عکس جدید از فولاد مبارکه

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود نیازمند برنامه‌ریزی دقیق صنایع و حمایت دولت برای فراهم نمودن زیرساخت‌ها است.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین: توسعه تنها راه تحقق رشد تولید نیست چون توسعه نیازمند صرف منابع اصلی از جمله منابع مالی، انسانی و... برای ایجاد ظرفیت تولید است. از سوی دیگر در صورتی که ظرفیت تولید توسعه پیدا کند زیرساخت‌ها نیز باید توسعه یافته تا به پشتیبانی بخش تولید بپردازد.

به عبارت دیگر با اتخاذ این استراتژی، نیازهای کشور در میان‌مدت و بلند مدت با صرف هزینه‌ها و منابع زیاد محقق می‌شود و در کوتاه مدت چیزی نصیب اقتصاد و صنعت کشور نمی‌شود.

در این وهله، نکته‌ای که توجه ما را جلب می‌کند یک تصمیم مدیریتی به جهت‌گیری «استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود» است که با تدابیری در کوتاه‌مدت می‌توان ظرفیت‌های غیرفعال را با کمترین هزینه در خدمت خط تولید قرار داد.

به طور مثال در دنیا ۷۸ درصد اسمی و در کشور ۶۵ درصد از ظرفیت تولید صنعت فولاد در حال استفاده است. این در حالی است که اگر در کشور این ظرفیت که چیزی معادل تولید ۳.۸ میلیون تن محصولات گوناگون فولادی است فعال شود، شکوفایی اقتصادی قابل توجهی را در بخش صنعت شاهد خواهیم بود که ثمراتی نظیر اشتغال‌زایی، تزریق امید و بهبود معیشت مردم جامعه را به همراه دارد.

البته با توجه به اینکه میزان فولاد مورد نیاز در کشور که کمتر از ۲۰ میلیون تن است این مهم در صورتی محقق می‌شود که علاوه بر زیرساخت‌های مورد نیاز تولید، زیرساخت‌های صادراتی نیز برای صنعت فولاد کشور فراهم شود تا فولادسازان به تولید با حداکثر ظرفیت موجود تشویق شوند. این اتفاق می‌تواند الگویی را برای تحقق اقتصاد بدون نفت که مورد تأکید رهبر انقلاب بوده و هست در کشور معرفی کند.

فولاد مبارکه، جهش تولید فولاد و چند نکته

اکنون در فولاد مبارکه، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در دستور کار قرار گرفته که نتیجه آن کسب رکوردهای چشمگیر و ارزشمند در زمینه‌های مختلف با تولیدی بیش از ظرفیت اسمی است. رکورد ماهانه تولید تختال، ورق گرم و ورق گالوانیزه در فولاد مبارکه، رکورد تولید آهن اسفنجی در مجتمع فولاد سبا، ثبت رکورد تولید ورق گالوانیزه در ورق خودرو و ثبت رکورد تولید آهن اسفنجی در فولاد سفیددشت و رکورد تولید تختال در فولاد هرمزگان ازجمله دستاوردهایی بود که در این گروه بزرگ صنعتی طی اردیبهشت‌ماه امسال محقق شد.

در کنار این رکوردها در زمینه تولید، رکوردهای متعددی نظیر رکورد کاهش مصارف نسوز و انبوهی از رکوردهای کمی و کیفی نیز به دست آمد که نشان از عزم جدی کارکنان فولاد مبارکه برای تحقق رشد تولید است.

اما در این بین برخی از نکات برای از نکات برای رسیدن به بیشترین نتیجه مورد نیاز است. این شاخص‌ها در فولاد مبارکه اجرایی شده و ثمراتی را در زمینه تولید کمی و کیفی برای اقتصاد و صنعت کشور به همراه داشته است:

۱.هم‌افزایی: یکی از نکات کلیدی برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، نبود نگاه جزیره‌ای در تصمیم مدیران و عملکرد کارکنان است. به عبارتی در کنار هم بودن و همکاری نزدیک همه بخش‌های سازمان، امری مهم است که می‌تواند همه ظرفیت‌ها را برای رسیدن به اهداف مشترک بسیج کند.

۲.تلاش مضاعف: نباید فراموش کرد که کارکنان، سرمایه‌های اصلی سازمان‌ها هستند و میزان تلاش آنان، یکی از مؤلفه‌های اصلی موفقیت و تسهیل‌کننده رسیدن به اهداف است.

به همین خاطر است که بالا نگه‌داشتن انگیزه‌ کارکنان می‌تواند چنین ثمراتی نظیر رکوردهای تولید را به همراه داشته باشد.

۳.پشتیبانی: در ظاهر، این واحدهای تولیدی هستند که باعث می‌شوند محصولات تولید می‌شود اما تولید بدون مشارکت حوزه پیشتیبانی عملاً بی‌معناست. در صنعت فولاد واحدهای تعمیرات، تأمین مواد اولیه، تأمین انرژی و سیالات، حمل‌ونقل و بسیاری دیگر از واحدها برای رسیدن به موفقیت پای به پای هم تلاش می‌کنند و این موضوع در فولاد مبارکه به وضوح دیده می‌شود.

پیشتیبانی و تلاش بسیاری از همین واحدهاست که منجر به این حجم از تولید می‌شود و خلل در هر یک از این قسمت‌ها می‌تواند بخش قابل توجهی از کمیت یا کیفیت تولید را زیر سؤال ببرد.

۴.برنامه‌ریزی تولید: در شرکت‌های بزرگ، برنامه‌ریزی دقیق، یکی از مهم‌ترین ارکان رسیدن به موفقیت است. هر چه سازمان بزرگ‌تر شود، برنامه‌ریزی برای ثانیه‌ها مهم‌تر می‌شود که البته همین برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از ظرفیت‌ها می‌تواند ثمرات خوبی را برای جهش تولید داشته باشد.

در مجموع نباید فراموش کنیم که حیات صنایع پایین‌دستی به افزایش تولید در صنایع مادر بستگی دارد که به همین خاطر علاوه بر اتخاذ سیاست‌هایی نظیر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در بخش صنعت، دولت نیز باید زمینه فعالیت این صنایع را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه‌ زیرساخت‌های انرژی و حمل‌ونقل هموار نموده تا با پایداری تولید، صنایع نقش خود را در آبادانی کشور، بیش از پیش ایفا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =