محمد فشارکی

رئیس مرکز تعمیرات تأسیسات و لوله‌کشی صنعتی فولاد مبارکه گفت: با اتکا به دانش فنی کارشناسان مرکز تعمیرات تأسیسات و لوله‌کشی صنعتی تعمیرات مرکزی (PIN) و با همکاری شرکت‌های سازنده داخلی، پروژه طراحی، ساخت و نصب کویل‌های سیستم تهویه اتاق‌های برق خط تاندم میل پنج‌قفسه‌ای ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه به‌جای سیستم‌های فرسوده با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایراسین، محمد فشارکی، رئیس مرکز تعمیرات تأسیسات و لوله‌کشی صنعتی فولاد مبارکه، ضمن اعلام این خبر گفت: افزایش حجم تولید، طول عمر بالا و فرسایش کویل‌های دستگاه هواساز اتاق برق، مشکلات و محدودیت‌های مختلفی را برای خط تاندم به بار آورده بود؛ تاجایی‌که شرایط موجود جوابگوی نیاز بهره‌بردار نبود. همچنین به دلیل کمبود قطعات یدکی کویل‌های هواساز از دوران راه‌اندازی خط تولید تاکنون، تعویض کامل آن‌ها انجام نشده بود. ازاین‌رو بومی‌سازی، طراحی و ساخت کویل‌ها توسط تیم اجرایی مرکز تعمیرات تأسیسات (PIN) به‌عنوان متولی نگهداری و تعمیرات تأسیسات و تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع فولاد مبارکه و با همکاری پیمانکار تعمیراتی مرکز (شرکت نوربان‌کار) و با مشارکت کارخانه‌های سازنده داخلی انجام شد.

وی افزود: این فعالیت در راستای بهبود و افزایش راندمان و کارایی دستگاه، کاهش توقفات، کاهش مصرف انرژی، بهبود کمیت و کیفیت خدمات، با استفاده از تجربه و توان نفرات امانی و پیمانکار مرکز اجرایی تعمیرات تأسیسات انجام شد.

عدم دسترسی به قطعات یدکی، استهلاک بالا و کاهش بازدهی از مهم‌ترین دلایل بومی‌سازی

محسن آخــانی، کارشناس مرکز تعمیرات تأسیسات فولادمبارکه، در خصوص این خبر افزود: اتاق‌های برق خط تاندم میل شامل اتاق برق بخش ورودی خط و اتاق برق بخش خروجی خط است و اتاق برق خروجی شامل دو دستگاه هواساز با نام‌های V۴۶-۱ و V۴۶-۲ است که هرکدام شامل دو دستگاه فن دمنده با ظرفیت هوادهی کل هر دستگاه به میزان ۱۵۲,۴۰۰ مترمکعب بر ساعت و ۸ دستگاه کویل مسی تبادل حرارت است. اتاقک این هواسازها به دلیل ظرفیت بالای آن‌ها از نوع دیواره بتنی بوده و از طریق کانال‌های فلزی و داکت‌های بتنی، توزیع و گردش هوا در کل اتاق برق و زیر زمین مربوطه انجام می‌گردد.

وی با بیان اینکه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون به‌جز برخی تعمیرات مقطعی و ترمیمی، عملیات تعمیرات اساسی و نوسازی روی ۱۶ دستگاه کویل هر دو دستگاه هواساز انجام نشده بود ادامه داد: عدم دسترسی به قطعات یدکی، گذشت زمان زیاد و تفاوت در تکنولوژی و نحوه ساخت کویل‌ها با تجهیزات و خطوط تولید کارخانه‌های سازنده داخلی ازجمله تعداد ردیف، گام و نوع آرایش لوله‌های مسی در طراحی قبلی و عدم تطابق آن با کویل‌های سازندگان داخلی و لزوم حفظ راندمان و کارایی کویل‌ها لزوم برداشت نقشه موجود، طراحی، معادل‌سازی و ساخت کویل‌های جدید را اجتناب‌ناپذیر ساخته بود که این کار با استفاده از نرم‌افزارهای محاسبه و ساخت کویل‌ها و معادل‌سازی ظرفیت سرمایشی آن‌ها در راستای بهبود عملکرد کویل‌ها انجام و تعداد دو دستگاه کویل هواساز V۲۰-۳ اتاق برق ورودی خط نیز به همین صورت تعویض شد.

افزایش دوبرابری کارایی فن‌های بومی‌سازی شده

مهدی شفیعیان، تکنسین ناظر مرکز تعمیرات تأسیسات فولادمبارکه، در خصوص اقدامات اجرایی انجام‌شده یادآور شد: کلیه مراحل تعویض و نصب قطعات و تجهیزات باتوجه‌به تعویض کویل‌ها و محدودیت فضای انجام فعالیت باید به‌گونه‌ای انجام می‌گرفت که در توقف سالانه خط تاندم میل کلیه کویل‌ها نصب شوند. برای این منظور برنامه زمان‌بندی و روش و دستورالعمل اجرای کلیه مراحل کار تهیه و هماهنگی با سایر فعالیت‌های توقف سالیانه و پیش‌بینی تداخل کاری انجام و بر اساس آن عملیات اجرایی صورت گرفت.

وی ادامه داد: باتوجه‌به شرایط محیطی اطراف اتاق برق و بخارات خورنده و آلودگی هوای اطراف دستگاه‌های هواساز، آلیاژ و تراکم فین‌ها به‌گونه‌ای انتخاب شد که کمترین جذب ذرات و گرفتگی در حین کار دستگاه صورت پذیرد به همین منظور جنس فین‌های (پره‌های) آلومینیومی که وظیفه اصلی انتقال برودت آب سرد داخل لوله‌های مسی به هوای عبوری را دارند از نوع پوشش‌دار گُلد فین و مقام در برابر شرایط محیطی خط تولید انتخاب شد. باتوجه‌به تغییر در تراکم فین‌ها، طراحی و ساخت کویل‌ها به‌گونه‌ای انجام شده که راندمان کلی آن‌ها کاهش پیدا نکرده و به دلیل محدودیت فضای نصب، ابعاد کویل‌های جدید به‌گونه‌ای است که با حفظ کارایی معادل در همان فضای قبلی قابل‌نصب باشد.

به گفته تکنسین ناظر مرکز تعمیرات تأسیسات در حال حاضر وضعیت تهویه اتاق برق نسبت به قبل تا حد چشمگیری بهبود یافته که در اوج گرمای فصلی و اوج تولید خط، دستگاه‌های هواساز با افزایش نزدیک به دوبرابر کارایی قبلی در حال کار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =