• ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
  • کد خبر: 42926
  • readingTime: ۲ دقیقه
بانک

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد شعب مختلف دست‌کم ۳ بانک، سپرده‌گذاری کوتاه مدت با سود بیش از ۲۲ درصد را آغاز نموده‌اند. سپرده‌گذاری در حساب‌هایی بدون کارت بانکی انجام می‌شود و سرمایه‌گذار اجازه ندارد در مدت قرارداد مبلغی به حساب اضافه کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بنرهای مختلفی درباره سود حداکثر 18 درصدی سپرده‌ها در ورودی بانک‌ها نصب شده‌ است ولی بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد به تازگی شعب مختلف دست‌کم ۳ بانک در کنار بنر تبلیغاتی برای سود ۱۸ درصدی، کاغذهای کوچکی روی شیشه‌های خود نصب کرده‌اند تا از طرح‌های جدید سپرده‌گذاری با سود بالاتر از ۲۲ درصد خبر دهند.

افزایش غیررسمی نرخ بهره بانکی

شورای پول و اعتبار در طول ماه‌های گذشته تصمیمی برای تغییر در نرخ بهره‌ بانکی اتخاذ نکرده‌ است ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد چندین بانک به صورت غیررسمی سپرده‌گذاری با نرخ‌ بهره بالاتر از ۲۰ درصد را آغاز کرده‌اند. البته این سپرده‌گذاری‌ها شرایط خاصی دارد.

گفت‌وگو با متصدیان نشان می‌دهد حساب‌های بانکی با نرخ بهره ۲۲.۵ درصد به صورت دفترچه‌ای و کاغذی است یعنی کارت عابربانک ندارند. مشتری پس از حضور در بانک و افتتاح حساب، کاغذی با مهر بانک دریافت‌ می‌کند. روی این کاغذ مبلغ دقیق سپرده‌ درج شده‌است. مشتری بین ۱ تا ۳ ماه به موجودی این حساب دسترسی ندارد و در پایان هر ماه باید با مراجعه به بانک برای درخواست سود ماه اقدام کند. بانک سود حساب را به کارت مشتری منتقل می‌کند. متصدی یکی از این بانک‌ها به خبرنگار ایراسین گفت: این حساب‌ها قابلیت اضافه کردن یا برداشت وجه را ندارد. " یعنی اگر یک حساب ۱۰۰ میلیونی برای دریافت سود ۲۲.۵ درصد افتتاح شود امکان تغییر در موجودی وجود ندارد. اگر حتی هزار تومان از این مبلغ برداشت شود به معنای پایان قرارداد است و مشتری نمی‌تواند موجودی حساب را اضافه کند. متصدی بانک ادامه‌داد: اگر خواستید پول جدیدی اضافه کنید باید یک حساب دیگر به همین شکل بازذکنید.

متصدی بانک می‌گوید سود به صورت روزشمار است و پس از ۱ تا ۳ ماه امکان برداشت کل مبلغ از حساب وجود دارد، ضمن‌ اینکه این حساب‌ها در حقیقت یک قرارداد ۳ ساله بین مشتری و بانک است. متصدی بانک گفت: پس از ۳ سال قرارداد بین بانک و شما تمام می‌شود و اگر این طرح وجود داشت باید قرارداد تازه‌ای بنویسیم.

کارمندان بانک در پاسخ به اینکه چرا برای این شکل سپرده‌گذاری اطلاع رسانی رسمی وجود ندارد پاسخی نمی‌دهند. ضمن اینکه نه متصدی بانک و نه مدیر حاضر به گفت‌وگو با رسانه‌ها نمی‌شوند. جالب‌تر اینکه دفتر سرپرستی این بانک‌ها در پاسخ به تلفن‌ها می‌گویند پرداخت سود سپرده با نرخی بالاتر از ۱۸ درصد قانونی نیست با این حال جلوی درب این بانک ها با بنری بزرگ برای سود ۱۸ درصد تبلیغ شده‌است و روی کاغذ کوچکی نوشته‌اند: :" فرصت کوتاه سپرده‌گذاری با سود سپرده ۲۲.۵ درصد"

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =