• ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
  • کد خبر: 40637
  • readingTime: ۱ دقیقه
آهن اسفنجی

قیمت آهن اسفنجی در معاملات بورس کالا از ۲۰ خرداد تا ۳۰ تیرماه نزدیک به ۱۱.۷ درصد کاهش پیدا کرد درحالی‌که ارزش معاملات آهن اسفنجی برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲ در هفته پایانی تیرماه به فراتر از ۳ هزار میلیارد تومان رسید. با این حال ریزش قیمت آهن‌ اسفنجی خبر خوبی برای عرضه کنندگان نیست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا از ۲۰ خردادماه نزولی شد ولی تا ۲۰ تیرماه در محدوده کوچکی نوسان می‌کرد تا اینکه در معاملات روز ۳۰ تیرماه قیمت آهن اسفنجی به پایین‌ترین مقدار از اول اردیبهشت‌ماه رسید. ریزش قیمت آهن‌ اسفنجی در بورس کالا در روزی اتفاق افتاد که میلگرد و شمش صادراتی ایران نیز در بازارهای جهانی به پایین‌ترین قیمت در طول سال ۲۰۲۳ رسیدند.

متوسط قیمت آهن اسفنجی در معاملات بورس کالا به قرار جدول زیر است:

آهن اسنجی روی مدار ریزش

۲۰ خرداد ماه هر کیلوگرم آهن اسفنجی در بورس کالا به قیمت ۱۳ هزار و ۱۹۰ تومان معامله شد و ۴۰ روز بعد قیمت به کیلویی ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. با این حساب قیمت آهن اسفنجی در طول ۴۰ روز ۱۱.۷ درصد کاهش پیدا کرد.

آیا ریزش قیمت آهن اسفنجی ادامه‌ دارد؟

کاهش تقاضا در بورس کالا اصلی‌ترین دلیل ریزش قیمت آهن‌ اسفنجی بیان می‌شود و فعلا نشانه‌هایی از افزایش تقاضا وجود ندارد. اگر ریزش قیمت آهن اسفنجی با ریزش قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی همبستگی داشته باشد پس احتمالا در معاملات مردادماه بورس کالا نیز باید منتظر کاهش بیشتر قیمت آهن اسفنجی باشیم. از نظر نموداری نیز قیمت آهن اسفنجی هنوز تا کف ۹ هزار و ۹۳۰ تومان فاصله دارد. البته باید در نظر داشت قیمت آهن اسفنجی بهمن و اسفند سال گذشته دو مرتبه در محدوده ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان حمایت شد ولی باید دید خریداران در معاملات مردادماه آهن اسفنجی چگونه عمل می‌کنند؟

آهن اسفنجی به روایت آمار

با وجود ریزش قیمت آهن اسفنجی در آخرین معامله تیرماه، از ابتدای سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا معامله شده‌ است. ارزش این معاملات در مجموع ۳۰ هزار میلیارد تومان بود، ضمن اینکه ارزش معاملات آهن اسنفجی در هفته پایانی تیرماه نسبت به هفته‌های قبل رشد چشم‌گیری داشت. ارزش معاملات آهن اسفنجی در هفته آخر تیرماه برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان رسید.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، فولاد غدیر نی ریز، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، پارس فولاد سبزوار، توسعه آهن و فولاد گل گهر و صبا فولاد خلیج فارس در کنار هم بیش از ۹۰‌ درصد آهن اسفنجی را در طول ۴ ماه گذشته عرضه کرده‌اند و طبیعتا کاهش قیمت آهن اسفنجی برای آنها خبر خوبی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =