهر اصفهان به خودروها اختصاص دارد. همچنین مطابق با گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس اغلب کلانشهرها با بحران کمبود و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی مواجه هستند و میزان فرسودگی اتوبوس‌ها در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، قم و تبریز بالاتر از ۶۰ درصد برآورد شده است.

فاطمه شاهسوند، کارشناس محیط زیست نیز درخصوص علت آلودگی هوا در روزهای اخیر به خبرنگار ایراسین می‌گوید: هرساله در فصل پاییز شاهد این وضعیت و آلودگی هوا هستیم که یکی از دلایل آن جبهه‌های هواشناختی است. همچنین استفاده از وسایل گرمایشی و سوخت نیروگاه‌ها می‌تواند از دیگر عوامل آلودگی هوا قلمداد شود اما عاملی که امسال شاهد آن هستیم و نمی‌توان مانند گذشته با تردید به آن نگریست، آلاینده‌های متحرک ازجمله خودروهاست. آلاینده‌های متحرک چه خودروهای شخصی و چه عمومی سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند.

شاهسوند در ادامه با اشاره به مازوت سوزی صنایع توضیح می‌دهد: اگرچه رسانه‌ها استفاده از مازوت‌ را دلیل آلودگی هوا عنوان می‌کنند اما خود بنده مسر هستم بدانم اعلام نظرنهایی چیست؟ اکنون تناقض بین اظهارنظرها وجود دارد و ارگان‌های متولی این بحث باید پاسخ دهند که آیا ما مازوت سوزی داریم یا خیر؟ با این‌حال چه از مازوت استفاده کنیم چه نکنیم؛ ما در بحث مدیریت انرژی در کشور با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه می‌دهد: مسئله مدیریت انرژی در بحث آلاینده‌های متحرک و ثابت مثل نیروگاه‌ و صنایع مطرح می‌شود و هرسال ما به دلیل آلودگی هوا خسارات زیادی را متحمل می‌شویم که یکسری راهکار به صورت کوتاه مدت با هزینه کم‌تر و بلندمدت با هزینه گزاف وجود دارد. ولی این مشکل باید ریشه‌یابی شود و در اولویت کار ما قرار گیرد.

به اعتقاد این کارشناس محیط زیست به جای مقصر شمردن صنایع باید بحران انرژی در کشور مدیریت شود و به فکر جایگزینی انرژی‌های پاکیزه باشیم، شاهسوند در این‌باره بیان می‌دارد: شماری از صنایع ما مانند پتروشیمی، فولاد و... صنایع استراتژیک و زیربنایی برای کشور هستند که جایگاه خاص خود را دارند و ما باید با سیاست‌گذاری‌ها مانع اثرات تجمعاتی شویم؛ برفرض مثال وزارت نیرو در بحث انرژی خورشیدی باید از بخش خصوصی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی حمایت کند. بنابراین باید به بحث انرژی‌های پاک به صورت جدی ورود پیدا کنیم تا علاوه‌بر کاهش آلودگی هوا، انرژی مورد نیاز صنایع را تامین کرده و در راستای مدیریت انرژی قدم برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =