• ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
  • کد خبر: 39303
  • readingTime: ۳ دقیقه
بازدهی بازارها

بورس و بیت‌کوین تنها سرمایه‌گذاری‌ها با بازدهی مثبت در طول سه ماه اول سال ۱۴۰۲ بودند در حالی که سرمایه‌گذاران در بازار خودرو، طلا و سکه، نقره داغ شدند. قیمت بعضی از انواع خودروها نزدیک به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد. در مقابل بازار مسکن که اواسط بهار صعودی شده‌ بود تمام رشد خود را در خردادماه پس گرفت و به بازدهی نزدیک به صفر رسید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سه ماه اول سال ۱۴۰۲ به بهار سرمایه‌گذاران در بورس مبدل شد، زیرا بازدهی شاخص کل به بیش از ۸ درصد رسید در حالی‌که سایر بازارها ریزشی بودند. سرمایه‌گذاران در بازار خودرو نقره‌داغ شدند و در بازار سکه و طلا نیز سرمایه‌گذاران به میزان بیش از ۱۰ درصد از ارزش دارایی خود ضرر کردند.

بازدهی بازارهای مختلف در بهار ۱۴۰۲ به قرار نمودار زیر است:

کدام بازار بیشترین بازدهی را در بهار ۱۴۰۲ به ثبت رساند؟

شاخص کل بورس در بهار ۱۴۰۲ بالاترین بازدهی را میان رقبا به ثبت رساند، پس از آن بیت‌کوین نیز با رشد ۲.۳ درصدی مواجه شد و بدون در نظر گرفتن بازار مسکن که بازدهی صفر داشت، سایر بازارها سرمایه‌گذاران را متحمل زیان کردند.

شاخص کل بورس

شاخص کل بورس فروردین ۱۴۰۲ را با یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحد آغاز کرد و یک روز بعد وارد کانال ۲ میلیون واحد شد. انتهای فروردین ماه بورس سقف تاریخی خود را شکست و اواسط اردیبهشت ماه از کانال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نیز عبور کرد ولی شاخص به محدوده سقف تاریخی شکسته‌ شده خود بازگشت و تا پایان خرداد ماه در همین حوالی باقی ماند.

کدام بازار بیشترین بازدهی را در بهار ۱۴۰۲ به ثبت رساند؟

کارشناسان و فعالان بازار سرمایه همچنان به رشد شاخص کل بورس برای ۳ ماه دوم ۱۴۰۲ نیز چشم‌انداز روشنی دارند.

بیت کوین

بیت‌کوین در کنار بورس تنها بازار با بازدهی مثبت در طول ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ بود ولی روند قیمتی بیت‌کوین با شاخص کل بورس متفاوت بود.

کدام بازار بیشترین بازدهی را در بهار ۱۴۰۲ به ثبت رساند؟

بیت کوین با آغاز فروردین ماه به کانال بالاتر از ۳۰ هزار دلار رفت ولی موفق به حفظ این کانال نشد تا اینکه تا ۲۵ هزار دلار ریزشی شد ولی دو روز مانده تا پایان فصل بهار به بالاتر از ۲۸ هزار دلار بازگشت. بازدهی بیت‌کوین در طول ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ تا ۳۰ خردادماه منفی بود ولی با رشد قیمت ناگهانی، به بازدهی مثبت رسید. داده‌های شبکه بیت‌کوین از علاقه سرمایه گذاران برای خرید و نگهداری خبر می‌دهد.

تمام سکه

سکه فروردین ماه را در کانال ۳۱ میلیون تومان آغاز کرد و روند صعودی خود را ادامه ‌داد تا اینکه از اواسط اردیبهشت ماه ریزشی شد و از نیمه خردادماه کانال ۳۰ میلیون تومان را از دست داد. بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار سکه طی بهار ۱۴۰۲ به منفی ۱۱.۳ درصد رسید و با ادامه روند نزولی قیمت‌ها شاید ریزش سکه در سه ماه دوم سال ۱۴۰۲ نیز ادامه داشته باشد.

کدام بازار بیشترین بازدهی را در بهار ۱۴۰۲ به ثبت رساند؟

طلای آبشده

سرمایه‌گذاران در بازار طلای آبشده طی فصل بهار ۱۰.۷ درصد زیان بردند، البته مانند بازار سکه، طلای آبشده نیز تا اواسط اردیبهشت‌ماه روند صعودی داشت ولی از نیمه خردادماه به شدت نزولی شد.

کدام بازار بیشترین بازدهی را در بهار ۱۴۰۲ به ثبت رساند؟

طلای آبشده که فروردین ماه را بالاتر از ۱۱ میلیون تومان آغاز کرده بود، در روزهای پایانی خرداد ماه به کمتر از ۱۰ میلیون تومان رسید.

دلار

کاهش ۵.۷ درصدی قیمت دلار در بازار غیر رسمی متهم ردیف اصلی بازدهی منفی در سایر بازارهاست. فعالان بازارهای مختلف عقیده دارند ریزش نرخ ارز باعث نزولی‌شدن قیمت طلا، سکه، خودرو و مسکن شد. با این حال ریزش قیمت‌ها در بازار دلار کمتر از سایر بازارها بود.

کدام بازار بیشترین بازدهی را در بهار ۱۴۰۲ به ثبت رساند؟

دلار نیز مانند طلا و سکه تا نیمه اردیبهشت ماه صعودی بود و سپس روند نزولی پیدا کرد. شیب روند نزولی قیمت دلار در نیمه خرداد ماه افزایش یافت تا دلاری که فروردین ماه بالاتر از ۵۰ هزار تومان بود، خرداد را با قیمتی کمتر از ۵۰ هزار تومان به پایان برساند.

خودرو

سرمایه‌گذاران در بازار خودرو سه ماه اول سال ۱۴۰۲ را با زیان سنگینی پشت سر گذاشتند. قیمت خودرویی مانند پژو ۲۰۷ بیش از ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد. در بازار خودروهای چینی نیز ریزش قیمت‌ها میلیاردی شد. تیگو۸ پرومکس با قیمتی بالاتر از ۴ میلیارد تومان به کمتر از ۳ میلیارد تومان رسیده‌ است و همچنان مشتری ندارد. اکنون چشم‌انداز قیمت خودرو در میان فعالان این بازار به شدت منفی است تا در نتیجه حجم معاملات کاهش پیدا کند.

مسکن

نشریات مختلف طی روزهای گذشته بارها مدعی کاهش قیمت مسکن شده‌اند. بررسی‌های میدانی و گفت‌وگو با فعالان بازار نشان می‌دهد این ادعا صحت دارد ولی قیمت ملک نسبت به اول فروردین‌ ماه ثابت مانده‌ است. قیمت‌ پیشنهادی فروشندگان تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه روند صعودی داشت و در بعضی از مناطق شهر فروشنده‌ها ملک خود را تا ۳۰ درصد قیمت بالاتری آگهی کردند ولی از نیمه اردیبهشت ماه قیمت‌ها نزولی شد و تا پایان خردادماه به قیمت‌های پیشنهادی اول سال بازگشت. با توجه به افزایش تقاضا برای بازار مسکن در طول فصل تابستان شاید کاهش چشم‌گیری در قیمت مسکن اتفاق نیفتد. بازار مسکن عملکردی فصلی دارد، یعنی ریزش قیمت‌ها بیشتر در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =