طب

هم اندیشی متخصصان طب کار استان اصفهان در رابطه با اهمیت طب کار در فولاد مبارکه و با هدف تبادل اطلاعات برای ارتقا کیفیت خدمات طب کار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نخستین هم‌اندیشی متخصصان طب کار به میزبانی شرکت فولاد مبارکه روز سه‌شنبه هفتم آذرماه با حضور متخصصان طب کار استان، معاون بهداشت استان و رئیس اداره طب کار سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان برگزار شد.

در این مراسم، حسین مدرسی‌فر مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه به اهمیت سرمایه‌های انسانی در شرکت فولاد مبارکه و همچنین نگاه ویژه مدیریت شرکت به سلامت کارکنان و اهمیت انجام دقیق معاینات طب کار در بدو استخدام پرداخت.

فعالیت ۴۰ شرکت بهداشت حرفه‌ای در استان اصفهان

در ادامه، حمید گله‌داری، معاون بهداشت استان اصفهان نیز در این خصوص گفت: طب کار مربوط به کارگر، کارفرما، پزشک، کارشناس بهداشت حرفه‌ای، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تأمین اجتماعی است. حدود ۴۰ شرکت بهداشت حرفه‌ای در استان اصفهان در حوزه اندازه‌گیری‌ها و ارزیابی آلاینده‌ها و عوامل زیان‌آور محیط کار مشغول به فعالیت‌اند و در سال گذشته ۱۰۰ هزار نمونه اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور انجام شده است.

وی در ادامه بر انجام معاینات ضروری کارگران و همچنین ارسال نتایج معاینات در قالب فرم ۱۱۱_۳ توسط شرکت‌های طب کار تأکید کرد و با بیان اینکه طرح پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی‌ماه در کل کشور اجرا می‌شود، گفت: در این طرح کلیه افراد بالای ۱۸ سال تحت غربالگری دیابت و فشارخون قرار خواهند گرفت. گله‌داری ضمن قدردانی از همکاری همه‌جانبه شرکت فولاد مبارکه در طرح‌های کشوری، به طرح جوان‌سازی و افزایش جمعیت و همچنین حفظ سلامت جمعیت مولد موجود پرداخت.

تشکیل طب کار از ۳ گروه

مجید مشایخ، مسئول بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشت استان اصفهان نیز در این مراسم پس از اشاره به اهمیت سرمایه‌های انسانی در هر سازمان گفت: حدود یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار شاغل در استان اصفهان مشغول به فعالیت‌اند که حدود ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار نفر تحت پوشش قرار دارند. همچنین حدود ۱۰ هزار کارگاه که بیشتر از ۲۰ نفر کارگر دارند در استان وجود دارد. تعداد کارشناسان بهداشت حرفه‌ای نیز ۱۲۰۰ نفر در سطح استان است.

وی افزود: طب کار از سه گروه خدمت‌گیرنده (صنعت)، ارائه‌دهنده خدمت و دستگاه‌های نظارتی (سازمان بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی) تشکیل شده است. درصورتی‌که همکاری و تعامل بین این سه گروه وجود نداشته و یا ضعیف باشد، این امر در نتایج معاینات طب کار و پرونده‌های پزشکی نمود پیدا می‌کند.

معاینات بدو استخدام و دوره‌ای کارگران به‌عنوان مستندات قانونی

در ادامه این مراسم، سعید تیموری، رئیس اداره طب کار تأمین اجتماعی استان اصفهان پس از اشاره به ماده ۹۲ قانون کار و مواد ۹۰ و ۵۰ قانون تأمین اجتماعی در خصوص معاینات بدو استخدام و دوره‌ای کارگران به‌عنوان مستندات قانونی توضیح داد و بر لزوم انجام این معاینات توسط پزشکان متخصص طب کار با دقت هرچه‌تمام‌تر و توجه ویژه بر نحوه تکمیل و نگهداری پرونده‌های پزشکی و مجوزهای قانونی شرکت‌های طب کار تأکید کرد.

همچنین علیرضا صفاییان، متخصص طب کار معاونت بهداشت استان اصفهان، بر لزوم تشکیل جلسات تخصصی با متخصصان طب کار به‌منظور هم‌راستایی در نظردهی پرونده‌های پزشکی، اجرای دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های ابلاغ‌شده از طرف مرکز سلامت محیط کار با هدف رعایت استانداردهای کیفی معاینات از لحاظ ساختاری تأکید کرد و گفت: کاهش عوامل زیان‌آور محیط کار برای حفظ سلامت کارگر و پیگیری شروط ذکرشده از سوی پزشک طب کار در نتایج پرونده‌های پزشکی کارگران توسط صنایع لازم و ضروری است.

انتظارات فولاد مبارکه از شرکت‌های طب کار

در ادامه، علیرضا نظری رئیس طب کار و درمان شرکت فولاد مبارکه با اشاره به ضرورت و اهمیت انجام معاینات بدو استخدام و دوره‌ای پیمانکاران شرکت فولاد مبارکه توسط شرکت‌های طب کار گفت: احراز هویت دقیق فرد معاینه‌شونده، نظارت بر تیم معاینه‌کننده، ثبت پرونده‌ها در سیستم تأییدشده از طرف معاونت بهداشت، ارائه خلاصه پرونده پزشکی کارکنان به مرکز طب کار شرکت، تحویل سابقه پرونده پزشکی کارکنان به شرکت‌های پیمانکار بعدی و... از جمله انتظارات شرکت فولاد مبارکه از شرکت‌های انجام دهنده معاینات طب کار است.

مجید فرجی، سرپرست بهداشت حرفه‌ای و ارگونومی فولاد مبارکه نیز در پایان جلسه توضیحات جامعی در خصوص چالش‌های مربوط به معاینات بدو استخدام و دوره‌ای کارکنان پیمانکار در شرکت فولاد مبارکه توسط شرکت‌های طب کار ارائه کرد و انتظارات شرکت فولاد مبارکه از متخصصان طب کار در مورد بهبود مستمر نحوه انجام معاینات پیمانکاران را مطرح ساخت.

شایان ذکر است پس از پایان این مراسم، حاضران در اولین هم‌اندیشی متخصصان طب کار از سایت‌های فولادسازی، نورد گرم و تصفیه‌خانه بازدید کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =