• ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
  • کد خبر: 46719
  • readingTime: ۲ دقیقه
معلولان

معلولان با وجود توانمندی وصف‌ناپذیر در ظهور وبروز استعدادهای خود در عرصه‌های مختلف اما همچنان از نادیده‌انگاری‌ها، عدم به کارگیری‌ و اشتغال گلایه دارند و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها در قبال معلولان کمرنگ شده است.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین: امروزه معلولان با ظهور و بروز در عرصه‌های مختلف ورزشی، هنری و اجتماعی توانستند به معنای واقعی کلمه توانمندی‌های انسان را به رخ عالم مادی بکشند و آنها را می‌توان نمادی از اجتماع نقیضین دانست که در عین ناتوانی جسمی اما در شکوفایی استعدادهای خود قدرت وصف‌ناپذیری دارند.

حال با وجود این قابلیت‌ها تدابیر دولت برای به کارگیری و حمایت از آنها با افزایش بودجه بهزیستی و تصویب قانونی که ۳ درصد از مجوزهای استخدام‌های رسمی، پیمانی، کارگری، دستگاه‌های دولتی و عمومی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌ها و دیگر دستگاه‌ها به معلولان اختصاص می‌یابد، نتوانسته رضایت خاطر معلولان را جلب کند.

معلولان با وجود چنین توانایی‌ها همچنان از نادیده‌انگاری و عدم به‌‎کارگیری آنها گلایه دارند که حتی شرایط عمومی و مناسب‌سازی معابر به خوبی برای آنها فراهم نشده است. از سوی دیگر جامعه معلولیت امروز هم با تبعیض در حوزه اشتغال مواجه است و کارفرمایان از معلولیت افراد سواستفاده می‌کنند و حقوق مزایای کافی به آن‌ها پرداخت نمی‌کنند. حتی معلولان شاغل در مراکز مثبت زندگی تحت نظارت بهزیستی هم شاهد این تبعیض‌ها هستند.

دغدغه‌های افراد دارای معلولیت به اینجا ختم نمی‌شود و علاوه بر کم لطفی‌های دولت و ناکافی بودن کمک‌هزینه و مستمری‌هایی که دولت پرداخت می‌کند، عدم تعهد سازمان‌ها به ویزه مناسب‌سازی فضای شهری در راستای مسئولیت اجتماعی شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی مربوطه نیز مضاف بر این است.

همچنین باید در نظر داشت که بر اساس قوانین کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق افراد دارای معلولیت، دولت‌ها باید محیط آموزش یکپارچه و واجد شرایطی را فراهم کنند که کودکان دارای معلولیت بتوانند با دیگر همسالان خود در گرفتن آموزش و یادگیری شرکت کنند. این قوانین می‌گویند نیروی انسانی شاغل در این محیط‌های آموزشی به ویژه معلمان باید واجد شرایط باشند و وضعیت معقولی در مدارس با در نظر گرفتن نیازهای فردی کودکان در نظر گرفته شود و فضاها، اطلاعات و فن‌آوری باید در دسترس «همه کودکان» قرار بگیرد.

در این میان همه دستگاه‌ها و صنایع بزرگ در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی باید بستر فعالیت و امکانات لازم این قشر را فراهم کنند که شرکت فولاد مبارکه نیز مشارکت در بهبود وضعیت جامعه هدف بهزیستی استان اصفهان را در دستور کار خود قرار داده است.

این شرکت تاکنون اقدامات مختلفی از جمله بازسازی مراکز تحت پوشش بهزیستی مانند موسسه خیریه قائم الرضا جهت بازسازی مرکز توانبخشی معلولین، مرکز توانبخشی شهدا شهر دیزیچه، اعزام به سفر زیارتی معلولان، فراهم‌آوری تجهیزات مربوطه، تامین مسکن مددجویان و حمایت از خیریه‌ها را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =