سالمندی

معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیش از ۲۷ هزار سالمند در استان اصفهان که دارای حداقل یک بیماری صعب‌العلاج و مزمن‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، علی پارسا معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته گرامیداشت سالمند اظهار داشت: در ایران امید به زندگی از ۵۷ سال به ۷۶ سال رسیده است.

وی با بیان اینکه بدنبال کاهش نرخ باروری با افزایش جمعیت سالمندی مواجه هستیم، افزود: سرعت رشد سالمندی در کشور بسیار زیاد است و بیش از ۳۰ درصد جامعه رو به سالمندی می‌رود.

معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اصفهان چهارمین استان از نظر درصد جمعیت سالمندی است و از نظر تعداد سالمند اصفهان رتبه سوم را دارد.

پارسا به سه سناریو از نظر نرخ باروری و نرخ رشد جمعیت اشاره کرد و ادامه داد: تحقق وعده‌های اعلام جهانی حقوق سالمندی است شعار امسال در نظر گرفته شده است و حق برابری و عدم تبعیض سن و کرامت انسانی استقلال و حق شاد زیستن و حق دسترسی به منابع اطلاعاتی، اشتغال و دسترسی به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی، حق تفریح و تصمیم گیری آزادانه از این جمله هست

وی یادآور شد: بیش از ۲۷ هزار سالمند در استان بسیار پر خطر هستند که دارای حداقل یک بیماری صعب‌العلاج و مزمن‌اند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر پر خطر هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه دو بیمارستان امین و چمران بیمارستان دوستدار سالمند لقب گرفته است، اضافه کرد: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی اگر نیاز به تخصیص بیمارستان اختصاصی برای سالمندان یا تخصیص بخش اختصاصی به آنها در هر بیمارستان باشد، قطعاً در چشم‌انداز دانشگاه دیده خواهد شد.

۱۲.۹ درصد از جمعیت استان اصفهان سالمند هستند

در ادامه ماهرخ کشوری دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۱۲.۹ درصد از جمعیت استان اصفهان سالمند هستند.

وی در ارتباط با تغییرات روانی اجتماعی در سالمندان و ارتباط با سالمندان عنوان کرد: سالمندی یک سفر جسمی و روانی است که تغییراتی در ظرفیت‌های جسمی و شناختی با افزایش سن از نظر سرعت راه رفتن واکنش مسائل عاطفی و علایق اجتماعی شکل می‌گیرد.

دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به سالمند گریزی در جامع و شیوع ناهمگنی با افزایش سن در افراد اشاره و خاطر نشان کرد: ترس از بی عزتی در سالمندی یکی از عوامل سالمند گریزی است.

کشوری با اشاره به سالمندی سالم، فعال و موفق، مطرح کرد: ۴۱ درصد زنان در مقابل ۵۱ درصد مردان به تنهایی زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید حالت انزوا را از سالمندان دور کرد، گفت: ۲.۳ درصد تخت‌های سرای سالمندان توسط زنان اشغال شده است.

دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تعداد بیشتری از زنان نسبت به مردان تا سنین سالمندی زنده می‌مانند و امید به زندگی برای مردان در حال حاضر ۷۳ سال و برای زنان ۸۰ سال است، خاطر نشان کرد: در واقع نسبت جنسی یا نسبت مرد به زنان در جمعیت هر دهه پس از ۶۵ سال به طرز چشمگیری تغییر می‌کند.

کشوری با اشاره به اینکه سرنوشت معمول این است که مردان زودتر بمیرند و زنان با بیماری‌های مزمن زنده بمانند، ادامه داد: پیش بینی می‌شود طی ۴ دهه آینده شکاف بین زنان و مردان بدلیل افزایش سریع امید به زندگی در مردان کاهش یابد.

وی به امید به سلامتی و امید به زندگی بدون معلولیت اشاره کرد و گفت: امروز تنها افزایش سن و طول عمر اهمیت ندارد بلکه امید به زندگی و ارتقا توانایی عملکرد را نیز باید در نظر گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =