فولاد سنگان

مدیر پروژه خطوط ریلی فولاد سنگان از احداث بزرگ‌ترین خطوط ریلی شرق کشور توسط فولاد سنگان خبر داد و گفت: هرچه زمان انباشت و بارگیری محصول کمتر باشد، در کیفیت نهایی و به‌تبع فروش آن تأثیر دارد.

به گزارش ایراسین، محمدرضا سبزواری مدیر پروژه خطوط ریلی فولاد سنگان، با اشاره به شرایط منطقه معدنی سنگان و استقرار کارخانه‌های صنعتی مختلف افزود: در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با شناسایی پروژه‌های استراتژیک و گلوگاه‌های خطوط تولیدی، پیش‌بینی‌های لازم در خصوص شرایط حال و توسعه‌ای کارخانه و همچنین شرکت فولاد مبارکه دیده‌شده و بارگیرخانه ریلی به ظرفیت ۵ میلیون تن ازجمله پروژه‌هایی است که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد.

وی افزود: بارگیرخانه کامیونی نیز با توجه به برنامه‌های تولید و تأثیر مستقیم نحوه حمل‌ونقل در میزان کمی و کیفی خطوط تولید کارخانه، در اولویت پروژه‌های توسعه‌ای قرار گرفته و پروژه مزبور وارد فاز اجرا شده است. ضمن اینکه حمل‌ونقل ریلی اولویت شرکت است که بیش از سه سال قبل مرحله نخست آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه در این راستا مهم‌ترین مشکل ایستگاه بود، افزود: این ایستگاه پاسخ‌گوی حجم دریافت و ارسال محصول شرکت نبود و نهایتاً با بررسی‌های انجام‌گرفته و برگزاری جلسات کارشناسی، پروژه تکمیل خطـوط ریلی تعریف و برنامه‌ریزی شد.

سبزواری در این خصوص اضافه کرد: برای راه‌اندازی و ساخت این پروژه سرمایه‌ای بالغ‌بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال در بحث تأمین و مهندسی و بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریال در اجرا هزینه شد.

مدیر پروژه خطوط ریلی فولاد سنگان با تأکید بر اینکه راه‌اندازی این خطوط به توسعه اقتصادی در شرق کشور و تأمین مواد اولیه مورد نیاز هـلدینگ فولاد مبارکه کمک می‌کند، گفت: هرچه زمان انباشت و بارگیری محصول کمتر باشد، در کیفیت نهایی آن و به‌تبع فروش تأثیر دارد. از سویی، خطوط راه‌آهن توانایی سرویس‌دهی و ارائه خدمات بهتری را داراست و بارگیری به‌موقع حتی بر شرایط تولید شرکت فولاد سنگان تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: در خصوص این پروژه با در نظر گرفتن ظرفیت شرکت‌ها و مشاوران حاضر در منطقه و کشور، از ریل ساخت داخل کشور استفاده کردیم و با همت و تلاش همکاران بازرگانی، این مهم با سرعت تأمین گردید.

سبزواری با اشاره به بومی‌سازی سوزن‌های ریـل گفت: بومی‌سازی سوزن‌ها در داخل کشور صرفه‌جویی ارزی مناسبی در پی داشت و موضوع مورد تأکید در این خصوص تسهیل و تسریع در روند ساخت و پیشرفت کار بود.

به گفته مدیر پروژه خطوط ریلی فولاد سنگان، شرکت فولاد سنگان با ظرفیت‌سازی مناسب ۱۰ میلیون تن بارگیرخانه، عملاً پیش‌بینی پروژه‌های توسعه‌ای را نیز مد نظر قرار داده و با افزایش ظرفیت تولید در سال‌های آینده، خطوط راه‌آهن و ایستگاه مربوط نقش مهمی در حمل محصولات تولیدی خواهد داشت.

سبزواری با اشاره به افزایش خطوط صورت‌گرفته در این پروژه گفت: راه‌آهن کشور حدود ۱۴۲۶۸ کیلومتر خط ریلی دارد که در ۲۰ منطقه فعالیت دارد و شامل ۶۲۰ ایستگاه است. اداره کل راه‌آهن شرق حدود ۹۰۰ کیلومتر خط ریلی دارد و از بزرگ‌ترین اداره‌های کل‌ راه‌آهن کشور است که مرکزیت آن در شهر طبس واقع شده است.

وی ادامه داد: فولاد سنگان دارای ۷ خط است و با توجه به شرایط فعلی، ۹ خط دیگر را احداث کرده‌ایم؛ بنابراین دارای یک خط بارگیرخانه، ۶ خط ورود یا تحویل و ۹ خط ارسال هستیم. به این ترتیب شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در خصوص میزان خطوط قبول و اعزام، دارای بزرگ‌ترین ایستگاه در شرق کشور است.

سبزواری اشاره کرد: فولاد سنگان درصدد است تا خطوط مانوری و تعمیراتی را ایجاد کند و امید است با انجام پروژه‌های لازم، در خطوط هفت‌گانه ابتدایی نیز اصلاحات لازم صورت پذیرد.

کاهش زمان انباشت و سهولت در ارسال محصول

وی گفت: شهرستان خواف دارای ۱۲ خط قبول و اعزام به طول ۹۶۴۰ متر و فولاد سنـگان دارای شانزده خط قبول و اعزام به طول ۱۱۸۷۰ متر است؛ بنابراین این شهرستان بزرگ‌ترین ایستگاه قبول و اعزام در شرق است و این مهم مطمئناً منتج به کاهش زمان انباشت و سهولت در ارسال محصول خواهد شد. این در حالی است که فولاد سنگان به‌همراه فولاد مبارکه درصدد همکاری با راه‌آهن برای تدوین پروژه‌های مشترک در خصوص تسریع و توسعه خطوط راه‌آهن هستند.

وی در خصوص زمان اجرای پروژه ادامه داد: پیش‌بینی اولیه برای اجرای این پروژه ۹ ماه بود، اما با توجه به اهمیت و اولویت کار، ۳ ماه زودتر از پیش‌بینی، آماده بهره‌برداری شد.

مدیر پروژه خطوط ریلی فولاد سنگان این پروژه را از اقدامات ارزشمند فولاد سنگان برشمرد و اضافه کرد: علاوه بر کاهش زمان و صرفه‌جویی مؤثر در این پروژه، همدلی و هم‌افزایی همه حوزه‌های شرکت در این پروژه مثال‌زدنی بود. در طی این پروژه شاهد کار تیمی و ارزشمندی بودیم و تک‌تک همکاران نقشی اساسی در این پروژه داشته‌اند.

بهبود فرایندهای زیست‌محیطی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش خطرات جاده‌ای

سبزواری بهبود فرایندهای زیست‌محیطی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش خطرات جاده‌ای را از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای این پروژه دانست و گفت: علاوه بر این، دو پروژه دیگر ازجمله احداث مشترک ساختمان راه‌آهن به مساحت ۲۶۰۰ مترمربع و با هدف ساماندهی در حال انجام است که به‌صورت مشترک توسط شرکت‌های مستقر در منطقه استفاده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش زمان حمل‌ونقل و افزایش سرعت عمل در پذیرش و ارسال واگن و کاهش دپوسازی محصول از مهم‌ترین مزایای دیگر این پروژه است که به‌یقین با توجه به وضعیت جوی و بادهای موسمی منطقه، از نظر زیست‌محیطی نیز اقدام و دستاورد ارزنده‌ای به شمار می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =