ماشین آلات معدنی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کرمان گفت: باید مسئولیت های اجتماعی صنایع و معادن استان انجام شود اما قانونی را به این عنوان نداریم و قوانین موجود انتظارات را به عنوان بهشت معادن ایران محقق نکرده است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، مهدی حسینی نژاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کرمان، روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: البته بندهایی وجود دارد از جمله اینکه صنایع اگر آلاینده باشند باید مبلغی را براساس قانون پرداخت کنند.

وی اظهار داشت: اخیرا اختیارات تبصره پنج ماده ۱۴ قانون معادن مربوط به اختیار برگشت حقوق دولتی و افزایش بهره وری محیط زیست از شورای معادن استان کرمان گرفته شد و پیشنهاد دادیم که در برنامه هفتم توسعه و قانون معادن این اختیارات به استان بازگردد که در این زمینه اقداماتی را با همکاری نمایندگان استان در مجلس انجام می دهیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: اختیارات شورای معادن استان ها یک بازی برد برد بود اما با گرفتن این اختیارات، دیگر قدرت چانه زنی برای استان های معدنی وجود ندارد.

ماجرای انفصال از خدمت چه بود؟

وی همچنین با اشاره به موضوع حکم انفصال از خدمت خودش طی روزهای اخیر گفت: دستگاه های نظارتی فعالیت های حوزه های مختلف سازمانی ما را رصد می کنند که سال ۹۹ یک دستگاه نظارتی به حوزه معاونت بازرسی و معدنی این سازمان ورود کرد و شکایت شخصی را در حوزه خمیرمایه نانوایی و دیگری نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن گل گهر مورد پیگیری قرار داد.

مدیرکل صمت کرمان ادامه داد: مسیر قانونی این شکایت طی شده و برائت همکاران در هیات بدوی و دادگستری استان دریافت شد؛ به عنوان رییس سازمان به نهاد (ریاست جمهوری) رفتم و توضیحات خود را ارائه کردم اما نمی دانم بعد از آن چه اتفاقی افتاد تا اینکه طی روزهای گذشته خبری در این حوزه(انفصال از خدمت) در فضای رسانه ای منتشر شد.

وی افزود: در حوزه حقوق دولتی معادن، تفسیر رای شورای عالی معادن بوده که همکاران ما داشتند و این در حالیست که همکاران ما رای دومی را هم به آن سازمان ارسال کرده بودند.

حسینی نژاد یادآور شد: این ۲ موضوع از منظر رصد دستگاه های نظارتی بالادست هیچ مشکلی برای همکاران ما نداشت و هر ۲ مورد مختومه شد اما بحث نهاد رییس جمهوری را نمی دانم چیست و نامه ای تا حالا برای من نیامده است.

رشد کم سرمایه گذاری مس در کرمان

وی ابراز داشت: حوزه مس با توجه به اینکه شرکت صنایع ملی مس سال ها در استان کرمان فعالیت می کند، در مقایسه با فولاد رشد کمتری در سرمایه گذاری دارد و از ساختار شرکتی و مدیریتی صنایع ملی مس به لحاظ کارشناسی توقع جدی تری داریم.

حسینی نژاد افزود: شرکت مس یکی از ظرفیت های بزرگ استان کرمان است اما در تکمیل زنجیره ارزش افزوده و حمایت از صنایع کوچک و متوسط کمتر وارد عمل شده است.

وی ادامه داد: این شرکت سرمایه گذاری های خوبی در استان کرمان داشته اما این میزان به اندازه معادن و سطح تولید این شرکت در استان نبوده است.

تولید شمش فولادی کرمان به ۶.۶ میلیون تن رسید

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیاست وزارتخانه و استان در استفاده از ظرفیت ها گفت: یکی از ظرفیت های استان کرمان معادن است و این ظرفیت در برنامه های قبل بر حوزه استخراج متمرکز بود که به حوزه فراوری توجهی نشده بود لذا به عنوان یکی از محوری ترین برنامه ها ایجاد ارزش افزوده و احداث صنایع معدنی را اجرا کردیم که نهایت استفاده از ظرفیت معادن را در استان داشته باشیم.

وی ادامه داد: هشت میلیارد تن ذخایر قطعی اثبات شده، بیش از ۱۳۱ میلیون تن استخراج در قالب ۴۲ ماده معدنی در استان کرمان داریم که ۸۳.۵ درصد از ذخایر استان مربوط به چهار ماده معدنی سنگ آهن، مس کرومیت و زغال سنگ است لذا بر فراوری این محصولات متمرکز شدیم.

حسینی نژاد افزود: براساس سیاست کلان کشور باید ۵۵ میلیون تن شمش فولاد در افق ۱۴۰۴ تولید کنیم و در استان کرمان ۴۲ میلیون تن از ۸۰ میلیون تن کنسانتره کشور، ۳۲ میلیون تن گندله و ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی به همراه ۱۰ میلیون تن شمش را در برنامه ششم توسعه در استان کرمان دنبال کردیم.

وی بیان کرد: اکنون سالانه ۳۰ میلیون تن کنسانتره و ۲۲.۵ میلیوین تن گندله، هفت میلیون تن آهن اسفنجی و ۶.۶ میلیون تن شمش فولادی در استان کرمان تولید می شود که معتقدم برنامه ریزی در این حوزه محقق می شود.

ظرفیت معادن در سفره مردم

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های جدید در قالب صنایع فراوری یکی از محورهای اصلی در توسعه استان کرمان تلقی می شود گفت: برنامه ریزی ما در حوزه معادن به نحوی بوده که این ظرفیت را بر سر سفره مردم ببریم.

وی خاطرنشان کرد: تعریف صنایع قطعه سازی، صنایع وابسته، دانش بنیان و خدمات در همین راستا بوده که به عنوان چهار ظرفیت اصلی در برنامه هفتم توسعه هستند و با قدرت آن را دنبال می کنیم.

۲ هزار و ۴۰۰ شغل با فعال سازی ۳۰ واحدهای تولیدی

حسینی نژاد با اشاره به ضرورت توجه به واحدهای موجود عنوان کرد: در حوزه صنعت یکهزار و ۸۱۷ پروانه بهره برداری داریم که فعال سازی واحدهای راکد را در ۳۴۳ پروانه دنبال می کنیم؛ براساس بررسی های انجام گرفته ۹۶ واحد امکان برگشت به چرخه تولید با همان محصول تولیدی خود را دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۲۴ واحد تولیدی به چرخه بازگشت و امسال فعال سازی ۳۰ واحد تولیدی را دنبال می کنیم که با برگشت این واحدها ۲ هزار و ۴۰۰ اشتغال را در استان کرمان ایجاد می کنیم.

۱۲ هزار و ۸۰۰ شغل پایدار در کرمان ایجاد شد

مدیرکل صمت کرمان اظهار داشت: تعهد اشتغال استان کرمان در سال گذشته بالای ۶۰ هزار نفر بود و در این راستا اداره کل صنعت، معدن و تجارت ۱۲ هزار و ۸۰۰ شغل جدید پایدار ایجاد کرد که بیش از سهمیه تحقق یافت؛ ضمن آنکه این حوزه در کاهش نرخ بیکاری استان نیز موثر واقع شده است.

وی تاکید کرد: استان کرمان رتبه نخست کشور را در جذب سرمایه گذاری خارجی کسب کرد که بخش عمده آن در حوزه صنعت و معدن اتفاق افتاده است.

اجرای ۴۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه طی یکسال کرمان

حسینی نژاد با اشاره به گزارش اقدامات از هفته دولت سال گذشته تا امسال افزود: ۶۱۶ پروژه را با سرمایه گذاری حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال دنبال کردیم که اجرای این پروژه ها برای ۱۴ هزار نفر اشتغالزایی می کند.

وی ادامه داد: ۱۰۱ پروانه صنعتی با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری طی یک سال گذشته صادر شده و روند صعودی در این حوزه داریم که نگاهمان نیز به آینده مثبت است.

اشتغالزایی ۲۴ هزار نفری معادن کرمان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: ۴۹۰ پروانه بهره برداری فعال معدنی را با اشتغال ۲۴ هزار نفر در استان کرمان داریم که ۱۳۱ میلیون تن استخراج سالیانه دارند؛ همچنین بیش از ۱۰۵ هزار واحد صنفی در شمال استان کرمان داریم که اشتغال ۳۴۰ هزار نفری دارند.

وی ادامه داد: استان کرمان ۴.۸ درصد صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

حسینی نژاد با قدردانی از همت مضاعف استاندار کرمان در حمایت از رشد تولید و مهار تورم به عنوان شعار سال و حضور در نشست های مربوطه افزود: ۸۰ درصد مصوبات رفع موانع تولید استان کرمان اجرایی شده و جلسات حمایت از تولید دستگاه قضایی نیز شکل گرفته و برگزار می شود تا مشکلات واحدهای تولیدی با سرعت بیشتری رفع شود.

فولاد کرمان ۴۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می کند

حسینی نژاد بیان کرد: صنایع فولادی آب بر هستند اما این میزان در مقایسه با آب مصرفی استان کرمان بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: سالانه در استان کرمان ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می شود که از این میزان تمامی واحدهای زنجیره تولید فولاد فقط حدود ۴۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می کنند.

مدیرکل صمت کرمان افزود: تامین زیرساخت های آب، برق و گاز یکی از مشکلات بزرگی به شمار می رود که استان کرمان درگیر آن است؛ ما بیش از ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق داریم و واحدهای صنعتی به این حوزه ورود کردند زیرا این توانمندی را دارند که سرمایه گذاری و بهره وری را دنبال کنند.

وی عنوان کرد: بخش صنعت، پروژه های فاضلاب کرمان، سیرجان و زرند را انجام می دهد و براساس برنامه هفتم توسعه آزادسازی یارانه انرژی برای صنعت اتفاق می افتد.

اکتشافات معدنی در کرمان سطحی است

حسینی نژاد گفت: یکی از مشکلات کشور اکتشافات معدنی است که تاکنون به صورت سطحی بوده و اکتشاف عمیق نداشتیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری ۱۵ همتی را در حوزه سرب و روی کوهبنان داریم که مشکل محیط زیست این کارخانه رفع شده و بزودی اجرایی می شود.

افتتاح ۳۳۶ هزار میلیارد ریال پروژه در هفته دولت کرمان

معاون برنامه ریزی و کسب و کار صمت کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه پروژه های هفته دولت کرمان ظرفیت افتتاح در سطح ستادی و استانی را با حضور رییس جمهور و وزرا دارند گفت: ۳۳۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و ۲ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزایی در طرح های هفته دولت امسال اتفاق می افتد.

ناهید کلانتری با بیان اینکه ۱۰۱ پروانه بهره برداری از هفته دولت سال گذشته با سرمایه گذاری بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال صادر شده است افزود: از این میزان ۲۹ پروانه تا در هفته دولت امسال افتتاح می شود.

وی یادآور شد: طرح ملی معدن مس درآلو با سرمایه گذاری ۱۲۵ هزار میلیارد ریال و مس دره زار با ۱۰۰ هزار میلیارد ریال طی هفته دولت امسال افتتاح می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =