دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالای ایران

وزیر امور اقتصاد و دارایی در دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالا گفت: باید پذیرفت که نوسان جزء ذات بازار سرمایه است؛ بورس کالا جزء معدود نهادهایی بوده که باوجود سختی‌های بسیاری که گریبانگیرش بودند، به‌ بلوغ خوبی رسیده است. مدیران بخش‌های صنعتی، معدنی و پتروشیمی بهتر می‌دانند که این بورس در سال‌های گذشته چه تندبادهایی را پشت سر گذاشته اما رشد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالا اظهار داشت: امشب در جمع سرمایه‌های مدیریتی اقتصاد کشورمان هستیم و امیدوارم با تلاش این تولیدکنندگان کشور، منطق «شفافیت، حذف رانت و کاهش هزینه های مبادلاتی» به عنوان سه منطق اصلی و موثر بورس کالا در همه بازارها فراگیر شود. نهادهای بسیاری در اقتصاد کشور وجود دارد که متولد می‌شوند اما فرصت بلوغ پیدا نمی‌کنند. بورس کالا جزء معدود نهادهایی بوده که باوجود سختی‌های بسیاری که گریبانگیرش بودند، به‌ بلوغ خوبی رسیده است. مدیران بخش‌های صنعتی، معدنی و پتروشیمی بهتر می‌دانند که این بورس در سال‌های گذشته چه تندبادهایی را پشت سر گذاشته اما رشد کرده است.

وی افزود: منطق بورس کالا شفافیت، تسهیل و کم هزینه‌ کردن مبادلات اقتصادی است. به منظور فراگیر شدن این منطق می‌بایست ضعف‌های نهادی آن رفع شود.

لزوم کارکرد هماهنگ همه نهادها برای پیشبرد اهداف

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: سامانه بهین‌یاب و جامع تجارت نقاط ضعف زیادی دارد تا زمانی که این نقاط ضعف وجود داشته باشد؛ بورس کالا نمی‌تواند کارآمد عمل کند.

وی تاکید کرد: بورس کالا نمی‌تواند به‌تنهایی با ناکارآمدی ضعف‌های نهادی مقابله کند. در صورت برطرف شدن این ضعف‌ها، قراردادهای بلندمدتی میان بازیگران اصلی اقتصاد صورت می‌گیرد و اوضاع اقتصادی بهتر می‌شود. یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند بار کاهش هزینه مبادله در اقتصاد کشور، ایجاد زمینه برای دسترسی برابر و عدالت دراقتصاد و کاهش رانت‌های اقتصادی را به دوش بکشد و زنجیره ای از عملکرد مطلوب نهادها در این بخش لازم است.

وزیر اقتصاد در ادامه بیان کرد: به منظور ایجاد فرصت خلاقیت باید بسیاری از دارایی‌های حبس شده در دولت از طریق سازوکار بورس عرضه شود و سازمان بورس مصوبات قانونی برای این موضوع را ایجاد کند.

وزیر اقتصاد گفت: محور سوم توسعه بورس کالا مربوط به بازار دارایی‌ها و تلاطم هایی است که نمونه آن را در سال ۱۴۰۱ و سال‌های قبل شاهد بودیم و متاسفانه در این زمینه عبرت آموزی کم داریم که بخشی از آن به مسئله نقدینگی‌های سرگردانی بر می‌گردد که برای کشور تلاطم آفرینی می کند و سوداگری‌ها و سفته‌بازی‌های غیرمولد به همراه دارد.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: به منظور به حداقل رساندن ریسک سرمایه‌گذاری باید شرایط سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را فراهم کنیم اما در کنار این موضوع باید قبول کنیم که نوسان جزء ذات بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: در کنار هیاهوهای رسانه‌ای، سازمان بورس در مقابل واکنش‌های هیجانی برای تعطیلی بورس، مقاومت کرد.

خاندوزی با اشاره به اینکه تامین مالی زنجیره‌ای یکی از مسائل مهم در توسعه تولید بوده است؛ خاطرنشان کرد: سیاست‌های بانک مرکزی در موضوع انتشار اوراق گام باعث افزایش نرخ آن شد اما در نهایت همکاری سازمان بورس و بانک مرکزی موجب کنترل این نرخ شده است؛ این موضوع حاکی از ترمیم و تکامل همکاری بخش‌های مالی است.

وزیر اقتصاد گفت: بخش عظیمی از ناکارآمدی تامین مالی در بخش واقعی اقتصاد به عدم استفاده حداکثری از بورس باز می‌گردد.

خاندوزی بیان کرد: عده‌ای پیشنهادهای منسوخ شده‌ای را ارائه می‌کنند که به‌جز ایجاد بی‌راهه‌های اقتصادی، ثمره‌ دیگری ندارد. برخی از این مدل‌ها بسیار پرهزینه است و نباید آنها را تکرار کرد.

سازوکار بورس کالا به جای خرید تضمینی کشاورزی

وزیر اقتصاد به فعالیت رینگ کشاورزی در بورس کالا طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: اگر از این فرصت استفاده می‌شد تا به جای روش نامتعارف خرید تضمینی برای گندم و دیگر کالاها از بورس کالا استفاده کنیم، علاوه بر کاهش هزینه‌ها برای دولت شاهد شکل‌گیری قراردادهای بلندمدت برای تولیدکننده و مصرف کنندگان بزرگ بودیم که در این زمینه این روند به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

مولدسازی دارایی‌های دولت

خاندوزی با بیان اینکه متاسفانه از این ظرفیت‌ها به قدر کافی استفاده نشده است، گفت: در چشم انداز توسعه بورس کالا، سه محور متصور هستیم که مورد نخست مربوط به دارایی‌های دولت است، زمانی که مساله مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد اعلام کردم که امیدوارم گام بعدی در شرایطی برداشته شود تا بسیاری از درآمدهای حبس شده دولت وارد بورس شود و از بورس کالا برای دسترسی‌های شفاف و فراگیر استفاده شود.

وی ادامه داد: اکنون مقدمات این کار تا حد خوبی فراهم شده و نه تنها مولدسازی اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی از طریق بورس کالا در دستور کار است بلکه در حوزه صندوق‌های املاک و مستغلات که واحدهای آن می‌تواند در دسترس عموم قرار بگیرد،فرصت جدیدی برای آینده اقتصاد ایران فراهم خواهد شد.

اهمیت راه اندازی فروش متری مسکن

وی در محور دوم این چشم انداز به مساله اوراق سلف مسکن یا فروش متری مسکن اشاره کرد وگفت: این ابزار امکان دسترسی به مسکن را برای اقشار وسیع تر جامعه حتی اقشار کم در آمد فراهم می‌کند.

خاندوزی با بیان اینکه همیشه حوزه مسکن به عنوان معضلی جدی در جامعه مطرح بوده است، گفت: دولت‌ها هم در برابر این معضل به سمت کشف راهکارها پیش رفته‌اند، با تقویت این زاویه در بورس کالا می‌توان مسیری را فراهم کرد تا دسترسی به اوراق سلف متریمسکن فراهم شود.

در ادامه وزیر اقتصاد از مسوولان حاضر در سازمان بورس درخواست کرد تا مصوبات قانونی در حوزه مسکن که به عنوان یکی از دغدغه‌های دولت تلقی می‌شود را فراهم کند.

خاندوزی اظهار داشت: قسمتی از این موضوع به نقش آفرینی بورس کالا بر می‌گردد که لازم است در این زمینه به سمت طراحی ابزارهای نوین و جایگزین پیش برود تا دیگر بخش واقعی اقتصاد و دارایی‌های مردم متلاطم نشود.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: امیدوارم سال ۱۴۰۲، سالی باشد که مشابه ابزارهایی را مانند گواهی سپرده شمش طلا با سرعت وفراگیری بیشتر در اقتصاد ایران پیش ببریم.

خاندوزی در بخش پایانی سخنرانی خود به نوسان بازار سهام اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم به اصول حرفه‌ای و فنی اشاره کنیم می‌توان اعلام کرد که در این بازار هیچگاه در بلندمدت ضرر نخواهیم کرد.

وزیر اقتصاد نوسان را ذات و ماهیت بازار سرمایه دانست و گفت: درست است که باید تا حد ممکن ابزارهای لازم برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم عامه مردم و غیرحرفه‌ای‌ها را فراهم کنیم اما برخی در زمان نوسان بازار به دنبال این بودند تا بر طبل واکنش های هیجانی براین اتفاق بکوبند.

وی اعلام کرد: باید امروز ابراز خرسندی کنیم که واکنش عجولانه، هیجانی و دستکاری در بازار رخ نداد و مسوولان سازمان تصمیم درستی را مبنی بر عدم تعطیلی بازار اتخاذ کردند و مقابل آن ایستادگی کردند.

خاندوزی در پایان خاطرنشان کرد: هر چه به سمت منطق تخصصی بلندمدت مبتنی بر اصول و بنیان‌ها حرکت کنیم و هر چقدر فضا بر گروه هایی که به دنبال ترویج مسایل مخالف بازار هستند محدود شود و سهم آنها را در بازار کمرنگ کنند به مرور نوسان بازار کمتر می شود و مسیر بازار همسو با منافع اقتصاد کشور پیش خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =