جشنواره رقابتی و مهارت‌افزایی روستایی روستاپ

 آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره رقابتی و مهارت‌افزایی روستایی روستاپ ۱۴۰۲، با حضور محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، برگزیدگان بخش‌های کسب‌وکار، فرهنگی و جمعی از مردم روستاهای منطقه شرق اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره رقابتی و مهارت‌افزایی روستایی روستاپ ۱۴۰۲، روز پنج‌شنبه ۲۸ مردادماه سال جاری، با حضور محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، برگزیدگان بخش‌های کسب‌وکار، فرهنگی و جمعی از مردم روستاهای منطقه شرق اصفهان برگزار شد.

در این آیین که به همت شتاب‌دهنده رستا و با حمایت فولاد مبارکه برگزار شد، نفرات برتر در بخش‌های کسب‌وکار و فرهنگی معرفی شدند و از آن‌ها با اهدای لوح تقدیر و جایزه تقدیر گردید.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این آیین گفت: در جهان امروز توسعه و پیشرفت معنا و مفهوم متفاوتی با گذشته دارد. زمانی واژه توسعه صرفاً در حوزه مباحث اقتصادی تعریف می‌شد؛ اما امروز توسعه پایدار یک مفهوم بنیادین و گسترده است و همواره شرکت‌ها و کشورها در سیاست‌های توسعه خود، توجه ویژه‌ای به این مفهوم دارند و خود را ملزم می‌دانند که آن را مد نظر قرار دهند.

امروز نگاه ما ملی است و در مسیر توسعه متوازن و پیشرفت و آبادانی کشور حرکت می‌کنیم

وی ادامه داد: در فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت پیشرو، سعی کرده‌ایم این نگاه را در اقدامات خود حاکم کنیم. اگر طی چند دهه گذشته در شرکت‌های بزرگ صرفاً توسعه صنعتی مد نظر بوده، امروز نگاه ما ملی است و در مسیر توسعه متوازن و پیشرفت و آبادانی کشور حرکت می‌کنیم.

طیب‌نیا اذعان داشت: اگر در یک منطقه جغرافیایی مثل سنگان خراسان، معدنی را فعال می‌کنیم، هم‌زمان چند مدرسه در آنجا می‌سازیم و در راستای توسعه متوازن و ارتقای دانش منطقه نیز گام برمی‌داریم. هم‌زمان با احداث نورد گرم شماره ۲، پساب ۹ شهر اطراف را که به رودخانه زاینده‌رود سرریز می‌شد جمع‌آوری می‌کنیم و جمع‌آوری پساب ۶ شهر دیگر را در دستور کار داریم؛ کاری که به گفته مسئولان محلی با بودجه‌های فعلی شاید انجام آن ۹۰ سال طول می‌کشید. در کنار این خدمات، اگر فولاد مبارکه از برق در جریان تولید استفاده می‌کند، در کنار آن برای احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی با

کلاسF سرمایه‌گذاری کرده است؛ نیروگاهی که مصرف آب آن یک‌چهلم نیروگاه‌های موجود و راندمان آن سه برابر نیروگاه‌های حال حاضر اصفهان است و به‌لحاظ زیست‌محیطی نیز بیشترین راندمان را دارد. همچنین بیش از آنکه فولاد مبارکه نیاز داشته باشد و با عنایت به هوای ناسالم شهر اصفهان، در احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وی در ادامه به دیگر فعالیت‌های فولاد مبارکه در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در زمانی که مشکل گاز برای تولید وجود دارد، برای رفع این مشکل در میادین گاز سرمایه‌گذاری می‌کنیم. علاوه بر این، هم‌زمان با همه‌گیری کرونا، اکسیژن بیمارستان‌های استان و برخی استان‌های دیگر را به‌صورت رایگان تأمین کردیم و در زلزله و سیل نیز در صف اول خدمت حاضر بوده‌ایم.

یکی از عوامل اساسی خودکفایی ایران فولاد مبارکه است

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار داشت: فولاد مبارکه به‌عنوان یک صنعت مادر، علاوه بر توسعه زیرساخت‌های صنعتی کشور، در راستای رفع نیازهای کشور نیز گام برداشته است. امروز غالب صنایع کشور به‌نوعی یا تأمین‌کننده فولاد مبارکه‌اند، یا مصرف‌کننده ورق‌های فولادی آن. فولاد مبارکه ۱.۵ درصد تولید ناخالص ملی و ۶.۵ درصد تولید ناخالص ملی بخش صنعت را داراست و بالغ‌بر ۵۰ درصد صنایع به شرکت فولاد مبارکه وابسته‌اند. درواقع اگر فولاد مبارکه نبود، کشور در تحریم‌ها به‌شدت آسیب‌پذیر می‌شد. به عبارتی، یکی از عوامل اساسی خودکفایی ایران فولاد مبارکه است.

طیب‌نیا اذعان کرد: امروز در توسعه پایدار و متوازن، علاوه بر توسعه بخش صنعت در بالادست و پایین‌دست، خودمان را ملزم به تعریف و اجرای پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌دانیم و طراحی و حمایت از فعالیت‌هایی مثل روستاپ که در شرق اصفهان اجرا شده از جمله مسئولیت‌های اجتماعی است که دنبال کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه در مسیر صنعت سبز ۱۵۰۰ هکتار فضای سبز ایجاد کرده است گفت: امروز مسئولیت خود را منحصر به این نمی‌دانیم که تنها یک تولید پاک و یک صنعت وفادار به الزامات محیط‌زیستی باشیم و پیوست‌های فرهنگی و مسئولیت‌های اجتماعی متعددی برای خودمان تعریف کردیم. رسالت ما تنها تولید فولاد نیست، بلکه ساختن ایران با تمام ابعاد فرهنگی و اجتماعی است.

هدف ما امیدآفرینی و ایجاد نشاط در جامعه است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: امروز مسئولیت اجتماعی ما این است که امید را به جامعه تزریق کنیم. جامعه امروز و جوانان ما نیاز به امید دارند؛ بنابراین در حوزه تولید رکوردشکنی می‌کنیم، در حوزه توسعه کارهای بزرگ انجام می‌دهیم و پروژه بزرگ انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان را تعریف و از آن حمایت جدی می‌کنیم و امروز با قدرت می‌گوییم تا ابتدای سال آینده و یا حتی تا اواخر سال جاری، آب دریا را به اصفهان می‌رسانیم.

وی ادامه داد: در گذشته، کلنگ برخی طرح‌ها زده می‌شد؛ اما تکمیل آن در یکی‌دو دولت هم به سرانجام نمی‌رسید. درحالی‌که در فولاد مبارکه، ۱۶ ماه پیش، احداث ابرپروژه نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی را با حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آغاز کردیم و این پروژه در روزهای آتی به تولید برق می‌رسد. در پروژه انتقال آب نیز گفته می‌شد که این پروژه حداقل ۵ سال به طول می‌انجامد، ولی کار به‌صورت فاز به فاز دنبال شد و در ۲۲ جبهه کاری، پیمانکاران مختلف از تولید ورق، لوله‌سازی، پیمانکاران اجرایی، همه و همه بسیج شدند تا کار را به سرانجام برسانند. این پروژه در مهرماه سال گذشته آغاز شد و امیدواریم به لطف الهی تا اوایل سال آینده، آب به اصفهان بیاید.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: ما در حوزه ورزش نیز دغدغه جوانان را داریم. امروز در رده‌های مختلف ورزشی، ۲۷ تیم ورزشی و ۲۲۰۰ ورزشکار در رده قهرمانی در سپاهان هستند که حمایت می‌شوند؛ زیرا هدف ما امیدآفرینی و ایجاد نشاط در جامعه است.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: تعریف کردن رویدادهایی مثل روستاپ برای این است که جوانان وارد میدان شوند و استعدادهای آن‌ها در حوزه‌های صنعت و سایر حوزه‌ها شناخته شود تا مورد حمایت قرار گیرند. معتقدیم اگر امید از جامعه‌ای گرفته شود، آن جامعه به سمت میرایی می‌رود. برای تزریق هرچه بیشتر امید به جامعه به کمک و همراهی همه نیاز داریم.

مردم باید حس کنند که این صنعت معین استان و کشور است

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: باید نگاه صحیح به صنعت داشته باشیم. اگر زمانی از اصفهانی‌ها می‌پرسیدند مشکل آب از کجاست، ممکن بود از صنایع و از فولاد مبارکه و شرکت‌های دیگر سخن بگویند؛ اگر از آلایندگی صحبت می‌شد، ممکن بود انگشت اتهامشان به سمت صنایع باشد؛ اما ۸۰ درصد آلاینده‌ها مربوط به منابع متحرک است. مردم باید بدانند ما چقدر در ایجاد آلایندگی و مصرف آب سهم داریم. مهم است که بدانند ۱.۵ درصد آب زاینده‌رود مربوط به فولاد مبارکه است و برنامه ما این است که ظرف سه سال آینده میزان برداشت آب خام فولاد مبارکه از زاینده‌رود را به صفر برسانیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: مردم باید حس کنند که این صنعت معین استان و کشور است. همه باید به این باور برسند که این صنایع ضامن اشتغال‌آفرینی و حفظ مشاغل دیگر است. در دنیا نیز این نگاه غالب است؛ چراکه شرکت‌های بزرگ صنعتی علاوه بر رعایت اصول زیست‌محیطی و تولید، اشتغال‌زایی، درآمدزایی و سودآفرینی می‌کنند. در حال حاضر، قریب به حدود ۷۰ میلیون نفر ایرانی سهام‌دار فولاد مبارکه هستند و با سودآفرینی، منافع فولاد مبارکه به ایشان می‌رسد. سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان سود توزیع بین تک‌تک سهام‌داران که غالباً مردم هستند توزیع شد و این مسئله با بنگاهی که سودش به عده اندکی می‌رسد تفاوت زیادی دارد.

وی گفت: یکی دیگر از هدف‌گذاری‌های ما در حوزه نوآوری و فناوری‌های جدید این است که فعالان این عرصه یعنی جوانان و نخبگان را مورد حمایت قرار دهیم. می‌خواهیم اصفهان را به قطب نوآوری و فناوری کشور مبدل کنیم. امیدواریم به‌گونه‌ای از سوی مردم و مسئولان حمایت‌ شویم تا بتوانیم از ظرفیت‌ها، استعدادها و سرمایه‌های انسانی استان استفاده کنیم و کارهای مردمی و بزرگ‌تری انجام دهیم.

طراحی و پیاده ‌سازی الگوی نوین مسئولیت‌های اجتماعی فولاد مبارکه مبتنی بر روش توسعه منطقه‌ای

محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه، در این خصوص گفت: فولاد مبارکه به عنوان صنعتی بزرگ، طی سال‌های گذشته مسئولیت‌های اجتماعی خود را در سراسر کشور پیگیری کرده است و طی دو سال گذشته، کارویژه‌ای را برای تعدادی از روستاهای استان اصفهان به صورت پایلوت تعریف کرده است.

وی افزود: در همین راستا شتاب‌دهنده رستا با حمایت این گروه بزرگ صنعتی، الگوی نوینی از مسئولیت‌های اجتماعی را در ابعاد مختلف اجرایی کرد که یکی از این اقدامات توانمندسازی مردم روستاها در زمینه‌های گوناگون است.

براتی تصریح کرد: با توجه به مشکلات موجود در روستاهای در نظر گرفته‌شده، مطالعاتی نهادی انجام شد تا در هر روستا با تشکیل یک کانون پیشرفت و آبادانی، با نوشتن سند جامع روستا به بازیگر اصلی پیشرفت و آبادانی منطقه تبدیل شویم. در این سند که با همراهی مردم نوشته شده نظام مسائل شناسایی شده و تاکنون در دو حوزه کسب‌وکار و فرهنگی اقدامات خوبی شروع شده؛ به طور مثال، در تدوین این سند، طرح‌های پیشران اقتصاد منطقه نیز مد نظر قرار گرفته است.

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه اظهار داشت: این الگو در سه بخش اجتماعی، فرهنگی و اشتغال طراحی و اجرا شده و هم‌اکنون مقدمات اجرای این طرح در مناطقی که شرکت‌های گروه فولاد مبارکه فعالیت دارند، به‌ویژه شهرستان‌های مبارکه و لنجان، در حال پیگیری و انجام است و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

فولاد مبارکه؛ بازیگر اصلی پیشرفت و آبادانی منطقه

محمدعلی جعفری مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده پیشرفت و آبادانی رستا، در حاشیه این آیین، در توضیح فعالیت این شتاب‌دهنده اظهار کرد: این جشنواره در ابتدا با شناسایی، آموزش و منتورینگ کار خود را آغاز کرده و با پشتیبانی و مشاوره، ادامه روند توانمندسازی مردم عزیز تعدادی از روستاها را پیگیری کرده است.

وی تأکید کرد: برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی، بازدیدها، جلسات مشاوره، تسهیلگری، رقابت، شتاب‌دهی، رویدادهای جنبی و برنامه‌های متنوع دیگری حول این نظام مسائل برگزار شد و این یعنی آموزش، شروع کار مردم برای یک حرکت بزرگ و متحول‌کننده است.

جعفری عنوان کرد: با این اتفاق، افراد آموزش‌دیده به پیشران‌های حوزه خود در منطقه تبدیل‌ می‌شوند و به تعبیری، به‌عنوان یک مربی متخصص، تازه پس از اختتامیه، کار خود را آغاز می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده پیشرفت و آبادانی رستا بیان کرد: صنایع‌دستی و کشاورزی نوین ازجمله مشاغلی است که در این جشنواره محور قرار داده شده‌اند.

وی گفت: در مرحله اول ۱۸۱۶ نفر ثبت‌نام کردند و با شناسایی افراد مستعد، ۶۷۵ نفر وارد مرحله بعدی برای شرکت در دوره‌های مهارت‌افزایی شدند. درمجموع، ارسال ۴۰۰ اثر نتیجه برگزاری این دوره‌های آموزشی متنوع است که با داوری این آثار، دوره اول جشنواره به پایان رسید.

مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده پیشرفت و آبادانی رستا افزود: این جشنواره امسال به‌صورت آزمایشی در برخی روستاهای اصفهان برگزار شد. در بخش اجتماعی، تدوین ۷۴ سند پیشرفت و آبادانی روستایی، تشکیل و آموزش بیش از ۳۰ صندوق خرد محلی مشارکتی، شروع به کار بیش از ۵۰ پروژه خرد روستایی مشارکتی و شناسایی و ساماندهی بیش از ۸۰۰ نفر در قالب سفیران و راهبران محلی و کانون‌های پیشرفت و آبادانی روستایی انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: درمجموع در بخش اشتغال، ایجاد ۱۳۰ شبکه شغلی در رسته‌های اولویت‌دار منطقه، برگزاری بیش از ۳ هزار ساعت آموزش و پشتیبانی فعالان اقتصادی منطقه، شناسایی ۲۱ عامل توسعه منطقه‌ای، ایجاد بیش از ۲۰۰ شغل جدید در منطقه، توانمندسازی و پشتیبانی بیش از ۴ هزار کشاورز و دامدار با هدف افزایش بهره‌وری در رسته‌های دام و زراعت و مساعدت در احیای بیش از ۳۰ رشته قنات تأثیرگذار در منطقه، ماحصل تلاش ما در ماه‌های اخیر است.

وی اظهار امیدواری کرد این اقدامات که به‌صورت پایلوت انجام شد، در سراسر کشور به‌ویژه در نقاطی که شرکت‌های گروه فولاد مبارکه فعالیت می‌کنند، به‌عنوان الگویی نوین در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، اجرایی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =