معدن کرمان

معاون بین‌الملل انجمن سنگ ایران گفت: کشور ما دارنده رتبه چهارم ذخایر معدن سنگ جهان است اما کمتر از یک درصد از حجم مبادلات بازار بین المللی این حوزه را در اختیار دارد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، محمد حلاجیان معاون بین‌الملل انجمن سنگ ایران، امروز در نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی و بین المللی سنگ در مشهد افزود: علاوه بر ذخایر غنی، ایران رتبه نخست جهان در تنوع سنگ را در اختیار دارد اما متاسفانه از کمتر از یک درصد از بازار ۳۵ میلیارد دلاری سنگ جهان بهره می برد.

وی با اشاره به زیرساختهای حوزه سنگ در کشور عنوان کرد: هم اکنون ۲ هزار معدن سنگ، ۶ هزار واحد فرآوری و سه هزار واحد تولید تجهیزات در کشور فعالیت می کند که ایران به لحاظ این ظرفیت ها هم رده کشورهای ترکیه و چین قرار دارد.

معاون بین‌الملل انجمن سنگ ایران گفت: با توجه به تمرکز کشور بر صادرات غیر نفتی، ذخایر معدنی به عنوان راس هرم این نوع صادرات قرار دارند که باید توجه ویژه ای از سوی مسئولان شود.

حلاجیان افزود: سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار صادرات سنگ از کشور انجام گرفته است که ۱۳ میلیون دلار آن مربوط به سه استان خراسان رضوی، شمال و جنوبی بوده است.

وی اضافه کرد: کیفیت تولیدات سنگ کشور بسیار مناسب است و مشتریان زیادی در دنیا دارد همچنین کشور ایران بیشترین سرانه مصرف سنگ جهان و مشهد هم بالاترین سرانه مصرف سنگ کشور را در اختیار دارد.

 ایران سهم اندکی در بازارهای بین‌المللی سنگ جهان دارد

خود تحریمی چالش بزرگ حوزه معدن است

رییس خانه معدن خراسان رضوی هم در این نشست گفت: هرچند موانع دولتی در واردات و صادرات ذخایر معدنی تاثیرگذار است ولی برخی خود تحریمی ها چالش بزرگ این حوزه است.

غلامرضا ناز پرور افزود: به عنوان نمونه اکنون سنگ ساختمانی مانند مرمر از کشور افغانستان اجازه ورود ندارد این در حالی است که قانونی برای ممنوعیت آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حضور افراد غیر متخصص با عمر مدیریت کوتاه از دیگر مشکلات این حوزه است که صنعت معدن را با چالش رو به رو کرده است و از طرفی ترخیص ماشین آلات معادن گاه تا ۶ ماه طول می کشد که این موضوع وقفه جدی در کار ایجاد می کند.

رییس خانه معدن خراسان رضوی گفت: معادن این استان سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی پرداخت و در مقابل آن خدمات خاصی را دریافت نکرده اند.

ناز پرور با اشاره به ظرفیت معادن خراسان رضوی افزود: این استان با در اختیار داشتن رتبه نخست در تنوع و رتبه دوم در ذخایر معدنی کشور به عنوان یک منطقه معدن خیز کشور شناخته می شود.

وی اضافه کرد: ۱۴۵ معدن سنگ ساختمانی در خراسان رضوی فعالیت می کند که یک دهم آنها جنبه صادراتی دارد از سویی دیگر ۲۰۰ شرکت فرآوری سنگ در این استان دایر است که فقط ۲ یا ۳ مورد آن بر اساس استانداردهای جهانی توان فعالیت دارد.

رییس خانه معدن خراسان رضوی گفت: در راستای معرفی بهتر ظرفیت های معادن سنگ استان، دومین نمایشگاه تخصصی سنگ از فردا به مدت سه روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد برگزار می شود.

ناز پرور افزود: در این نمایشگاه ۶۵ شرکت داخلی به همراه نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، پاکستان، چین، قزاقستان و لبنان حضور خواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =