• ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
  • کد خبر: 40690
  • readingTime: ۲ دقیقه
مهدی رضایتی

مهدی رضایتی، کارشناس بازارسرمایه می‌گوید: اکثر گزارش‌های عملکردی فصلی شرکت‌ها وضعیتی بهتر از حد انتظار داشتند که اثر آن‌ها بر بازار سرمایه قابل مشاهده است. احتمالا نماد شرکت‌هایی با گزارشات مثبت، بهتر از سایر نمادها باشد تا معاملات بهتری طی هفته‌های آتی ثبت کنند. گزارش‌ مجامع مانع از ریزش بیشتر بسیاری از نمادها خواهد شد و نمادهای کوچک می‌توانند بازدهی مثبتی را ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کارنامه بازار سرمایه در نخستین ماه تابستان با روند نزولی بسته شد. بورس از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا به امروز دو فاز شدید صعود و ریزش را پشت سر گذاشت؛ شاخص کل از اواسط بهار سال جاری به ارتفاع خود افزود تا زمزمه‌های شاخص بالاتر از چهار میلیون واحد به گوش برسد. ولی معاملات بازار سهام در تیرماه با فشار فروش همراه شد و برخلاف پیش‌بینی‌ها کانال ۲ میلیون واحدی را از دست داد. باوجود ریزش سنگین بازار سرمایه در هفته اخیر، پیش‌بینی‌ها از بازگشت رنگ سبز به این بازار در مردادماه حکایت می‌کند و شماری از فعالان معتقدند گزارش‌های عملکرد فصلی شرکت‌ها با افزایش سودسازی در اکثر صنایع همراه بود و این گزارش‌ها پتانسیل صعود را برای بورس فراهم می‌کنند. مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر گزارش مجامع بر بورس به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اکثر این گزارش‌های منتشرشده وضعیتی بهتر از حد انتظار داشتند که اثر آن‌ها بر بازار قابل مشاهده است. ولی میزان این اثرگذاری و واکنش مثبت بازار به این گزارش‌ها کم بود که اصلی‌ترین دلیل آن وجود بدبینی به اقدامات و شروط آتی دولت است.

رضایتی با اشاره بر ریسک بالای بازار سرمایه به دلیل بدبینی‌های موجود توضیح می‌دهد: بازار آنچنان که باید در دو روز گذشته با درنظرگرفتن گزارشات واکنش مثبت نشان نداد. به نظر من ترس از آینده سبب ضعف واکنش‌ها شد. من پیش‌بینی می‌کنم با گذر زمان و فاصله از این جو هیجانی، بازار فرصت اثرپذیری خوب از این گزارشات را پیدا خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: این احتمال وجود دارد نماد شرکت‌هایی با گزارشات مثبت، بهتر از سایر نمادها باشد تا معاملات بهتری طی هفته‌های آتی ثبت کنند. درمجموع بعید می‌دانم گزارش‌ها بتوانند روند بازار را معکوس کنند ولی مانع از ریزش بیشتر بسیاری از نمادها خواهند شد.

روزهای پیش‌روی بازار سرمایه سبز یا قرمز؟

وضعیت بازار سرمایه در آخرین روزهای تیرماه شبیه به طوفان بود، نزدیک به ۹۰ درصد نمادها منفی شدند تا نماگرهای تالار شیشه‌ای خونین شود. رفتار فعالان و صف‌های فروش از ناامیدی به این بازار خبر می‌دهد. با این اوصاف چه آینده‌ای در انتظار بازار سرمایه ‌است؟

رضایتی پاسخ می‌دهد: من برای بورس تا پایان تابستان روندی متعادل پیش‌بینی می‌کنم. بازار اصلاح خوبی تجربه کرده ولی پتانسیل‌های رشد مخدوش شده است؛ برای نمونه اصرار دولت بر تثبیت نرخ دلار ۲۵هزار تومانی، مباحث مطرح در حوزه کسری بودجه، نرخ‌گذاری گاز و... مانع از این شد که حداقل صنایع بزرگ رشد کنند. درکل شاید پتانسیل بالا برای صعودی شدن شاخص وجود نداشته باشد ولی اصلاحات در اغلب نمادها تکمیل شده است.

این کارشناس سرمایه در انتها با اشاره به احتمال بازدهی بهتر نمادهای کوچک در ادامه تابستان، خاطرنشان می‌کند: ازآنجایی که دولت قادر به کنترل نرخ ارز در نیمه اول سال خواهد بود، شاهد حرکت شارپ صعودی در کلیت بازار نخواهیم بود؛ منتها نمادهای کوچک می‌توانند بازدهی مثبتی را ایجاد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =